Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips för att burpa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Tips för att burpa

    Sista 25-30% på volymen är nog bara dist, så den hjälper inte speciellt bra! Mycket bättre att ha gain på max än volymen på max!
    Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
    www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
    www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

    Comment


    • #32
      Re: Tips för att burpa

      Originally posted by AndrAAx View Post
      Volym: 39/39 ÄR nog bara dist! Skulle inte spela över vol 30 själv.
      Sublevel: 31/33 ska du burpa ställ denna på 0
      Gain: 50% ska du burpa kan du ställa detta betydligt högre!
      Volym: Spelar ingen roll om det bara är dist, det blir högre att ha på 39 än 38 :P

      Sublevel: Ställer jag den på 0 så stänger jag av basen totalt.

      Gain: Det blir inte högre fast jag ställer upp gain, har testat. Bättre att låta den va på 50% och få lite finare signal.
      Vill inte ställa om gainen till varje tävling och sen tillbaka innan man ska åka hem och lyssna på musik.
      Hopp, ska man göra nu då?

      Comment


      • #33
        Re: Tips för att burpa

        Om du ställer gainen på bassteget på max så har du ju volymjusteringen på Sublevel! Du ändrar bara i stereon!
        Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
        www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
        www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

        Comment


        • #34
          Re: Tips för att burpa

          Aldrig hört talas om den varianten "/

          Får man inte skitsignal hela tiden då?
          Känns väldigt riskfyllt att ha gain på max hela tiden.

          Så det du menar är att gain och sublevel är samma sak?
          Hopp, ska man göra nu då?

          Comment


          • #35
            Re: Tips för att burpa

            Det är nu du får skitsignal! Den enda skillnaden är att du "kan" få lite mer störningar om du har otur när du gainar steget mer, men samtidigt slipper du ha cdn på max och på så sätt kommer det att låta battre. CD kommer inte att dista före steget ger max! Och det är det du vill!

            Så börja från andra hållet! Vill du spela högt, ställ gainen på steget på kanske 80-95% och sedan prova vad som händer! Blir det högre när du passerar ca 30 på volymen på cdn, höj gainen lite till, har du max ur steget på volym 20 så sänk gainen.

            Du ska ha max ut steget före cdn börjar dista, bas, diskant och loudness ska vara på noll (0/off) under denna test!

            Som det är nu så har du ju ingen aning vart max på steget är! Så du vet ju inte hur högt du spelar!
            Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
            www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
            www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

            Comment


            • #36
              Re: Tips för att burpa

              Aldrig sett det på det sättet.

              Kan tillägga att jag lyssnar på musik på volym 35, varken mer, varken mindre.

              Så jag ställer gain på runt 90% och volym på 30. Hur tror du att sublevel ska stå då?
              Har jag på 25 så bottnar säkert basen när gain står så högt
              Hopp, ska man göra nu då?

              Comment


              • #37
                Re: Tips för att burpa

                Originally posted by AndrAAx View Post
                Sista 25-30% på volymen är nog bara dist, så den hjälper inte speciellt bra! Mycket bättre att ha gain på max än volymen på max!
                oftast billigare att spara på steget än på basarna jag spelar högre om jag har gainen lägre o höjer mer på volym än tvärt om. sen om de är ren signal eller inte de vet jag inte

                Comment


                • #38
                  Re: Tips för att burpa

                  Originally posted by AndrAAx View Post
                  Det är nu du får skitsignal! Den enda skillnaden är att du "kan" få lite mer störningar om du har otur när du gainar steget mer, men samtidigt slipper du ha cdn på max och på så sätt kommer det att låta battre. CD kommer inte att dista före steget ger max! Och det är det du vill!

                  Så börja från andra hållet! Vill du spela högt, ställ gainen på steget på kanske 80-95% och sedan prova vad som händer! Blir det högre när du passerar ca 30 på volymen på cdn, höj gainen lite till, har du max ur steget på volym 20 så sänk gainen.

                  Du ska ha max ut steget före cdn börjar dista, bas, diskant och loudness ska vara på noll (0/off) under denna test!

                  Som det är nu så har du ju ingen aning vart max på steget är! Så du vet ju inte hur högt du spelar!
                  hur blir de om de med disten från steget o du har gainen så högt ställt? o i värsta fall kanske steget klipper fortare på högre gain? eller är jag helt ute o cycklar nu?

                  Comment


                  • #39
                    Re: Tips för att burpa

                    Spelar du CDn fullt ut som kommer steget förstärka disten ur CD, sedan när du börjar maxa steget börjar steget och dista också! Då får du dist från 2olika ställen!

                    Det är det du vill att steget ska klippa före cdn! Då har du ren signal in i steget och det är bara steget som distar!

                    jag spelar högre om jag har gainen lägre o höjer mer på volym än tvärt om
                    Tror jag inte på då det är samma sak!
                    Last edited by AndrAAx; June 12, 2010, 23:32.
                    Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                    www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                    www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Tips för att burpa

                      Originally posted by AndrAAx View Post
                      Spelar du CDn fullt ut som kommer steget förstärka disten ur CD, sedan när du börjar maxa steget börjar steget och dista också! Då får du dist från 2olika ställen!

                      Det är det du vill att steget ska klippa före cdn! Då har du ren signal in i steget och det är bara steget som distar!


                      Tror jag inte på då det är samma sak!
                      ok då är jag med dig jo spelar högre på så sätt just nu för steget klipper lite senare då på grund av att strömmen inte räcker till

                      Comment


                      • #41
                        Re: Tips för att burpa

                        Känns som att jag skulle vilja ha svar från fler innan jag testar den här varianten.
                        Basen finns ju inte att få tag på så den vill jag inte bränna.

                        Vart är Berntsson och gänget när man behöver dom?
                        Hopp, ska man göra nu då?

                        Comment


                        • #42
                          Re: Tips för att burpa

                          Steget drar INTE mindre ström bara för att du ställer ner gainen! 1500w drar så mycket ström oavsett om gainen står på min eller max!!

                          Så det har inget med detta att göra! Spelar du på max volym på cdn är det mycket större risk att du kokar basen då det kommer att dista mer!

                          Mer dist=mer värme i basen, mer värme, ja det tror jag ni listar ut själv vad det blir!

                          Så ska du burpa det du vill ha då är så mycket distfri effekt ut ur steget du bara kan få! När disten kommer så utvecklas värme i basen, och då man bränner saker. Viss dist tål sakerna under kortare stunder!

                          Så enkelt!
                          Mindre dist, mindre värme, och sakerna tål mer effekt! Varför tror ni dom kan lasta på 10kw på basar som inte tål mer än 1500w? Korta stunder och ingen dist!

                          Därför är det väldigt viktigt att ha en bra huvudenhet i db-drag! Riktigt bra signal ut kommer att spela högre!

                          Du måste ju ha lite känsla när du trycker in en massa effekt i sakerna, det hörs och syns för det mesta på basens konrörelser när det inte tål mer effekt! Eller när steget börjar tappa kontrollen!

                          Ställ stegets gain på max, steget drar inte mer ström! Var försiktig med volymen istället! Du vet ju inte vart max är nu, sedan justerar du nivåerna i huvudenheten som du vill ha!
                          Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                          www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                          www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Tips för att burpa

                            Precis som Hedman säger. Skit in, skit ut. Finns ingen som helst anledning att maxa huvudenheten för SPL. Gain är bara känlighetsmatchning. Dock så kanske man inte måste ha gain på fullt, men bättre att ställa ner output från HU än att skicka ut oren signal som sedan förstärks. Man kan ju alltid dämpa subutgången vid daily pounding.

                            Mvh Mattias Hedin
                            DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Tips för att burpa

                              Originally posted by Hedde View Post
                              Precis som Hedman säger. Skit in, skit ut. Finns ingen som helst anledning att maxa huvudenheten för SPL. Gain är bara känlighetsmatchning. Dock så kanske man inte måste ha gain på fullt, men bättre att ställa ner output från HU än att skicka ut oren signal som sedan förstärks. Man kan ju alltid dämpa subutgången vid daily pounding.

                              Mvh Mattias Hedin
                              Okej, det var detta jag väntade på. Någon som håller med.

                              Hur tycker du jag ska ställa gain då?
                              Har på 50% nu... Kanske 70-80%?
                              Hopp, ska man göra nu då?

                              Comment


                              • #45
                                Re: Tips för att burpa

                                Ställ in så du har full volym vid ca 30 på cdn, sedan om det blir att ha gainen på 50 eller 100% spelar ingen större roll! Bara du inte passerar vol 30! Det är det som är viktigt!
                                Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                                www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                                www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                                Comment

                                Working...
                                X