Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av steg - midbas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Val av steg - midbas

    Tjenna!

    Nu va det dags att köpa steg och midbasar till farmsystemet.

    HU: är alpine d511r kommer nog bli ett h800 på det.
    Framsystemet är nobelium 5,2 2way kitt känns som man saknar ordentligt tryck i det.

    Hörde av mig till dls och dom rekommendera sammtliga midar till nobelium 5,2

    R-6a
    RM-6.2
    UP-6i
    Gothia 6.2
    Nordica 6.2
    scandinavia 6

    Vad tror ni? är själv sugen på scandinavia 6 eller RA6 kommer sitta i dörr eller kickpanel
    Tanken är att prova på att tävla i SQ men vill också att det ska låta bra till musiken jag lysnar på (mycket trance/Dance, techno, och lite topplist/rixfm musik)

    Val av steg

    Vill kunna dela aktivt så det är väl 3st 2 kanals steg som gäller eller 4+2.
    Är själv lite inne på 3st RA20 eller det finns andra steg som är bättre till samma pris.

    Hur viktigt är det med steget till diskanterna kan man inte köra på någon billigar variant känns ju inte som att så pass små högtalar har nytta av några värsting steg (vet inte om det är så ,bara en nybörjar tanke)?

  • #2
    Re: Val av steg - midbas

    Har selv et par RM6 midbasser, men har ikke fått prøvd disse enda. Noen som har prøvd disse? Er de gode på SQ?

    Comment


    • #3
      Re: Val av steg - midbas

      Jag kan själv rekomendera Scndinaviasexorna (INTE mellanregistren) då jag har hört dessa i en del bilar med väldigt gott resultat. Suttit i slutna lådor mellan 5-10l beroende på bil och byggherre (hann aldrig lyssna på Dicks portade lådor).
      Dock var det Ultimateserien i stegväg i dessa bilar...

      Du kan gott köra på RA-stegen så sett om de passar din plånbok.
      Fördelen är ju att man rätt enkelt kan uppgradera längre fram

      Med tanke på att diskanterna spelar största delen av registret så tycker jag att man INTE skall vara dumsnål och köpa ngt billigare till dem än man har till övriga systemet.
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

      Comment


      • #4
        Re: Val av steg - midbas

        Kan inte DLS-produkterna så de kan jag inte kommentera. Däremot så håller jag med Lonefox till 100% ang. val av stegtill diskanterna! Diskanten är minst lika viktig som alla andra register och därför onödig att snåla på. Kanske någon butik nära dig kan hjälpa till med konkreta tips eller kanske t.o.m. erbjuda dig möjlighet att lyssna till intressanta steg kopplade till just ditt framsystem?

        Lycka till!
        /Freddi
        Projekt #sqnewbeetle
        http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

        Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

        Comment


        • #5
          Re: Val av steg - midbas

          Jag kör kommer också köra Nobelium 5.2 dock med Nobelium 8" som midbas
          5.2 kitet kommer drivas på ett Alpine PDX 4.150 och 8orna på ett Alpine PDX 2.150

          Nått att titta på?!

          Comment


          • #6
            Re: Val av steg - midbas

            Ett mosconi as 200.4 och ett 100.4 så har du effekt till basen också på två steg. Ungefär samma pris som 3 Ra20.

            Comment

            Working...
            X