Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw e39 ljudprocessor, lågnivå

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bmw e39 ljudprocessor, lågnivå

    Hej!

    Ny här på forumet, håller på att bygga ljud i en bmw e39 touring.
    Har spenderat många timmar nu på diverse forum men får inte fram någon information till 100 procent. Hoppas ni kan hjälpa mig..

    Har navi, EJ dsp med org steg. Vill koppla in en ljudprocessor och behålla min navigator. Hade varit enkelt, bara att koppla högnivå till en passande processor.

    DOCK, knastrar det ifrån original-ljudet (förhoppningsvis fel på org-förstärkaren som ändå ska bytas ut.)

    FRÅGAN: Kan man tappa ut signal innan steget?, Var och Hur?

    Läst tonvis med info om balanserade signaler?, lågnivå/ejlågnivå. Blir förvirrad.

    Tack på förhand

    Simon

  • #2
    Re: bmw e39 ljudprocessor, lågnivå

    Du har en radio-enhet i bagaget. Är det modell BM54 kan du löda på en riktig lågnivå.
    // Gurra
    BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

    Comment


    • #3
      Re: bmw e39 ljudprocessor, lågnivå

      Ok, ska kolla imorgon.

      Tack för svaret.

      Comment


      • #4
        Re: bmw e39 ljudprocessor, lågnivå

        Hej!

        Inte hunnit kolla min radiomodul än men, det verkar som knastret endast kommer ifrån diskanten i bakdörren, vänster sida. skönt.

        Då finns det hopp att använda sig av högnivå ändå, men om jag förstått det rätt är ljudet filtrerat ifrån org-steget. Hur kan jag göra för att processorn får rätt signaler?

        Tänkte använda mig av Audison Bit Ten eller Mosconi Gladen DSP 4to6

        Simon

        Comment


        • #5
          Re: bmw e39 ljudprocessor, lågnivå

          Originally posted by simon84 View Post
          Hej!

          Inte hunnit kolla min radiomodul än men, det verkar som knastret endast kommer ifrån diskanten i bakdörren, vänster sida. skönt.

          Då finns det hopp att använda sig av högnivå ändå, men om jag förstått det rätt är ljudet filtrerat ifrån org-steget. Hur kan jag göra för att processorn får rätt signaler?

          Tänkte använda mig av Audison Bit Ten eller Mosconi Gladen DSP 4to6

          Simon
          Gör som Gurenius skrev dvs koppla ur original steget(om du nu inte skall använda det ngt mer) och löd på lågnivåkontakter på radiomodulens utgångar , har du "gamla" BM24 radiomodulen så kan du löda in dig på kretskortet för lågnivå.
          Så gjorde jag en gång i tiden:











          Innan jag kom på den bättre idéen att byta ut original mot eftermarknadsgrejor som låter bra

          De oranga grejorna på bilderna är tantaler 1uF/16V, var noga med att plus på kondingarna vänds in mot anslutningspunktern
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #6
            Re: bmw e39 ljudprocessor, lågnivå

            Jag hade undvikit 1uF tantaler i serie med utgångarna. Jag vet inte hur höga impedanser det är i ingångarna, men 1uF kan ge en för hög brytfrekvens med allt det innebär. Sen är det omtvistat att använda tantaler överlag i signalvägen. De är kända för att dista ifall det ligger lite DC över dem. Förhoppningsvis är det ingen DC på utgångarna, men isf vore det inte noga med vilket håll de kopplas in på heller.

            Keramer, plast eller bipolära elektrolyter känns bäst. Tillräckligt stora för att inte påverka audiobandet.

            Comment


            • #7
              Re: bmw e39 ljudprocessor, lågnivå

              tackar för era svar. Blir spännande att höra resultatet. Ska jämföra ljudkvalitet med "ren" signal till processorn.

              Simon

              Comment

              Working...
              X