Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aktiv delning, Amega framsystem.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Aktiv delning, Amega framsystem.

    Håller på med mitt första försök till välljud (eller åtminstone mer välljudande) och skulle behöva några goda råd angående delning av detta.

    Systemet består av amega q-cox 350 uppe på brädan (där filterkondningen är bortklippt) och Drv-q6 i kickarna.
    En JL 12" bas i sluten låda.
    Allt kommer delas aktivt i en Helix dsp pro.
    Ca 500w till basen, 200w/midbas, 100w/mellanregister och 100w/diskant.

    Nu förstår jag att det inte går att säga exakt hur jag bör göra men ni som är bekanta med Amega har säkert några utgångspunkter.

  • #2
    Re: Aktiv delning, Amega framsystem.

    Originally posted by kickassford
    Håller på med mitt första försök till välljud (eller åtminstone mer välljudande) och skulle behöva några goda råd angående delning av detta.

    Systemet består av amega q-cox 350 uppe på brädan (där filterkondningen är bortklippt) och Drv-q6 i kickarna.
    En JL 12" bas i sluten låda.
    Allt kommer delas aktivt i en Helix dsp pro.
    Ca 500w till basen, 200w/midbas, 100w/mellanregister och 100w/diskant.

    Nu förstår jag att det inte går att säga exakt hur jag bör göra men ni som är bekanta med Amega har säkert några utgångspunkter.
    Utan att veta vilken bil, inredning eller förstärkare du har så hade jag valt som utgångsläge ....

    SUB: BP 20-50/60hz hårt delad på LP med minst 24db branthet.
    Midbas: BP 55-180/200 12db filter
    Mid: BP 250-4000 12 db filter
    TW: HP 4300 12db filter

    Att släppa upp midbasen mer kan generera en helt sned ljudbild i botten.
    En rigorös dämpning av dörren är ett måste.

    Ska du spela som en dåre hade jag nog släppt upp 3” till 300hz HP för att inte förstöra högtalaren.
    Givetvis får du följa med med midbasen, nackdelen är att du genererar mer vibrationer i dörren samt ljudbilden kommer att dippa i ytterkanterna, detta blir extra tydligt i mansröster.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Aktiv delning, Amega framsystem.

      Ja såklart, va nog lite trött när ja skrev inlägget. Sorry

      Bilen är en BMW E34 sedan, har gjort nya kickpaneler i 22mm mdf och styvat upp/dämpat och tätat plåten runtomkring.
      Hade dock ingen dämpull däri annat än original ljudisoleringslurvet som va där.
      Kanske värt att skruva lös högtalarna och fylla upp med dämpull?

      I brädan har jag tagit bort originalplasten för högtalare/sidodefroster och gjort nya bafflar så coaxarna sitter försänkt i nivå med brädan, altså spelandes uppåt mot rutan.

      Hatthyllehögtalarna bortkopplade och baslådan sluter tätt mot ryggstödet spelandes genom skudluckan, har tätat så mkt som möjligt mellan kupé och koffert.

      Bassteg: Kicker DX1000.1
      Middar: Polk/Momo 4.100 bryggat till 2ch.
      Mellanreg o diskant: DLS CA41 på varsin kanal.

      Plockade ihop en (i mitt tycke) passande kombo av prylar som mest samlade damm så har jag lite att börja på.
      Har några andra steg som Focal Solid 4 och ett GZ 4115hpx om nåt av det skulle vara lämpligare.

      Tycker om musik med mkt attack i midbas och som sagt,
      helt grön på det här och ska nu få igång det så ja kan börja labba lite med TA, phase, eq, leveling å allt annat som är nytt för mig
      Last edited by kickassford; August 20, 2019, 11:36.

      Comment

      Working...
      X