Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

    Nu har jag lossat gallret på ena sidan ovanpå instrumentbrädan. Konstaterar då att min mid-dome + diskant förmodligen inte får plats överhuvudtaget, men iaf definitivt inte utan att såga i den underliggande plastpanelen, den som baffeln till den befintliga högtalaren sitter skruvad i. Monteringsdjupet på mina DLS-element är alldeles för stort (ungefär 4 cm).
    Sen är det ju trångt som in i... där också. Behöver man inte göra några större ingrepp kanske det går att lösa utan att demontera panelen, men fasen vet.
    Får kika sen också om man kan såga och bygga utan att sabba alltför mycket, ifall man vill återställa sen.

    Med tanke på hur sjukt lite tid över jag har nu är jag förmodligen dum i huvudet som ens överväger det här, men samtidigt vill man ju ha lite avslappning också - nåt man gillar. Jag gillar musik och det här rensar huvudet.

    Comment


    • #32
      Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

      Fråga: kan jag koppla in både mid och diskant uppe i i-brädan med den gamla huvudenheten i? Går det med den HE:n? Finns det uttag? Då måste jag dela med filter också antar jag. Antar att det är därför många 93-ägare kör med koaxer, för att slippa krånglet. Först funderade jag på om jag kunde köra dem på samma kablage, eftersom de är så lättdrivna, men sätter man dem på samma kablar utan att dela med filter spelar de ju samma register, vilket ju blir knas med diskanten.

      Har kollat ordentligt nu och mid + diskant får inte plats utan att kapa en aning i panelen. Min 2,5-tummare går att få ner om man slipar bort lite på kanten där högtalargallret går ner. Jag inser att den falsen finns där av en anledning och att det har med stabilitet att göra, men jag har svårt att tro att det blir problem om jag slipar bort bara några millimeter per sida på den.

      Diskanten går ner om jag borrar hål i ytan till vänster om original-midden och sedan skär ut en öppning så den går att försänka. Vill inte göra för stora ingrepp, men så länge det går att återställa känns det okej.

      Men om jag måste dra nya kablar till diskanterna, i med filter, dra kablar till dem och sen ska ge sig på dörrarna också... då har man ju gjort en halv installation sen. Och att bara montera middarna i i-brädan är väl heller inget bra alternativ, då tappar man väl diskanten. Fast nu när jag tänker på det... kommer diskanten i 150-wattssystemet från midden i i-brädan? Det finns alltså ingen dedikerad tweeter i original? I så fall kan kanske enbart midden vara ett alternativ att börja med om man vill smygstarta.

      Mycket frågor, jag vet. Tack om nån orkar svara.

      Comment


      • #33
        Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

        I mellansystemet (och lilla) finns ingen diskant i brädan nej, bara ett halvrisigt bredbandselement. Den diskant som finns i stora systemet kopplar bara in på samma kabel som går till bredbandselementen, det sitter en liten kondensator på diskanten som agerar filter.

        Du kommer aldrig lyckas dra i nya kablar med hjälp av originalkabel, den är ihopbuntad och lindad med vävtejp tillsammans med alla andra kablar i brädan. Du får istället peta ner en ståltråd och försöka få fram på nåt vettigt ställe som du sen drar igenom kabeln med.

        Jag har själv gjort den operation som du tänkt göra för diskanten, hade inte så mycket till val för att få plats med dom, kapar hellre under gallret än i gallret.

        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #34
          Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

          Exakt, precis så är det jag har tänkt göra. Har inte riktigt kommit fram till var jag sätter skruvhålen, men det löser jag. Det är inte precis som diskanterna flyttar hela bilen heller.
          Nej men jag tror jag slipar ner insidan av kanten gallret vilar på, lite försiktigt. Kan aldrig tänka mig att det ska bli problem.

          Och kablar och delning - hur ser det ut bakom original-HE:n, kan man koppla in kablage till diskanterna där, eller måste jag greja med filter? Eller måste jag nå EHU:n och ansluta där?

          Känns som man måste bestämma sig innan man klippper sockerbiten till originalelementen i brädan... Ska man göra en helt ren installation behöver jag ju inte klippa originalkabeln egentligen, om jag i slutändan ändå drar nytt. Men jag vill gärna höra hur det låter med middarna i i alla fall. Lite merjobb, men kan kan kanske löda bort sockerbiten och tvinna kablarna, bara för att höra hur det blir.

          Comment


          • #35
            Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

            Du kan nog ta en del på kanten under gallret utan fara, den är ju ändå rätt bred så det finns material att ta av.

            Som sagt, originaldiskanterna kopplas ihop med bredbandarna på brädan, dom har ingen egen anslutning ur EHUn. Så det du kan göra är att ta kablarna som går till bredbandarna och koppla in i dina filter och sen vidare till mellanregister och diskant.

            Originalkontakten kan du dock behålla, det finns en enkel lösning som funkar bra, 2,8mm flatsift och lite tejp eller krympslang löser det hela.

            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #36
              Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

              "Originaldiskanterna kopplas ihop med bredbandarna" - vilka originaldiskanter? De kanske bara finns i AS3-systemet? Jag har mitten/150w-systemet. Skit samma tror jag. Jag vet ju var och hur du menar. Helt enkelt ta det ingående kablaget, splitta med filter och sedan dra till diskant och mid. (Med "bredbandarna" menar du att de spelar ett brett register, gissar jag, men eftersom det bara finns det elementet där så.)

              Jo det låter bra, och jag kikade på dina bilder på Garaget och såg att du smugit ner filter smidigt ner i panelen. Jag har dock DLS "3way crossover"-filter på vardera säkert 1,5 hekto tunga respektive cirka 12 x 8 centimeter stora... Har inte bekantat mig med 93-kupén än, men får kika om det kan finnas plats inuti handskfacket, nere på mittkonsolens högra sida eller ev. under passgerarsätet kanske. Vill inte greja alltför mkt per grej innan jag vet hur mkt jag ska göra. Tänkte som sagt pröva ett steg i taget. Men hittar jag ingen plats för filtren kan jag ju börja med enbart middarna, och så fortsätter jag när jag har tid och möjlighet, eller när jag stör mig på det unkna ljudet.

              Comment


              • #37
                Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                Korrekt, diskanter finns bara i stora systemet och då kopplas dom som sagt ihop med kontakten vid bredbandarna, blir då så som på bilden nedan. Högtalarna som sitter där original är ett bredbandselement eftersom dom spelar både mellanregister och "diskant", jag vill dock kalla dom mestadels mellanregister för det är inte mycke till diskant från dom.



                Jag vet vart du bör kunna få plats med filtren, i mittkonsollen! Längst ner i den har jag haft ett steg en gång i tiden, så där finns utrymme. Bara att ta bort metallgrejen som håller plastsjoken på sidorna, den gör ändå ingen större nytta.

                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #38
                  Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                  Gött att man kan koppla in både diskant och mid + filter på testbasis, utan att klippa originalkontakten. Det gör mitt steg för steg-testande mkt lättare. Skönt. Ska pröva det så snart jag får tid, och jag kommer definitivt göra som jag sade, såga lite där under. Det gör ju ingen skada där.

                  Jo jag såg ditt steg på Garaget. Det hade man inte riktigt räknat med skulle få plats där... Å andra sidan får man demontera en del då, förmodar jag. Funderar på att plocka upp en Haynes rep-handbok. Även om den inte täcker min motormodell, lär väl 90 % vara identiskt ändå. Jag har automat men mittkonsollen borde väl vara uppbyggd på samma sätt ändå tycker jag. Vet inte om jag tycker mina föräldrar valde rätt i den beiga inredningen dock. Varje litet märke lyser ju. Får jobba med silkesvantar.

                  Som sagt, ska kika på placering, sågning, kablar och filter nån dag snart. Då hojtar jag säkert. Tack så länge!

                  Comment


                  • #39
                    Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                    Inga större problem att få in steget där, som sagt tar man bort täckbitarna på sidorna (sitter med en skruv vardera) och sen tar bort plåten som håller i dom (sitter med två skruv) så får det plats ett litet steg där utan problem. Täckbitarna sitter fast bra ändå med bara hakarna och skruvarna, utan den där plåtsaken. Men lycka till med bygget nu!
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #40
                      Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                      Var fasen hittar man 28-millimeters flatstifts-skor, tro? Mekonomen har inte och det verkade inte finnas på Biltema eller Clas Ohlson heller. En lokal el/installationsbutik med försäljning hade varit nåt. Kan försöka kika på den lokala installationsbyrån men tror inte de har försäljning. Elfa har, men de har ingen butik i närheten och att köpa 100-pack eller en hel låda med sorterade kabelskor känns lite overkill.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                        Jula har! Har själv använt dom ett antal gånger och dom passar klockrent i originalkontakten.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #42
                          Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                          Originally posted by Tompa Tveskägg View Post
                          Var fasen hittar man 28-millimeters flatstifts-skor, tro?
                          Har du kollat med Würth eller något liknande?
                          Vis vobiscum sit!

                          Comment


                          • #43
                            Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                            Jula funkar, men ligger aningen långt bort. Får se om jag har vägarna förbi. Klart det måste finnas andra butiker närmare som har också, men man ska ju hitta dem också. Nej, har inte kollat Wurth, men de finns i Gbg tror jag iaf.

                            Den kabeln jag har fastlödd till midden nu är 1,6 och Julas stod 0,5-1,5, men det är väl close enough, va'?

                            Comment


                            • #44
                              Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                              Bort med en kardel eller två så går den i. Fast jag tror inte precisionen är så galet hög på kabelskorna så 1,6 kan nog funka rätt i.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • #45
                                Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                                Originally posted by Tompa Tveskägg View Post
                                Jula funkar, men ligger aningen långt bort. Får se om jag har vägarna förbi. Klart det måste finnas andra butiker närmare som har också, men man ska ju hitta dem också. Nej, har inte kollat Wurth, men de finns i Gbg tror jag iaf.

                                Den kabeln jag har fastlödd till midden nu är 1,6 och Julas stod 0,5-1,5, men det är väl close enough, va'?
                                Würth finns ute på ringön.

                                http://www.wurth.se/butiker/vara-butiker/Goteborg/
                                Vis vobiscum sit!

                                Comment

                                Working...
                                X