Announcement

Collapse
No announcement yet.

PA-högtalare i bil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

    Originally posted by jonash View Post
    Om du talar om för mig varför det ska vara PA grejer.

    Hittills så bara duckar ni, och jag tror faktiskt inte att ni har några argument, och om ni har det så vet ni int evarför rent tekniskt det är så.

    Men nej jag vet egentligen inte vad du anser, så berätta istället! Eller så får vi nöja oss med att ni inte vet eller vågar ta diskussionen. Det kan ju räcka för mig och Erik och resten av läsarna med...
    Kommer du ihåg Jonas att vi haft diskussionen tidigare..

    Jag är inte en teoretiker.. Jag är en praktiker! Jag TESTAR för att få veta.

    Jag byggde billjud första gången 1989, jag har provat så mycket olika högtalare i så många olika bilar så jag tror du blir mörkrädd.

    Jag har inte sagt ett ord om att det SKA vara PA, det jag reagerar på är
    ditt sätt att skita på något du inte ens provat, för utan att ljuga nu Jonas så
    kan jag lova att du inte ens tänkt tanken att ens prova heller.

    Jag HAR provat bilstereoprodukter så långt snöret orkar räcka..
    Portat, slutet, kickpaneler instrumentbrädan a-stolpar osv osv osv listan kan göras huuur lång som helst.

    Jag hade idag lätt kunnat köpt ett hus för alla pengar jag slängt ut på bilstereo genom åren, så jo jag har provat ett och annat.

    Jag blev nyfiken på PA första gången jag klev in på supersonic.. För BIL då.
    Jag hade garanterat samma tänk som dig, typ 20+ år gammalt.

    Tror inte du förstår hur fel uppfattning jag hade om DAGENS PA-högtalare.

    Bara på ganska kort tid har jag nog fått lyssna ordentligt på ett tiotal olika
    PA-högtalare med olika egenskaper och allt från ren bas till midbas mellanregister och diskant.

    Jag kastar inte in något i bilen skruvar fast skiten direkt i plåten och spelar
    som om det inte fanns någon morgondag.
    Ska jag verkligen förstå hur något fungerar, låter och vart det finns brister så ska jag lyssna ordentligt, allt från AC/DC till Bach, gitarr, piano, opera.. även här kan listan göras lång.
    Sen kan man sitta och babbla teorier och värden på en högtalare hur länge som helst, JAG vet i alla fall hur den låter.

    Du har din passion i SQ.. Jag vet så långt.
    Men det du felar i att uppfatta är att det du predikar kanske inte passar alla öron.
    Samma sak gäller mig med. Som Örjan sa för en stund sen. Det kanske inte
    passar mitt tycke precis som PA inte kanske passar ditt.

    Men att säga att PA inte hör hemma i en bil är att pissa i motvind..
    Ganska dumt.. Men det är ju klart du inte provar för vem vill ha piss på byxan?
    Samma gäller dig och ett renodlat PA-system.

    MEN.. en passion för ljud har vi nog båda två inte sant?

    Du säger bland annat att det inte finns PA-influerade högtalare för bil..
    Ok.. vi säger det så länge då.

    Lång tråkig historia kort.. Jag har bara skrapat på ytan av vad PA har att
    erbjuda än så länge, och på ren svenska nu.. DRA ÅT HELVETE vad det lirar.. För KAFFEPENGAR dessutom, OCH det kan låta sjukt bra som en ren bonus.

    En av de bättre middarna jag lyssnat på är också ett av de billigaste elementen.

    SÅ jag tänker inte babbla en massa teorier med dig..
    Jag sätter praktik före teori i detta fallet, återigen.

    När vill du få en chans att bevisa hur fel jag har angående PA?
    Builder of the Metallica Tribute Car

    Comment


    • #17
      Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

      Det Jonas skrev om PA var ju förvisso något luddigt:

      "Det du nämner "PA-influerade element för bil" finns inget som heter,"

      Jag vet inte riktigt om jag håller med om det, t.ex MTX nya Road Thunder med kulhorn är helt klart inspirerade av PA.

      "om du inte menar de egenskaperna som krävs i materialvalet för att tåla miljön i bil (de som sätter rena PA element i bilarna har ofta missat något rätt väsentligt just i detta hänseende, men det är en annan sak som man inte ens orkar diskutera med dem..)"

      Där har Jonas en poäng. Många PA element har varken coating på konerna eller upphängning som funkar bra i bilmiljö.

      "Skall du upp i känslighet och verkningsgrad så kommer det på bekostnad av att lådan kommer bli mycket större för att kunna återge hela registret. "

      Här håller jag oxå med Jonas helt och hållet. Har inte sett några nya rön inom fysiken som rör det.

      Däremot finns det många PA-element som är minst sagt intressanta. Det börjar hända lite på djupbasåtergivningen. Beyma, B&C och några till gör roliga saker.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #18
        Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

        Jag skulle gärna vilja bilda mig en uppfattnig av ur PA ljud låter i en bil.Jag tror inte jag lyssnat på någon.

        Men jag tror det finns två olika smaker av hur ljud ska låta.

        1- Så nära original inspelningen som möjligt.
        2- Så som den personen som installerat systemet vill.Med risk för att det då blir lite utanför hur originalinspelningen lät från början.

        Comment


        • #19
          Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

          Originally posted by Välljudsfantast View Post
          Jag skulle gärna vilja bilda mig en uppfattnig av ur PA ljud låter i en bil.Jag tror inte jag lyssnat på någon.

          Men jag tror det finns två olika smaker av hur ljud ska låta.

          1- Så nära original inspelningen som möjligt.
          2- Så som den personen som installerat systemet vill.Med risk för att det då blir lite utanför hur originalinspelningen lät från början.
          Du har ett tredje alternativ med... Instrument och röster skall återges så som de låter i verkligheten som ens egna öron uppfattar dem (och INTE en inspelningsstudio).
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment


          • #20
            Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

            Du, när jag började med billjud, som för övrigt var tidigare än du, så fanns det i princip inga andra konstruktioner än det som idag skulle benämnas PA. SÅ tidigt var jag med..

            Jag tror vi skall skilja på äpplen och päron. Ett element med hög känslighet behöver inte betyda per automatik ett PA element. Nånstans drev detta iväg, men det JAG menade med PA element var i princip det, samt att de element som finns för just PA industrin i MÅNGA fall inte kommer hålla mer än 3 år i en normal bilmiljö då UV strålningen ätit sönder materialet. Sånt tänker inte många på.

            Det finns dem som inte riktigt vet vad jag gjort genom åren, och jag tror att du kanske tillhör dem. Jag har också TESTAT massor sen det började nån gång 1987 med grannens Golf, och de senaste 10-12 åren har jag dessutom försökt hitta stöd i teorin för det jag testat för att verkligen fatta varför vissa saker händer. Har man som jag och du byggt 100+ baslådor och testat framsystem långt fler än vad som är nyttigt så har man all praktisk erfarenhet som krävs, förutom om man skall slå världsrekord i dB, för då måste man ha hållt på med lite andra saker och det är möjligen 5 pers på detta forum som har koll på - ingen från Stockholm....

            Sen vill jag poängtera att jag fortfarande inte har något emot rena PA högtalare. Det har jag redan sagt tidigare. Men det man skall förstå är VARFÖR det finns en nisch som heter bilhögtalare, och dem anledningarna har jag redan beskrivit. BÅDA har sin plats, och visst, vill man köra PA grejer i bilen så är det inget fel med det. Så länge man har koll på vad de kräver och är medveten om risken man tar. Men detsamma gäller för bilelement, de har också sin plats, och som PA element, för- respektive nackdelar.

            Jag har inte pissat på nåt utav det, om det framstått som det så är det olyckligt. Jag vill bara att folk skall veta om att sätter de normala PA högtalare i bilen, typ i instrumentbrädan, så kan de i många fall räkna med att de får byta grejer efter något/några år.

            Sen finns det bilelement med PA liknande paramerar och egenskaper som ÄR konstruerade för att tåla bilmiljön också.

            Originally posted by Tokken View Post
            Kommer du ihåg Jonas att vi haft diskussionen tidigare..

            Jag är inte en teoretiker.. Jag är en praktiker! Jag TESTAR för att få veta.

            Jag byggde billjud första gången 1989, jag har provat så mycket olika högtalare i så många olika bilar så jag tror du blir mörkrädd.

            Jag har inte sagt ett ord om att det SKA vara PA, det jag reagerar på är
            ditt sätt att skita på något du inte ens provat, för utan att ljuga nu Jonas så
            kan jag lova att du inte ens tänkt tanken att ens prova heller.

            Jag HAR provat bilstereoprodukter så långt snöret orkar räcka..
            Portat, slutet, kickpaneler instrumentbrädan a-stolpar osv osv osv listan kan göras huuur lång som helst.

            Jag hade idag lätt kunnat köpt ett hus för alla pengar jag slängt ut på bilstereo genom åren, så jo jag har provat ett och annat.

            Jag blev nyfiken på PA första gången jag klev in på supersonic.. För BIL då.
            Jag hade garanterat samma tänk som dig, typ 20+ år gammalt.

            Tror inte du förstår hur fel uppfattning jag hade om DAGENS PA-högtalare.

            Bara på ganska kort tid har jag nog fått lyssna ordentligt på ett tiotal olika
            PA-högtalare med olika egenskaper och allt från ren bas till midbas mellanregister och diskant.

            Jag kastar inte in något i bilen skruvar fast skiten direkt i plåten och spelar
            som om det inte fanns någon morgondag.
            Ska jag verkligen förstå hur något fungerar, låter och vart det finns brister så ska jag lyssna ordentligt, allt från AC/DC till Bach, gitarr, piano, opera.. även här kan listan göras lång.
            Sen kan man sitta och babbla teorier och värden på en högtalare hur länge som helst, JAG vet i alla fall hur den låter.

            Du har din passion i SQ.. Jag vet så långt.
            Men det du felar i att uppfatta är att det du predikar kanske inte passar alla öron.
            Samma sak gäller mig med. Som Örjan sa för en stund sen. Det kanske inte
            passar mitt tycke precis som PA inte kanske passar ditt.

            Men att säga att PA inte hör hemma i en bil är att pissa i motvind..
            Ganska dumt.. Men det är ju klart du inte provar för vem vill ha piss på byxan?
            Samma gäller dig och ett renodlat PA-system.

            MEN.. en passion för ljud har vi nog båda två inte sant?

            Du säger bland annat att det inte finns PA-influerade högtalare för bil..
            Ok.. vi säger det så länge då.

            Lång tråkig historia kort.. Jag har bara skrapat på ytan av vad PA har att
            erbjuda än så länge, och på ren svenska nu.. DRA ÅT HELVETE vad det lirar.. För KAFFEPENGAR dessutom, OCH det kan låta sjukt bra som en ren bonus.

            En av de bättre middarna jag lyssnat på är också ett av de billigaste elementen.

            SÅ jag tänker inte babbla en massa teorier med dig..
            Jag sätter praktik före teori i detta fallet, återigen.

            När vill du få en chans att bevisa hur fel jag har angående PA?
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #21
              Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

              Jag vet inte om jag är ute och cyklar nu men av dom basar jag har haft och lyssnat på så upplever jag rent spontant att dom som kräver stor låda har trevligare ljud, om man jämför med dagens monster i supersmå lådor som kräver 1 kilowatt för att ens röra på sig. står man nära en sån bas som pumpar är det ganska mycket mekaniskt oljud.

              Comment


              • #22
                Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                It's all in the box and in the fine tuning of the dsp. Lol.
                B² audio Sweet Like Danish
                www.b2audio.com

                Comment


                • #23
                  Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                  Originally posted by jonash View Post

                  Jag har inte pissat på nåt utav det, om det framstått som det så är det olyckligt. Jag vill bara att folk skall veta om att sätter de normala PA högtalare i bilen, typ i instrumentbrädan, så kan de i många fall räkna med att de får byta grejer efter något/några år.
                  Ska komma med ett vettigare svar, men hinner inte just men där har du faktiskt
                  fel..
                  Kan förklara närmare senare.
                  Builder of the Metallica Tribute Car

                  Comment


                  • #24
                    Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                    Originally posted by Tokken View Post
                    Ska komma med ett vettigare svar, men hinner inte just men där har du faktiskt
                    fel..
                    Kan förklara närmare senare.
                    Nej du, eftersom jag så sent som i min Leon som jag vann SM med 2007 och -08 testade och använde PA-liknande högtalare som ej hade skydd för UV strålning, så vet jag exakt vad som händer....

                    Men okej, jag väntar ändå med spänning
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #25
                      Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                      Originally posted by Lonefox View Post
                      Du har ett tredje alternativ med... Instrument och röster skall återges så som de låter i verkligheten som ens egna öron uppfattar dem (och INTE en inspelningsstudio).
                      Fast det torde ju bli en omöjlighet. För verkligheten på en studioinspelning är ju just ljudet från studion. Vad ljudteknikern sedan har ändrat är ju omöjligt att veta ens om man varit där eftersom hörselminnet är dåligt.
                      Det är lite som att kompensera för dålig hörsel genom att höja diskanten.
                      Då låter det ju inte som verkligheten och är alltså inte HiFi.

                      Själv siktar jag på det ljud jag gillar, vilket givetvis är subjektivt.

                      I bilen har jag inte hittat riktigt rätt än.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                        Så ja, nu tar vi det lite lugnt med känslorna.
                        Att man började testa/bygga på 80 talet säger inget om man kan något nu så här i en streamande dataålder!

                        När jag gjorde lumpen 84:a hade jag horn i bilen.
                        Alla som åkte tyckte den spelade så in i H bra
                        Det ljudet skulle jag inte så om jag fått betalt stoppat in i bilen igen!
                        Sen att hornen funkade sådär beror kanske även lite på signalkällan/materialet det skulle återge.
                        Vet inte om man kan snacka upplösning från en svajjande kassetbandspelare för dryga tusenlappen från Billebro
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #27
                          Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                          Originally posted by Lonefox
                          Var är den gamla tidens lättdrivna välljudande högtalare?
                          Dom finns där ute räven
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #28
                            Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                            Originally posted by Nonne View Post
                            Så ja, nu tar vi det lite lugnt med känslorna.
                            Att man började testa/bygga på 80 talet säger inget om man kan något nu så här i en streamande dataålder!

                            När jag gjorde lumpen 84:a hade jag horn i bilen.
                            Alla som åkte tyckte den spelade så in i H bra
                            Det ljudet skulle jag inte så om jag fått betalt stoppat in i bilen igen!
                            Sen att hornen funkade sådär beror kanske även lite på signalkällan/materialet det skulle återge.
                            Vet inte om man kan snacka upplösning från en svajjande kassetbandspelare för dryga tusenlappen från Billebro
                            Hahaha ja nä kanske inte men jag slutade inte experimentera.. Still going strong och det har hänt MASSOR även på PA-sidan av högtalarutvecklingen.

                            Så att man fortfarande har sitt TÄNK kvar i 80-talet är ju en annan sak.
                            Builder of the Metallica Tribute Car

                            Comment


                            • #29
                              Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                              Originally posted by Tokken View Post
                              Hahaha ja nä kanske inte men jag slutade inte experimentera.. Still going strong och det har hänt MASSOR även på PA-sidan av högtalarutvecklingen.

                              Så att man fortfarande har sitt TÄNK kvar i 80-talet är ju en annan sak.
                              De bästa konstruktörerna av PA-element hävdar fortfarande idag att de bästa elementen och högtalarna gjordes på 70-talet.....

                              Rent logiskt så finns det inte mycket som egentligen talar emot det, för det har inte hänt något revolutionerande sedan dess, förutom att man idag kan göra koner i lite nya material som ej fanns på den tiden samt. Men pratar vi papperskoner eler poly-koner så är det ingen skillnad, inte om man jämför toppen då med toppen idag.

                              Skillnaden, och det jag misstänker du menar Tokken är att idag, så kan många fler konstruera med exklusivare material, men ändå till hyffsade priser, och det gör att fler kan få till bra produkter. Det är åtminstone vad de som jag pratat med om detta säger är skillnaden.

                              Men om vi snackar det som är längst fram i spetsen för PA, så är dagens grejer inte bättre än för 30 år sedan.
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment


                              • #30
                                Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

                                Jo, det är dem. Klart mycket t.o.m. Det finns helt andra material att jobba med nu, framförallt till upphängningar och neodynium istället för alnico.

                                T.ex dessa basar hade varit helt omöjliga att bygga för 30 år sen.



                                2000 W RMS, Fs på 35 Hz, rak frekvensgång i rätt låda (120 liter) mellan 35 och 700 Hz.
                                neodynium magnetsystem med grymt låga dist siffror mm...

                                Eller denna



                                70 mm Xmech...

                                De spöar skiten ur t.ex gamla JBL GTi (som egentligen var PA-element)
                                /tycker Erik.

                                Comment

                                Working...
                                X