Announcement

Collapse
No announcement yet.

2 dumma frågor söker bra svar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2 dumma frågor söker bra svar!

    Nu är det såhär, att jag egentligen inte har en susning om vad subsonic filter och low-pass filter har för funktion.
    Jag har dock mina aningar om att low pass filtret bestämmer vilken frekvens basen ska sluta slå i?
    Om någon kunde förklara utförligt om dessa 2 vore det toppen

    Tack på förhand

  • #2
    Re: 2 dumma frågor söker bra svar!

    Originally posted by dubmann1 View Post
    Nu är det såhär, att jag egentligen inte har en susning om vad subsonic filter och low-pass filter har för funktion.
    Jag har dock mina aningar om att low pass filtret bestämmer vilken frekvens basen ska sluta slå i?
    Om någon kunde förklara utförligt om dessa 2 vore det toppen

    Tack på förhand
    Low-pass = lågt passera. Dvs, ett Lowpass filter släpper igenom frekvenser UNDER punkten.

    Subsonic är egentligen samma som Högpass, dvs släpper bara igenom Högre (high) frekvenser än punkten.

    Det kallas Subsonic, för att de filtrena ofta är begränsade till sub (alltså under) sonic, hörbart.

    En kombo av subsonic OCH lowpass skapar ett bandpass (släpper bara igenom bandet av frekvenser mellan punkterna du väljer).

    För basdrift är det vettigt att köra både Subsonic (dvs highpass) och lowpass, säg Subsonic typ 30Hz, och Lowpass nånstans mellan 50 och 100Hz beroende på bas och installation.

    //Jonas
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment

    Working...
    X