Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Sound Quality - Ljud och tweakning

Sound Quality - Ljud och tweakning Allt som förbättrar ditt HiFi-ljud i bilen.

Reply

Thread Tools
Old April 10th, 2019, 18:09   #1
Kaizoon
Junior Member

Default DSP eller ej?

Ska kasta i annat ljud i en A6 2014
Har stirrat mig blind på att köpa ett passivt 3-vägs system i stil med Focal Access As3.
Kommer använda mig av en rootad Samsung galaxy tab för att sköta musik/video/navigering/backkamera.
I samband med rooten får man även möjlighet att köra equalizer på allt utgående ljud ur plattan.
Detta kommer sen streamas via BT alternativt AUX beroende på ljudkvalitets skillnad?

Men, då kommer mina funderingar... är det verkligen värt att lägga några tusenlappar på en DSP i stil med Bitone eller beggad bit ten jämt emot att använda hög till lågnivå?

Har ett DLS A6 som ska få sköta sub, och tänkte eventuellt köpa mig ett 4-kanals steg till framsystemet och då få möjligheten att köra framsystemet semi passivt, alltså sköta midbasarna på två kanaler och filtrera genom steget och sen köra 3.5” och diskant via Focal filtret.
Detta just för att kunna justera midbasarna till lite mer ”korrekt” nivå/filtrering om det nu behövs?

Är jag helt ute och cyklar?
Kaizoon is offline   Reply With Quote
Old April 18th, 2019, 13:13   #2
carlr
Senior Member

Rep Power: 243 carlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud ofcarlr has much to be proud of
Send a message via MSN to carlr
Default Re: DSP eller ej?

Enkelt svarat, men har du möjlighet att köra med extern DSP, gör det.

Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

Team Ljudbyggaren
1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
3:e Plats Master OEM - SM 2018
8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()
carlr is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules