Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny bas 10" max 5000kr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny bas 10" max 5000kr

    Titta efter ny bas och har hittat några kandidater som jag skulle vilja höra efter era åsikter.
    Krav är: punch, kunna gå djupt musikalisk slutet max 22 liter inkl bas effekt finns så det är inget problem
    Här är några och har ni andra förslag så ös på.

    DLS Nordica 10i
    JL Audio 10w3v3-4
    MOREL UW 1058
    Gladen 10 Zero pro

  • #2
    Re: Ny bas 10" max 5000kr

    10w3an är onekligen riktigt trevlig, det finns dessutom en hemma hos mig som du kan ta för en fikapeng 😎👍
    Vet dock ej hur den står sig mot de andra kandidaterna!
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • #3
      Re: Ny bas 10" max 5000kr

      Morelbasen har jag inte hört så där kan jag inte uttala mig om.

      Men annars så är det ett ganska enkelt val för mig.
      Gladen Zero 10 Pro är med på min top 5 lista över testade basar, då är det oavsett prisklass.

      Testade basar under ett år innan EM för att få in den bästa i vår egen bil.

      Zero 10 Pro kommer i en uppgraderad version, den får samma korg som Gladen Aerospace 10.
      Skillnaden på Aerospace och Zero är att Zero är lite mer pang på med fantastiskt djup återgivning.
      Aerospace går en aning djupare men är inte lika torr då den är ytterligare åt HiFi hållet.
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Ny bas 10" max 5000kr

        Lite off topic.

        Just nu är vi nere i Italien för att möta en ny leverantör.

        Dom har basar som funkar riktigt bra i små lådor.

        För den som är ute efter frontmonterad sub kan jag rekommendera en bas från PHD.

        14,5 liter slutet på en 10" med galen kvalitet på både bygge och ljud.

        Ca 3000:- hamnar dessa på.

        Den här basen satt i vår bil på näst sista tävlingen.
        1 poäng mindre på sub mot vad vi brukar få på Aerospace Subben.
        Tyvärr inte inspelad men domaren var grymt imponerad över attacken och hur den gifte sig med framsystemet.

        Basen satt bak i vår BMW under bedömningen och domaren hade ingen aning om vilken högtalare som var monterad = blind bedömning.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Ny bas 10" max 5000kr

          10W3an är en grymt trevlig bas, går djupt är väldigt musikalisk med mycket detaljer. För en 500-ing över din budget så får du istället W6an som är ett snäpp bättre än w3:an på alla punkter.

          Morsan hade w3:an innan hon bytte till w6:an i sin bil och båda har resulterat i ett antal framskjutna placeringar på SQ-tävlingar.
          Viktor Forsell
          Tävlar just nu inte med sin egna bil.
          Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

          Comment


          • #6
            Re: Ny bas 10" max 5000kr

            Originally posted by ToriBass View Post
            10W3an är en grymt trevlig bas, går djupt är väldigt musikalisk med mycket detaljer. För en 500-ing över din budget så får du istället W6an som är ett snäpp bättre än w3:an på alla punkter.

            Morsan hade w3:an innan hon bytte till w6:an i sin bil och båda har resulterat i ett antal framskjutna placeringar på SQ-tävlingar.
            Nu har ni spetskompetens när det gäller justering, otweakat vill jag säga att W3 är trevligare i ett vanligt system.
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Ny bas 10" max 5000kr

              Vad menar du vanligt system Nonne???
              Hur står sig PHD mot ovan nämda basar

              Comment


              • #8
                Re: Ny bas 10" max 5000kr

                Originally posted by Bmwpower View Post
                Vad menar du vanligt system Nonne???
                Jag menar ett system utan optimering, alltså ett steg till front med passiva filter.

                Originally posted by Bmwpower View Post
                Hur står sig PHD mot ovan nämda basar
                Det lilla jag hunnit köra dom så känns dom bra.
                Ej gjort någon A B test vilket visar tydligare skillnader.

                Karaktären är torr och tajt .... grymt tajt!

                Skulle nog vilja påstå att PHD är en av de bästa kandidaterna som frontsub.

                Men som sagt, har för lite erfarenhet ännu för att kunna säga hur basarna står sig då dom är inspelade.

                En sak som gör att basen funkar nära lyssningsposition är att den är mekaniskt tyst.
                Jag har testat basar .... DYRA basar som låtit bra men haft diverse problem med mekaniska oljud och därav hamnat i vår "outlet" efter test
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: Ny bas 10" max 5000kr

                  Låter som att det finns en del trevlig basar.
                  Någon mer som vill komma med input.
                  Annars får det bli samtal till Ljudbyggaren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ny bas 10" max 5000kr

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Nu har ni spetskompetens när det gäller justering, otweakat vill jag säga att W3 är trevligare i ett vanligt system.
                    Ja med W6:an fanns det mer att tweka fram jämfört med W3an, men båda lät otroligt bra out of the box.
                    W6:an kräver även mer vad gäller effekt och låda.
                    Så W3:an är iaf mitt val inom budgeten.
                    Viktor Forsell
                    Tävlar just nu inte med sin egna bil.
                    Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ny bas 10" max 5000kr

                      Dls Nordica 10i är riktigt bra!Den är så bra att den "nästan"står sig mot Anthem 10R,och även mot Genesis Audiophile,och det säger inte lite .

                      Här är min topplista över sq basar i 10" i rangordning där 1 är bäst.

                      JL Audio basen låter bäst upp till 60hz,sen har det lite svårt att hänga med,dock är den oslagbar upp till 50hz,detaljer som jag aldrig upplevt med någon annan bas.

                      1-Antehm 10R.
                      2-Genesis Audiophile 10".
                      3-Dls Nordica 10i.
                      4-JL Audio 10w6v3-D4.

                      Med tanke på att du skriver punsh,så är frågan om du vill ha så när musiken låter så?eller om du vil ha en färgning på basen som gör att det låter så även om musken inte är så?
                      Last edited by Välljudsfantast; September 4, 2017, 12:54.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ny bas 10" max 5000kr

                        Jag vill ha neutralt ljud , men det ska finnas attack och djup utan att basen lever sitt egna liv.
                        Vill ju kunnaa känna att det finns en eller 2 basar i bilen när det kommer en go låt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ny bas 10" max 5000kr

                          Originally posted by Bmwpower View Post
                          Jag vill ha neutralt ljud , men det ska finnas attack och djup utan att basen lever sitt egna liv.
                          Vill ju kunnaa känna att det finns en eller 2 basar i bilen när det kommer en go låt.
                          Kollat Dayton? Btw om du kan tänka dig att gå ner i storlek så kan Jl Audio 8w7 vara ett trevligt alternativ

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ny bas 10" max 5000kr

                            Dayton känns inte så spännande samt väldigt låg känslighet.

                            Tänkte att jag ska testa en JL samt Morel basen som det ser ut nu.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ny bas 10" max 5000kr

                              Hej!
                              Jag har också lite funderingar på 10" basar... Fast jag vill nog ha två basar. (Hade tänkt mig en på var sida längst bak i bagaget i mindre slutna lådor.) Har för tillfället ett par 9" Dynaudio mw182 I open air installation i sidopanelerna, men skulle vilja kunna spela lite högre ock kraftigare.

                              Har också funderat lite på JL 10w3, men är även lite inne på att testa Peerless XXLS med Alu-kon.
                              http://www.falconacoustics.co.uk/pee...xls-range.html

                              Är inte dessa typ samma som Genesis eller anthem? Fast för bil-bruk? Något som har erfarenheter av dessa?
                              För det är väl bara peerless som går att köpa numera?

                              Scan-speak har även en variant som verkar liknande, vad tror ni om den?
                              http://www.falconacoustics.co.uk/dri...ery-range.html

                              För att driva basarna har jag idag ett gammalt soundstream ref 500, men det kommer bytas ut till ett Genesis Dmx frammöver.

                              Comment

                              Working...
                              X