Announcement

Collapse
No announcement yet.

Extra batteri bak (auto-stop-start bil) ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Extra batteri bak (auto-stop-start bil) ?

    Funderar på om jag skall ha ett extrabatteri bak i kommande bygge. Bilens manual verkar petig på batteriet eftersom det är auto-stop-start, så något lite mer i behov av tankar/råd här än annars.

    Jag har tagit till mig att plusledaren behöver avsäkras i båda ändarna mot en ev. kortis på vägen.

    På vissa ställe skrivs att om man skall ha olika batterier så skall det vara ett skiljerelä inblandat, så det kanske är väsentligt här... tror inte jag skulle skaffa samma batteri som fram - så vitt jag kan se kan det inte monteras liggande, vilket jag skulle vilja i så fall.

    AGM-typ har jag tagit till mig som självklarhet.

    Men storleken på det.... om man inte prickar Ah exakt - vilket är vettigast.... något större eller något mindre än det fram? Typ om det fram är på 65Ah, skulle det vara lämpligt med ett på 55Ah eller vore det bättre att ligga på andra sidan med 75Ah? Eller går det bra att gå ned till så lite som 20Ah?
    Har inte en känsla för hur de olika varianterna påverkar generatorladdningen... Och om svaren blir helt olika beroende på skiljerelä eller inte....
    Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
    Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
    Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
    Kablar: Supra, Gladen
    Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
    Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

    Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

  • #2
    Re: Extra batteri bak (auto-stop-start bil) ?

    Om du tänker dig 2 olika stora skålar som ska fyllas med vatten, vilken skål blir full först?

    Precis, den lilla.

    Om du sedan fortsätter att försöka fylla den stora genom den lilla så rinner vattnet över, detta kan liknas med överladdning.

    Överladdning är lika med värme, värme lika med kasst batteri.

    För alla nyare bilar har smarta laddningar, dessa känner av att batteriet behöver mer laddning och därav överladdat kokt batteri.

    Ska man vara petig så ska man byta bilens batteri när man tillför ytterligare batteri, detta för att bibehålla livslängden på batterierna.
    Ska man vara ÄNNU petigare så skulle man egentligen para batterier via mätning
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Extra batteri bak (auto-stop-start bil) ?

      Okej.... så på det stora hela så betyder det alltså "låt bli".
      Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
      Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
      Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
      Kablar: Supra, Gladen
      Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
      Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

      Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

      Comment


      • #4
        Re: Extra batteri bak (auto-stop-start bil) ?

        Pratar av egna erfarenheter, köpte 2 olika stora Odyssey batterier och det lilla 44Ah batteriet höll inte länge
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Extra batteri bak (auto-stop-start bil) ?

          Ok. Då undrar man - hur gör de man ser som bygger sig stora batteribanker till sina monsteranläggningar.... har de separat generator, eller är de inte kopplade till bilens eget alls, eller vad?
          Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
          Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
          Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
          Kablar: Supra, Gladen
          Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
          Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

          Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

          Comment


          • #6
            Re: Extra batteri bak (auto-stop-start bil) ?

            Jag har oxo auto stop-start i min honda, samt "smart" laddning. Innan jag kände till den "smarta" laddningen så undersökte jag lite vad man kunde göra.

            Jag fann en lösning som kallas Batterivakt.
            En batterivakts jobb är att styra upp laddningen om man har 2st batterier.
            Ett av batterierna är primärt, förslagsvis fordonets system/startbatteri.
            Fördelen som jag förstår det med denna lösningen är att batterierna kan vara helt olika, endast ett laddas åt gången.

            Dock är jag numera osäker på hur det fungerar med ett "smart" laddningssystem.

            Comment

            Working...
            X