Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by TinyTina View Post
    Ja lite klokare,och ja, fram vet jag är stl 6,5". Hatthyllan vet jag inte,men de är mindre iaf,kanske därför man sätter in en baslåda då? :-) eller? Men sen sitter det nåt smått, minihögtalare,vid bakdörrarnas handtag,men de får sitta där som de är kanske?
    http://www.pmshopen.se/alpine-sxe-1725s/813-0
    http://www.pmshopen.se/alpine-sxe-1325s/812-0

    Hittade dessa, det är vad jag har råd med ungefär,kan de va bra tro?

    Sedan hittade jag denna,är det nåt jag kan ta sen? Eller rek. nån annan?

    http://www.pmshopen.se/ground-zero-i...-80xact/1507-0
    Last edited by TinyTina; July 15, 2014, 17:08.

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      En novis behöver hjälp:
      Jag streamar från min iphone 5 via en iphonekabel in på baksidan av min kenwood dnx-521 head unit.Har min hu någon form av innbyggd dac eller skulle jag vinna på att ha en typ istreamer mellan telefonen och hu?
      /tacksam för svar stefan.

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Hej alla är helt grön på detta , och behöver lite hjälp , jag håller på att montera slutsteg på min mc och undrar är det en bra ide med en kondensator på min Mc då jag inte har plats med fler batterier? Och vad betyder ohm 2, 3 ,4 osv ? Och kollat på lite nya slutsteg vad är x over , köpte en gladen rs8 som jag monterat i rygg stödet vad tycker ni man bör ha för ett slut steg och hur stort , ps ska även driva 2 st 4 tums bak högtalare hoppas få lite hjälp då jag inte hållit på med såna grejor på 20 år mvh peter

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by Stefanruf View Post
          En novis behöver hjälp:
          Jag streamar från min iphone 5 via en iphonekabel in på baksidan av min kenwood dnx-521 head unit.Har min hu någon form av innbyggd dac eller skulle jag vinna på att ha en typ istreamer mellan telefonen och hu?
          /tacksam för svar stefan.
          Ingen som vet nåt?

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by Hondapeter View Post
            jag håller på att montera slutsteg på min mc och undrar är det en bra ide med en kondensator på min Mc då jag inte har plats med fler batterier?
            Det låter som en bra idé. MC-batterier brukar ju vara ganska klena.

            Och vad betyder ohm 2, 3 ,4 osv ?
            Det beror helt på i vilket sammanhang du läser dem.
            Som inre resistans i ett MC-batteri = katastrof.
            Som rekommenderade impedanser på högtalare = normalt.


            Och kollat på lite nya slutsteg vad är x over ,
            X-over är delningsfrekvensen på ett filter. Om detta finns på diss slutsteg så har slutsteget ett inbyggt delningsfilter och förmodligen 4 kanaler (eller fler) ut.
            Man använder det för att ha separata bashögtalare, sedan mellanregister+diskant på andra kanalen.
            "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

            "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

            Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by Hondapeter View Post
              Mc då jag inte har plats med fler batterier?
              Vilken storlek har du på orginalbatteriet?
              Då det finns bilstereobatterier som är i liknande storlek
              Med högt CCa
              http://www.dbakuten.se/bilstereo/bat.../#.U-4GtuN_tA0

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Phoenx Gold 500.4 RSD eller Mosconi Gladen One 120.4 till ett Gladen one 201Extreme 3-väg?

                tänkt sitta i en BMW E91 2010.

                Valet ligger att köpa ny Mosconi eller behålla PG steget.
                Last edited by Magicfow; August 20, 2014, 15:27.

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by Magicfow View Post
                  Phoenx Gold 500.4 RSD eller Mosconi Gladen One 120.4 till ett Gladen one 201Extreme 3-väg?

                  tänkt sitta i en BMW E91 2010.

                  Valet ligger att köpa ny Mosconi eller behålla PG steget.
                  Upplever du att du saknar något med ditt PG steg ?
                  sigpicMS-SOUND
                  Micke7406

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by Mikka View Post
                    Upplever du att du saknar något med ditt PG steg ?
                    Det är ett slutsteg med några år på nacken. Har ej hört på mosconi steget. Men jag behåller mitt PG, vore därimot kul att sätta detta mosconi steget mot PG av ren nyfikenhet

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Tjenare, är det någon som skulle kunna hjälpa mig att räkna ut en bandpasslåda åt mig? Basarna är två stycken rockford fosgate P2D412 (http://m.brl.se/sv/artiklar/rockford...te-p2d412.html)

                      Det jag vill veta är ju liter per kammare och längd/diameter på portar!

                      Tack på förhand! / Pontus

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Tjenare.
                        Har en fråga av det lite udda slaget. Har en Passat Variant 2014.
                        Bestämde mig för att skaffa en aktiv subwoofer till bilen då jag tyckte orginalljudet var lite klent i basväg.
                        Bestämde mig för en Infinity Basslink då den var liten och effektiv.
                        Köpte den i ett paket på BRC i Malmö och de fick även äran att montera den. Dock när jag hämtade bilen så började det skumma.
                        När jag satt mig i bilen och stängde dörren (tändningen var avslagen) så började det brumma i basen. Så fort jag öppnade dörren igen så slutade den. Samma sak skedde hela tiden då jag stängde så började den låta igen fast allt var avslaget.
                        Lämnade in bilen igen och de felsökte lite.
                        Då jag hämtade bilen igen ett par timmar senare fick jag beskedet att de hade ändrat ngn inkoppling och det blev mkt bättre men dock ej bra då det berodde på original stereon som sitter i bilen.
                        I nuläget när jag stänger bilen och tar ut nyckeln brummar basen till i cirka 2 sekunder för att sedan knäppa till och stängas av.

                        Kanske en knapphändig beskrivning men behöver ni veta mer skall jag försöka ta reda på allt jag kan för i nuläget är det ganska störigt o med tanke på att jag fått den monterad på en auktoriserad handlare och verkstad så kan man ju tycka att de borde veta felet och hur man skall rätta till det. Utan att byta stereon i bilen.

                        Tacksam för tips eller vägvisning till vem som kan hjälpa mig eller hur jag kan avhjälpa felet utan att bli skörtad på stålar.....

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Hej, jag tänkte uppgradera ljudet i min Skoda Octavia -99, kombisedan. För att göra det enkelt för mig tänkte jag köpa ett färdigt paket. Vilket utav dessa två skulle ni rekommendera:
                          - http://www.brl.se/sv/artiklar/rockfo...-pro-804-.html
                          - http://www.pmshopen.se/baspaket-k2/690-0

                          Eller finns det något annat bra paket där ute? Är ute efter bra ljud, men ändå en bas man verkligen känner. Har en budget på 5000:-.

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Hej !
                            Undrar om det är bättre med att ha centerhögtalaren
                            Kvar. I BMW e61 har bytt steget till fler har lg7 hifi pro
                            13 högtalare. Men har bara satt extra steg
                            Till fram systemet å bas under stolar
                            Har tidskomp oxå. Men undrar om jag ska
                            Ha samma power till centerhögtalaren
                            Eller ska man byta den till 2vägs ???
                            Tacksam för svar. Vill ha sq ljud. :-)

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Bort med den, kommer bara skapa problem och en massa onödigt huvudbry när du ska få till ljudbilden!
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Tack för svar. Men om man har den å får till ljudbilden blir det bättre då eller lika. Vill ställa ljudbild till fram passagerare oxå. Så tänkte måtta från center å dörr sida på båda sidor
                                Borde väll gå tycker man ju. Men inte samma som att det är så :-)
                                Bara en ide? Eller är man helt ute å trampar
                                Ska ej tävla.

                                Comment

                                Working...
                                X