Announcement

Collapse
No announcement yet.

snabb ljuduppgradering Vw caddy -83

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: snabb ljuduppgradering Vw caddy -83

    Nyinköpt bruksbil, ska ge denna lite mer välljud i sig och kommer att ha väldigt kort "byggtid". Kommer använda äldre komponenter som blivit över men ändå håller ok kvalité. Det är monteringen som är viktig anser jag.

    I dörrarna sätter vi upp ett par pansionerade dls 425or som legat och vilat i något år. Som bas tänkte jag använda dls rw12i som ingen verkar vilja köpa. Har knappt lyssnat på den så det ska bli spännande.
    Slutsteg hittade jag på vinden ett dls ca23 som får driva högtalarna och ett hertz he1d som också skräpar...

    Kommer montera butyl och foammattor i dörrarna. Vägbruset är mycket högt och kanske sänker det några db med hjälp av foam. Vad vet jag.
    Huvudenhet har jag ingen på lager längre så får skaffa ny. Blir en enklare med blåtand och dubbel lågnivåutgång så blir jag nöjd tror jag.

  • #2
    Re: snabb ljuduppgradering Vw caddy -83

    Blir ändrade planer vad de verkar, får nog köpa mig ett tre-kanalsteg som driver bas och högtalare. Fick monoblocket sålt i sista minuten på tradera.



    Comment


    • #3
      Re: snabb ljuduppgradering Vw caddy -83

      Sista mattan dämpning jag hade, får handla lite mer.. Någon som vet om biltemas foammatta är bra på att agera vägbullerdämpande?

      Comment


      • #4
        Re: snabb ljuduppgradering Vw caddy -83

        Grymt kul bil att bygga i. Har själv haft en -84:a som jag fortfarande ångrar att jag sålt...

        Comment


        • #5
          Re: snabb ljuduppgradering Vw caddy -83

          Detta kommer att följas.
          Skall snart börja åka en ny Caddy, men har ingen aning om hur ljudet i den är ännu. Jag är i alla fall rysligt trött på ljudet i min Peugeot -04 (liknande Caddy, med påbyggt skåp), riktig skit stereo anläggning i den.
          -När smaker en blues som bäst?
          -Hvaergang!

          Keep The Devils music alive.

          Alcohol does not make you FAT-it makes you LEAN........against tables, chairs, floors, walls and ugly people.

          Comment


          • #6
            Re: snabb ljuduppgradering Vw caddy -83

            Kul med respons!

            Detta kommer inte bli lika seriöst som mitt e60 bygge blev som jag fick riva ut. Det kommer bli ett så kallat budgetbygge.

            Setupen är i stort sett klar iallafall.

            HU: Pioneer MVH-X360BT, Billigare modell men har kraven jag ställer dvs dubbla rca-utgångar och blåtand.

            Framsystem: Dls 425, Dessa hade jag liggandes i en kartong och har haft dom i en gammal 740 för en massa år sedan. Då var dom uselt monterade, kan en bra montering göra dessa sköna att lyssna på? Det blir spännande att se

            Bas: Dls rw12i, Denna har jag även haft i många år utan att ha nytta av den. Hittade tom en låda som jag byggt till den så halva jobbet är redan klart.

            Slutsteg: DLS CA31, Har ingen åsikt om den då jag inte ägt en. Dock haft bröderna ca12 och ca21 och de gillade jag. Orkar inte dra dubbla kablar osv, därav smidigheten i ett steg.

            Samt dämpmatta stp silver, bilen är rätt skramlig redan från början, att göra halva dörren har redan gjort MYCKET men de kommer behövas mycket mer på tex plastpaneler osv. Foammatta kommer jag nog att köpa också, inte så himla dyrt.

            Men satan vad simpelt byggd bil. Dörrsidan var ju bara ren papp och några skruv som höll fast fönsterveven och handtagen, sen var de löjligt lätt att hitta in med kabel i kupén från dörren, stora hål som måste täckas över med matta.
            Last edited by Huntelaar; May 4, 2014, 21:31.

            Comment


            • #7
              Re: snabb ljuduppgradering Vw caddy -83

              Comment


              • #8
                Re: snabb ljuduppgradering Vw caddy -83

                Låter som en tacksam bil att mecka stereo med!
                Jag känner igen mig i en önskan om en enkel bil att bygga i, där det inte är så djävla noga med mer än de viktiga delarna med montage. Där man kommer bort från tanken på att man triggas av andras byggen, kanske mer än vad som är värt i vardagens ågren över att inte stereon är klar.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #9
                  Re: snabb ljuduppgradering Vw caddy -83

                  Halloj.

                  Idag var de dags för stereoinkoppling men det blev problem direkt, den vägrar att starta!

                  Med multimetern mätte jag upp så att de fanns spänning och jord. Kassettspelaren tidigare hade inga problem med att starta, men denna är helt livlös.

                  Kopplat Gul (konstantström) till Den röda kablen som ni ser på bilden nedan. Sen har jag tagit svart och skarvat ihop med jord (grön/gul). Men den vägrar att starta trots det.

                  Jag bestämde mig för att kontrollera jordpunkten och den var lokaliserad som på bild med en ringkabelsko fastsatt i en skruv. Jag tog multimetern och mätte från den röda uppe vid stereon och höll den svarta piggen på multimetern på skruven, detta resulterade i ungefär ca 12.3v.

                  Jag startade bilen, och nu låg volten på ca 13.6. Således förstår jag inte vad som kan vara fel. Någon med några idéer?

                  Röd kabel är inte inkopplad då jag inte har någon tändningsplus på denna gamla kärran.



                  Last edited by Huntelaar; May 15, 2014, 20:10.

                  Comment


                  • #10
                    Re: snabb ljuduppgradering Vw caddy -83

                    Både röd och gul från hu borde väl kopplas till konstantström i bilen? Om du inte kan få någon ström från tändningslåset till den röda.

                    Comment


                    • #11
                      Re: snabb ljuduppgradering Vw caddy -83

                      Originally posted by Namenlos View Post
                      Både röd och gul från hu borde väl kopplas till konstantström i bilen? Om du inte kan få någon ström från tändningslåset till den röda.
                      Lästa mig till det med, men jag har för mig jag har kopplat in bara konstantström och jord i min tidigare bil därför var de konstigt. Men jag ska göra ett tappert försök imorgon

                      Comment


                      • #12
                        Re: snabb ljuduppgradering Vw caddy -83

                        Precis som Namenlos skrev så ska både gul å röd ha 12v för att det ska funka! Konstigt att du fick det att funka innan faktiskt....

                        Comment


                        • #13
                          Re: snabb ljuduppgradering Vw caddy -83

                          Originally posted by Peppe_e View Post
                          Precis som Namenlos skrev så ska både gul å röd ha 12v för att det ska funka! Konstigt att du fick det att funka innan faktiskt....
                          Ok då är de två som säger det, säkert sant!

                          När jag körde HU i min bmw lite provisoriskt drog jag en plus till gul och jordade direkt på batteriet, detta fungerade. Pioneer det också.

                          Comment


                          • #14
                            Re: snabb ljuduppgradering Vw caddy -83

                            Då var väl första dörren färdig, synd att dörrsidan hålls uppe av clipps annars hade man kunnat provspela som de är och täta ev. läckor.



                            Nu är de tveksamt om pappen till dörr hålls av clipsen då de kanske kommer bukta ut pga att butylen ätit upp lite mellanrum, men de är bara att skruva i plåtskruv så håller det dörren på plats. Det är det som är finessen med en gammal bil.

                            Förresten så var det bara att mata 12v till gul och röd så fungerar stereon också, nackdel är att lågnivåkablarna tar i botten så jag måste köpa vinklar om man ska kunna få i stereon.

                            Comment


                            • #15
                              Re: snabb ljuduppgradering Vw caddy -83

                              Detta följs absolut.
                              Bytte till mig en caddy 86:a häromdagen som kommer få en sq-anda i installationen så småningom.
                              Peugeot 307 1,6HDi
                              Huvudenhet: Pioneer P80PRS
                              Framsystem: DLS UP4
                              Sub: DLS RW12i
                              Slutsteg: DLS Ultimate A5+ CA23
                              Ström: Optima Yellow 75Ah

                              Comment

                              Working...
                              X