Announcement

Collapse
No announcement yet.

Behöver råd ang ljudbygge Audi A3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Behöver råd ang ljudbygge Audi A3

    Hej,
    Jag är ny på forumet och har massor av frågor vad gäller ett ljudbygge i min Audi A3 så det var på tiden att registrera sig tyckte jag


    Mitt mål med bygget är först och främst att bygga egna lådor i framdörrarna utav glasfiber. Där tänkte jag få in mina 6,5" Focal Access 165 A1 SG och få det att spela snyggt.


    Jag har kommit så långt att jag har dämpat dörrarna med Silent Coat och gjutit former av framdörrarna i glasfiber och polyester. Att jag bestämde mig för att gjuta en form istället för att bygga rakt på dörrpanelen så att säga beror på att jag är ny vad gäller arbete med glasfiber och vill inte riskera att förstöra mina dörrpaneler.
    Nästa steg i bygget av lådorna fram blir kapa ut en renare form av gjutningen och förstärka med mer glasfiber innan det blir dags att fästa mdf ringar och dra över en fleecefilt.


    Mina funderingar nu är:

    1. Är det att rekomendera att kapa ut hål genom gjutningen bakom högtalarelementet för att andvända själva dörren som låda eller kan det räcka att de spelar lådan? Om jag andvänder dörren som låda hur ska jag dämpa? http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=159 här är de element jag har.

    2. Vad för slutsteg och kablar ska man ha till detta? Jag ser hellre att det spelar snyggt än högt. Budget max 4000kr


    Har ni andra tips eller synpunkter på bygget får ni gärna dela med er. Fler frågor lär dyka upp med tiden
    Attached Files
    Do Not Panic

  • #2
    Re: Behöver råd ang ljudbygge Audi A3

    Originally posted by Emet
    1. Är det att rekomendera att kapa ut hål genom gjutningen bakom högtalarelementet för att andvända själva dörren som låda eller kan det räcka att de spelar lådan?
    2. Vad för slutsteg och kablar ska man ha till detta? Jag ser hellre att det spelar snyggt än högt. Budget max 4000kr
    Beroende på vad det slutar med för ca-volym, så kan det gå bra att köra slutet i en låda.
    Blir det för tight är det bättre att öppna upp ut i dörren på rätt sätt.
    (JAG vet inte med säkerhet hur det ser ut i dörren bakom panelen)
    Vad det gäller dämpning , är jag bättre på att peka o berätta än att skriva så du förstår.

    4000:- räcker till bra steg+div. kablage.

    Pierre
    SEASTREAMS GARAGE


    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

    Comment


    • #3
      Re: Behöver råd ang ljudbygge Audi A3

      Ska se om ja har några bilder från min gamla A3 jag byggde lite i förut. Jag körde både med 5,25" på orginalplats samt 2x6,5".
      Köp ett par beggade dörrsidor som du inte behöver vara rädd om så slipper du vara rädd för att något ska gå sönder eller så, borde få ett par för en 1000kr eller så.

      Comment


      • #4
        Re: Behöver råd ang ljudbygge Audi A3

        Tack för snabba svaren!
        Verkar som att jag kommer få stor nytta utav detta forum! Jag funderade på att köpa nya dörrsidor men jag snålade Kör på med orginaliden så får vi se om det kanske ger sig på en dörrsida 2.0 någon gång i framtiden ist.

        Lite bilder på din A3 vore kul!
        Do Not Panic

        Comment


        • #5
          Re: Behöver råd ang ljudbygge Audi A3

          Här var några ja hade, Själva dörrsidorna köpte jag för typ 500kr på detta forum för längesedan! Dom såldes tillbaka till sverige då jag sålde bilen sen. Men lustigt nog är det numera en medlem som heter Areez som häromdagen lyckats köpa samma dörrsidor faktiskt

          Skönhetsbygge var det ju kanske inte men det spelade högt och rent iaf











          2 Bilder innan slutgiltiga monteringen blev till också!





          Innan jag skaffade dessa dörrar så använde jag mig av ett PG Titanium elite 5+1 kit på orginal platsen.
          Hela kitet

          Midbas

          Delningsfilter





          Lite bilder på basar och steg!

          GZ nuclear 12" + Gz Nuclear 2800








          Gz nuclear SPL 12" + 2x Gz nuclear 2800 (Ett till var spole) + 1x Gz nuclear 4350





          2x DD 1508 + Audiotop DX 800.1





          1x DD 9512e + Audiotop DX 800.1



          Och stackars PG Titanium elite basen som aldrig hann bli monterad

          Last edited by darki3; August 15, 2012, 22:22.

          Comment


          • #6
            Re: Behöver råd ang ljudbygge Audi A3

            Bra bilder, väldigt inspirerande

            Det här är föresten mitt första lite mer seriösa ljudbygge å jag tar det sakta kör bit för bit vart efter man får tid och pengar över.

            Jag har lite Silent Coat kvar som jag nog ska andvända på insidan av panelen. Ska pröva spela i de som blir lilla lådorna i dörren annars kapar jag upp baktill och spelar i dörren om de inte låter bra.

            Det där med bas har jag inte funderat så mkt på ännu men jag är väl lite sugen på sluten låda. singel 10a lr 12a (gillar att lyssna på musik med dubbelkagge i) så något som kan spela rappt
            Do Not Panic

            Comment


            • #7
              Re: Behöver råd ang ljudbygge Audi A3

              Hade lite problem med plasten på bagageluckan, den som handtaget är i alltså. Ville inte sluta skramla då man spelade lite högre, drog skumgummi runt alla kablar som är bakom den och sen vart det tyst!

              Comment


              • #8
                Re: Behöver råd ang ljudbygge Audi A3

                Jo det stämmer att jag har dom dörrsidorna nu.
                Men köpte dom inte löst, köpte hela bilen som vi byggde i för några år
                sedan när vi hämtade dörrsidorna hos Darki3

                Håller på bygga i den just i skrivandets stund.
                Ska se om jag har orken att göra en liten projekttråd.
                Så har du något att kika på sen.

                Dämpa mycket kan jag rekomendera.
                Min bil låter sjukt mysigt, inget rassel eller skrammel.
                Den är dämpad golv och väggar. Taket fixades aldrig.
                Projekt: Golf MK3 goes LOUD !
                Digital Designs & LW Audio

                Comment


                • #9
                  Re: Behöver råd ang ljudbygge Audi A3

                  Taket kring antennen och framme vid backspegeln började ge sig efter ett tag så på sikt kan även där vara bra att dämpa om man inte vill ha plåt flex

                  Comment


                  • #10
                    Re: Behöver råd ang ljudbygge Audi A3

                    Alltid kul med projekttrådar men kan relatera till =)
                    Hur står sig en A3 från 97 orginal utan eftermarknads dämpning mot andra bilar i klassen vad gäller ljudtäthet/dämpning?
                    Do Not Panic

                    Comment


                    • #11
                      Re: Behöver råd ang ljudbygge Audi A3

                      Hyfsat välbyggt tyckte jag nog att A3an var om man jämför med tex en Honda eller så, dock skadar det verkligen inte att dämpa dörrarna om man vill ha det lite tystare i coupen då man åker motorväg eller så

                      Comment

                      Working...
                      X