Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråga om watt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga om watt

    Om jag har 2 basar på 1000w styck, ska jag då ha ett slutsteg på 1000w eller ett på 2000w? Och om en bas 1000w rms och 2000w max ska jag då köra ett slutsteg på 1000 eller 2000w? Försöker lära mig lite om basar och slutsteg så kanske kommer lite mer frågor i framtiden. Försöker läsa på så mycket som jag kan på nätet men hitta ingrt svar på den här frågan

  • #2
    Re: Fråga om watt

    Hej och välkommen.
    Har du en bas på 1000rms och ska ha två så är det lämligt med ett steg som är på 2000rms.
    Det är det snabba svaret.

    Jag persoligen skulle ta ett steg som lämnar lite mer än 2000rms för att ha lite spelrum. Sen viktigaste av allt är ström till slusteget utan riktig strömförsörjning så får man inte ut det steget kan prestera.

    //Patrik

    Comment


    • #3
      Re: Fråga om watt

      Och för att göra det svårare så skall man kolla så stegen lämnar effekten vid tänkta motstånd.

      Många tillverkare anger effekten vid 1 ohm för att det ska se mycket ut.
      För att göra det ännu svårare så måste man även kontrollera var effekten lämnas.
      Förstärkare som lämnar 1000 watt i 1 ohm vid 1000hz med 0,5 THD dist och vid 14,4 volt ..... ja då e det inte mycket att hänga i granen.
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment

      Working...
      X