Announcement

Collapse
No announcement yet.

Scenbredd, tips och trix?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Scenbredd, tips och trix?!

    Originally posted by Välljudsfantast View Post
    Jag tycker man får ett bra scendjup om man placerar elementen (Mellanregister+diskant) på instrumentbrädan,spelandes upp mot rutan.Och att elementen spelar nästan i vågrätt position mot rutan.

    Elementen får gärna placeras,ganska långt fram mot huven.

    Desto bättre element man har ju mer scendjup får man.Blir inte så mycket spela på dig i ansiktet då.
    Jaså, gäller detta alla element?

    Och horneffekten med alla reflexer denna montering bidrar med, hur dödar man det då?
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #47
      Re: Scenbredd, tips och trix?!

      basene den viktig att ha med i tidskompet?

      Comment


      • #48
        Re: Scenbredd, tips och trix?!

        Originally posted by ville91 View Post
        basene den viktig att ha med i tidskompet?
        Har du ett framsystem som spelar djupt och är väl kompat, och en separat sub som fyller ut endast på de väldigt djupa frekvenserna så är det mindre påtagligt att den ej är tidskompad. Jag tycker dock att det brukar göra stor skillnad när den är ihopkompad med resten av systemet, mycket roligare att lyssna om inte annat
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

        Comment


        • #49
          Re: Scenbredd, tips och trix?!

          Basen är lika viktig å kompa rätt som allt annat. För mycke fel å du får utsläckning i de frekvenser som spelas av fler element.
          Reine. BMW M3

          www.rayder.se

          Comment


          • #50
            Re: Scenbredd, tips och trix?!

            Inte bara utsäckning, det låter helt kasst ( sen bas ) = ur fas
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #51
              Re: Scenbredd, tips och trix?!

              Tänkte att de var självklart..., men de är de kanske inte. Drog bara värsta senario.
              Reine. BMW M3

              www.rayder.se

              Comment


              • #52
                Re: Scenbredd, tips och trix?!

                Tänk om folk kunde förstå hur mycket nivåerna spelar roll i ett system. Att kunna lyssna i rätt nivå tror jag väldigt få klarar av. Tänk på att alla högtalarna skall ligga på samma nivå. Från Sub till Diskant. Tonny har koll på detta och lyssna på vad han säger. Får du rätt där behöver du röra EQ-n väldigt lite om ens något. Att ställa in nivåerna tar max en halvtimme och du har enormt mycket gratis. Min bil på EM 2010är ett lysande exempel på det. Med RTA33:an satt nivåerna på mindre än 5min. Sen satt Tonny i förarsätet och jag rattade processorn helt efter hans direktiv. Om jag inte minns fel så tweakades den bilen på mindre än 20min och det räckte till näst högst ljudpoäng i den klassen. Bilen byggd på tre veckor. Vinnarbilen några år och veckor av tweakning Tänk på en sak. En vettig hemmahögtalare har bra filter som kompenserar tidsfel mellan elementen. sitter du i sweetspotten så ligger ljudbilden klart utanför högtalarna och med full placering och fokus. Detta har vi tidskompet till för. En EQ använder du när du har varit för lat för att placera elementen optimalt. Filtret däremot spelar en enormt stor roll för där bestämmer du hur de olika elementen samspelar med varandra.
                Jag ÄR Gandalf!!!

                Comment


                • #53
                  Re: Scenbredd, tips och trix?!

                  väl talat

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment

                  Working...
                  X