Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Swedol säljer denna för facila 935:-

    /tycker Erik.

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Utvecklar huvudenheter mycket värme så man behöver oroa sig ifall man stänger in den i en liten låda som den?

      (swedol, säljer dom till privatpersoner?)

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        swedol säljer till privatpersoner

        är du oroad över ventilation kan du perforera den

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Hallo. tänkte bara höra en liten sak nybörjare som man är. Har bara en lågnivåutgång på min stereo. Går de att splitta upp de på nått vis så man får två?
          Har även sätt steg med flera rca kontakter.. är de för att kunna dra vidare till ytterliggare ett steg?

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by FetUdy View Post
            Hallo. tänkte bara höra en liten sak nybörjare som man är. Har bara en lågnivåutgång på min stereo. Går de att splitta upp de på nått vis så man får två?
            Har även sätt steg med flera rca kontakter.. är de för att kunna dra vidare till ytterliggare ett steg?
            Y-split kallas det du vill åt.

            En rca-hona till två rca-hanar.

            Beror på vad det är för steg.
            En del steg har utgångar ja medans andra steg är flerkanalssteg och har därför fler ingångar.

            En del av multikanalstegen kan klara sig med en ingång beroende på hur det är konstruerat.
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Det är alltså möjligt att göra så alltså. Antar att remoten klarar att "väcka" två steg med?

              Fall jag ska ha ett 4 kanals-steg till 4 stycken 6.5" coaxialer och ett litet monoblock till en baslåda går de alltså att splitta upp lågnivån till de?
              Är rätt ny på de här med bil-ljud

              edit: hade tydligen missuppfattat de här med hona och hane på rca :/
              Last edited by FetUdy; May 14, 2010, 14:00.

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by FetUdy View Post
                Det är alltså möjligt att göra så alltså. Antar att remoten klarar att "väcka" två steg med?

                Fall jag ska ha ett 4 kanals-steg till 4 stycken 6.5" coaxialer och ett litet monoblock till en baslåda går de alltså att splitta upp lågnivån till de?
                Är rätt ny på de här med bil-ljud

                edit: hade tydligen missuppfattat de här med hona och hane på rca :/
                Oftast har remoten 1A ut och ett steg drar mindre på remote in. 0.25-0.5A.
                Så jo 2-4 steg BRUKAR inte vara ngr problem.

                Ja.
                Har du en jäkla tur har fyrkanalrn utgångar som du kan dra vidare till bassteget.
                Har du otur får du splitta kabel ett antal gånger vilket inte är ngt jag rekomenderar eg.

                RCA-hane är den delen med stift i medans hona har hål för stiftet att komma in i.
                Tänk däggdjursbiologi
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  <quote>Oftast har remoten 1A ut och ett steg drar mindre på remote in. 0.25-0.5A.
                  Så jo 2-4 steg BRUKAR inte vara ngr problem.

                  Ja.
                  Har du en jäkla tur har fyrkanalrn utgångar som du kan dra vidare till bassteget.
                  Har du otur får du splitta kabel ett antal gånger vilket inte är ngt jag rekomenderar eg.

                  RCA-hane är den delen med stift i medans hona har hål för stiftet att komma in i.
                  Tänk däggdjursbiologi <quote>


                  Okey. det låter ju bra att de funkar med iaf 2 steg på remoten. Ska nog inte ha mer iaf.

                  Fundera på en sak till. Det här med kanaler. Om jag har ett 4-kanalssteg som ska kopplas till 4st högtalare. Räcker de då med att gå in med en rca kabel? Det kanske iofs är olika på olika steg?
                  Har ju inte köpt nått steg än så jag får väl se till att de har utgång till ytterliggare ett steg då så jag slipper att splitta kabeln!

                  Jäkla vad olika dom skriver på olika hemsidor på de här med y-spliten. Eller så är de bara bilden som är fel. Var nämligen tvärt om mot vad du sa och vad jag också tycker är logiskt på nån webshop så jag blev lite förvirrad! Men stift=Hane och hål=hona då

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by FetUdy View Post
                    <quote>Oftast har remoten 1A ut och ett steg drar mindre på remote in. 0.25-0.5A.
                    Så jo 2-4 steg BRUKAR inte vara ngr problem.

                    Ja.
                    Har du en jäkla tur har fyrkanalrn utgångar som du kan dra vidare till bassteget.
                    Har du otur får du splitta kabel ett antal gånger vilket inte är ngt jag rekomenderar eg.

                    RCA-hane är den delen med stift i medans hona har hål för stiftet att komma in i.
                    Tänk däggdjursbiologi <quote>


                    Okey. det låter ju bra att de funkar med iaf 2 steg på remoten. Ska nog inte ha mer iaf.

                    Fundera på en sak till. Det här med kanaler. Om jag har ett 4-kanalssteg som ska kopplas till 4st högtalare. Räcker de då med att gå in med en rca kabel? Det kanske iofs är olika på olika steg?
                    Har ju inte köpt nått steg än så jag får väl se till att de har utgång till ytterliggare ett steg då så jag slipper att splitta kabeln!

                    Jäkla vad olika dom skriver på olika hemsidor på de här med y-spliten. Eller så är de bara bilden som är fel. Var nämligen tvärt om mot vad du sa och vad jag också tycker är logiskt på nån webshop så jag blev lite förvirrad! Men stift=Hane och hål=hona då
                    Finns y-splittar åt båda håll.
                    Men vad man normalt använder är en hona till två hanar.

                    Svar ja....det är olika på olika steg.
                    Mina två Audison femkanalssteg tex. kan jag få signal till ALLA kanalerna via frontingången.
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Aha, skickade en fråga till dig på pm som du besvarade här nu. Jag får kolla de när jag installerar helt enkelt. är ju inte så krångligt att klämma dit två splitters i efterhand tack för all hjälp. Känner verkligen att jag fått mer kött på benen nu!

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Slänger in en fråga till här då eftersom jag fick så bra svar.
                        Jag ska köpa ett steg som de står har en effekt på 200w rms per kanal och det är 4 kanaler. Jag ska dock bara driva 4st högtalare som har en effekt på 70w rms, dock så peakar dom på 240w. Vad ska jag dimensionera strömkabeln till steget på då? Steget är också avsäkrat med 2x30A. Sen ska ja ha ytterliggare ett steg på ca 200-300w som ska driva en liten baslåda. Det lär väl hamna på en avsäkring på max 30A då. 21mm2 kabel kan man avsäkra upp till 100A så de bör väl räcka med en sån till båda stegen då eller?

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          EN RCA kabel är EN kanal. (en kontakt per kanal skall du tänka)

                          Så, du skall MINST ha 2st RCA sladdar ut ur stereon, sen sitter de ibland ihop i samma hölje, men minst två kontakter skall du koppla in, annars blir det en trist mono-signal... (som i bästa fall duger till att driva ett substeg med)

                          /Jonas
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Behöver hjälp med att sätta ihop ett paket till min Golf gl från -97.
                            Hade tänkt börja med att köpa ny HU och nytt framsystem, samt lite senare en bas med slutsteg.
                            Så här har jag tänkt just nu:
                            HU= Pioneer DEH-2200UB (https://blekingebilradio.nordicshops...eer-deh-2200ub)
                            Kitsystem: Hertz ESK 130.3 (https://blekingebilradio.nordicshops...tz-hsk1303-525)
                            Bas: Helix DB12S 12" sluten (https://blekingebilradio.nordicshops...b12s-12-sluten)
                            Slutesteg: Zachry K1200D (https://blekingebilradio.nordicshops.../zachry-k1200d)

                            vad tror ni?
                            och sen undrar jag
                            vad är det för skillnad på dessa två kitsystem?
                            https://blekingebilradio.nordicshops...hertz-esk-1303
                            och
                            https://blekingebilradio.nordicshops...tz-hsk1303-525

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by jonash View Post
                              EN RCA kabel är EN kanal. (en kontakt per kanal skall du tänka)

                              Så, du skall MINST ha 2st RCA sladdar ut ur stereon, sen sitter de ibland ihop i samma hölje, men minst två kontakter skall du koppla in, annars blir det en trist mono-signal... (som i bästa fall duger till att driva ett substeg med)

                              /Jonas
                              Kan inte låta bli nu Jonas, men faktum är att de flesta lågnivåkablar sitter parvis. Men allt eftersom priset stiger (eller om man gör själv) så kliver man mer och mer in mot enkla lågnivåkablar.

                              Du vet att i folkmun så menas det parkablar när det pratas om lågnivå. ;-)
                              Sedan att det är fel är en annan sak.

                              Originally posted by Jockmokk View Post
                              Behöver hjälp med att sätta ihop ett paket till min Golf gl från -97.
                              Hade tänkt börja med att köpa ny HU och nytt framsystem, samt lite senare en bas med slutsteg.
                              Så här har jag tänkt just nu:
                              HU= Pioneer DEH-2200UB (https://blekingebilradio.nordicshops...eer-deh-2200ub)
                              Kitsystem: Hertz ESK 130.3 (https://blekingebilradio.nordicshops...tz-hsk1303-525)
                              Bas: Helix DB12S 12" sluten (https://blekingebilradio.nordicshops...b12s-12-sluten)
                              Slutesteg: Zachry K1200D (https://blekingebilradio.nordicshops.../zachry-k1200d)

                              vad tror ni?
                              och sen undrar jag
                              vad är det för skillnad på dessa två kitsystem?
                              https://blekingebilradio.nordicshops...hertz-esk-1303
                              och
                              https://blekingebilradio.nordicshops...tz-hsk1303-525
                              Tja, förutom andra matrial i högtalrna och i filtren plus det faktum att HSK ligger över ESK och låter bättre så är det högtalare, och just det är nog enda likheten :-P
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by Lonefox View Post
                                Tja, förutom andra matrial i högtalrna och i filtren plus det faktum att HSK ligger över ESK och låter bättre så är det högtalare, och just det är nog enda likheten :-P
                                jaså okej

                                Dock märkte jag att jag hade 6.5" på högtalrna i bilen så dom där paketen är uteslutna nu :P
                                tack ändå

                                Nån som kan rekkomendera ett kitsystem 6.5" plus en HU för totalt 3 000?

                                Comment

                                Working...
                                X