Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frontenhet med blåtand och aktiva LP/HP filter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frontenhet med blåtand och aktiva LP/HP filter

    Söker efter en frontenhet som har Blåtand, 3-vägs filter med minst 24db delning HP/LP, tidskompensering samt vettigt användargränsnitt (som frugan klara av att använda) med direkt knappar till radiokanalsval.

    Har tittat på Alpine 137BTi som jag trodde hade det jag behövde, men när jag tittar i manualen verkar det som att det krävs en extern processor för att få aktiva HP/LP filter. Stämmer det? Alpines maskiner generellt verkar vara snåla med filterjusteringar.

    Mitt system ser ut så här. Pioneer 80PRS, DLS UR1, DLS MS6 och DLS Nordica 12. Genesis Serie 2 4 kanal aktivt delat till front och Bryggat Genesis serie 3 dual mono till bas.

    Vad finns det för andra alternativ för vettiga pengar (max ca 4000kr)?

  • #2
    Re: Frontenhet med blåtand och aktiva LP/HP filter

    Har kikat lite mer på diverse Alpine modeller. Känns som det inte finns nån som har vettiga filter för aktiv delning och tidskomp. Är tanken att de inte ska konkurrera med deras egna processorer tro?

    Comment


    • #3
      Re: Frontenhet med blåtand och aktiva LP/HP filter

      Är det bro som i Upplands-Bro?

      Jag tog hem en Alpine 195BT som har 3-vägs men har tyvärr inte hunnit testa den än....

      Pierre
      SEASTREAMS GARAGE


      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

      Comment


      • #4
        Re: Frontenhet med blåtand och aktiva LP/HP filter

        Som Pierre säger så är 195:an Alpines första spelar gjord för att aktivt dela diskanter/mellanregister.

        De övriga behöver en extern box för att lösa detta
        Roger Edvinsson
        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
        helst på saker av kolfiber :-)

        Comment


        • #5
          Re: Frontenhet med blåtand och aktiva LP/HP filter

          Originally posted by Horsyhorse View Post
          Är det bro som i Upplands-Bro?

          Jag tog hem en Alpine 195BT som har 3-vägs men har tyvärr inte hunnit testa den än....

          Pierre
          var den ej med 2 volt ut? annars finns ju pioneer dex-P99 rs. kanske för dyrt. men finns ju P80rs

          Comment


          • #6
            Re: Frontenhet med blåtand och aktiva LP/HP filter

            Vad är det för fel med 2V ut?
            Det finns maskiner med "4V" som låter s--t.

            Pierre
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • #7
              Re: Frontenhet med blåtand och aktiva LP/HP filter

              Originally posted by Horsyhorse View Post
              Vad är det för fel med 2V ut?
              Det finns maskiner med "4V" som låter s--t.

              Pierre
              jo vet det. men skulle vara guld värt om det vore 4 volt ut..

              Comment


              • #8
                Re: Frontenhet med blåtand och aktiva LP/HP filter

                Alpine 195:an har ju "bara" 12db slope och grövre tidsintervall på tidskompen jämfört med 80PRS, och 2volt då. Kan hända att 12db kan räcka, men det är skönt att ha valfriheten vid justering. Har ibland önskat ännu finare tidsinställningen än vad 80prs har.

                Egentligen har ju 80prs det mesta man kan önska, men jag stör mig på vissa grejer. Dessutom har jag en känsla av att den ger rätt tråkigt och platt ljud. Men det är svårt att veta utan att direkt jämföra med en annan spelare.

                Comment


                • #9
                  Re: Frontenhet med blåtand och aktiva LP/HP filter

                  Originally posted by doppsko View Post
                  Alpine 195:an har ju "bara" 12db slope och grövre tidsintervall på tidskompen jämfört med 80PRS, och 2volt då. Kan hända att 12db kan räcka, men det är skönt att ha valfriheten vid justering. Har ibland önskat ännu finare tidsinställningen än vad 80prs har.

                  Egentligen har ju 80prs det mesta man kan önska, men jag stör mig på vissa grejer. Dessutom har jag en känsla av att den ger rätt tråkigt och platt ljud. Men det är svårt att veta utan att direkt jämföra med en annan spelare.
                  Det var min nästa fråga just hur du upplever den 80:an du kör idag.
                  Flera användare har just påpekat att den låter platt och tråkigt.

                  Hade jag varit i dina skor hade jag utan tvekan gått på alternativet med fristående processor.
                  Då får du allt som önskas av inställningsmöjligheter och friheten att välja en släde som tilltalar mest utan att behöva bekymra dig om filter mm.

                  Men frågan är också varför 12dB filter räknas som "bara"
                  Behövs verkligen brantare?
                  Roger Edvinsson
                  Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                  helst på saker av kolfiber :-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Frontenhet med blåtand och aktiva LP/HP filter

                    Originally posted by JALLE View Post
                    Men frågan är också varför 12dB filter räknas som "bara"
                    Behövs verkligen brantare?
                    På den frågan kan man svara .. både och.

                    Ska man spika detaljer man knappt uppfattar med mikroskåp så är det ett ja.

                    Kör man till vardags så .. absolut inte.
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Frontenhet med blåtand och aktiva LP/HP filter

                      Hoppar på tråden, letar efter ny headunit. Tänkte mig 2000-3000kr, så billigt som möjligt, men vill inte ha sämre än den jag har nu.

                      Funderat på 178BT som har bra review vad jag läst.

                      Såg dock nu att att 195BT har kommit samt 2din W296 som ska vara kopia av 195BT hårdvarumässigt. https://www.youtube.com/watch?v=CeuVBEv694w



                      Nuvarande system

                      DEH-P5630MP http://www.pioneer.eu/eur/products/a...30MP/page.html
                      DLS UP36 3-way speaker system http://autosound21.co.kr/shop/board_...-UP36-spec.pdf
                      DLS Ultimate A6
                      2x12 " Cerwin Vega MAX12 tror det är dessa http://www.onlinecarstereo.com/CarAu..._VMAX_124.aspx

                      2x JBL GTO 2000 400W amps


                      Kortfattat känns det som att 178BT borde inte prestera sämre än min nuvarande headunit.
                      Hittar knappt några review alls om 195BT dock

                      Comment


                      • #12
                        Re: Frontenhet med blåtand och aktiva LP/HP filter

                        Originally posted by Horsyhorse View Post
                        Är det bro som i Upplands-Bro?

                        Jag tog hem en Alpine 195BT som har 3-vägs men har tyvärr inte hunnit testa den än....

                        Pierre
                        Lite tråkigt att den bara delar ner till 1kHz på high.
                        Det problemet har jag stött på med Pioneer när jag ville köra koax mid och sub.
                        Hoppas det går att ställa den på flat och dela i steget ist.

                        Comment

                        Working...
                        X