Announcement

Collapse
No announcement yet.

4x12" i sedan..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 4x12" i sedan..?

    heya

    Jag har letat med ljus och lykta efter sedan-installationer med rejält tilltagen basverkstad. De är inte så vanliga. Man hittar allt som oftast 2x12, eller 2x15.. Någon enstaka 18". I alla fall om man räknar bort capricejenkarna som lägger en stor portad låda som spelar rakt uppåt med massor av basar...
    Det är system som spelar 'in mot kabinen' på något sätt som är intressanta.

    Har du sett något sådant av lite större kaliber är jag väldigt intresserad av lite bilder, eller tips / idéer på hur man skulle kunna bygga. Det känns redigt tight att bara lyckas mata ner 4x12" alls :/

    Well, lite av ett långskott.. .men har ni sett några riktigt grymma sedan byggen är det fritt att fläska fram

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

  • #2
    Re: 4x12" i sedan..?

    I vilken bil av sedantyp har du tänkt försöka få in fyra 12" basar i en portad låda? Blir ju lite kämpigt när det ska spela in i kupén, allt går väl med lite vilja och vaselin iofs!
    Last edited by Kulan; December 11, 2012, 09:41.
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

    Comment


    • #3
      Re: 4x12" i sedan..?

      Ja kan kolla när ja e hemma ..men jag har sett en s40 utomlands me 4 st gladen 10 or lr om de va 12 or allt spelandes in i kupen

      Comment


      • #4
        Re: 4x12" i sedan..?

        Originally posted by Kulan View Post
        I vilken bil av sedantyp har du tänkt försöka få in fyra 12" basar i en portad låda? Blir ju lite kämpigt när det ska spela in i kupén, allt går väl med lite vilja och vaselin iofs!
        Det är min E60 det rör sig om
        Portat, 4th order lr 6th series (portad i portad ) är möjligt. Men det är fortfarande en bitch att få till med element och volym, och rent byggtekniskt att få ner skiten i bagaget. Det kommer behöva bli rätt många delar om det skall gå.

        Originally posted by racer-putte View Post
        Ja kan kolla när ja e hemma ..men jag har sett en s40 utomlands me 4 st gladen 10 or lr om de va 12 or allt spelandes in i kupen
        Här finns ett schysst 4x10" bygge
        http://www.youtube.com/watch?v=gCj0ImomzIg
        Gah, det var ju fel video... men iaf samma kärra. Hittar inte videon på basbygget till den..
        Last edited by zrken; December 11, 2012, 10:08.

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: 4x12" i sedan..?

          Alexander Roeken aka. "the general" från Holland har 4 Sql 12" i sin S40
          Den som putte tänker på.
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

          www.garaget.org/Frippe_L

          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

          Comment


          • #6
            Re: 4x12" i sedan..?

            Hittade den!





            Påminner en del i om upplägget jag skissade på tidigare.. men en smula bredare.


            Det stora kruxet är hur man smidigt kan få in lådan... för varje del som skarvas i bilen skapas ju riskpunkter för dålig hållfasthet :/

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: 4x12" i sedan..?

              Originally posted by zrken View Post
              Hittade den!





              Påminner en del i om upplägget jag skissade på tidigare.. men en smula bredare.


              Det stora kruxet är hur man smidigt kan få in lådan... för varje del som skarvas i bilen skapas ju riskpunkter för dålig hållfasthet :/
              japp det är den, frågade han i somras vad han hade i bilen då:
              Front components are GLADEN 165-4 SQL @ GLADEN XL250c4 amplifier.... Subs are 4x GLADEN SQL12 @ 2x GLADEN 1800spl
              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

              www.garaget.org/Frippe_L

              Svensk Mästare 2012 i Street Stock
              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

              Comment


              • #8
                Re: 4x12" i sedan..?

                Jag får knappt in en av mina 4x12 or i kombin...


                Comment


                • #9
                  Re: 4x12" i sedan..?

                  Gillar dekalen längst upp till höger på den översta lådan
                  BMW E38 740
                  BMW M5 -01
                  bilradiohuset.se
                  SM-guld 2012

                  Comment


                  • #10
                    Re: 4x12" i sedan..?

                    Originally posted by Frippe_L View Post
                    Alexander Roeken aka. "the general" från Holland har 4 Sql 12" i sin S40
                    Den som putte tänker på.
                    jupp den va det verka damma bra i den.. på de videos man sett

                    Comment


                    • #11
                      Re: 4x12" i sedan..?

                      Fick lite kontakt med killen som byggt Gladen kärran. Som förväntat, men ändå tyvärr, är den ihopsatt i bilen med en helvettes massa lim. Dvs, det är inget som går att ta ut med mindre än tigersåg och slägga.

                      Har någon sett några schyssta lösningar på att montera ihop saker i bilen, utan att man för den sakens skull gör att det krävs tigersåg och slägga för att få ut skiten när det är dags ?

                      Det bökiga i E60nä r att man inte kan göra 740'style och bygga en jättelåda man låter glida in.. Utan man har inte möjlighet att få ner sektioner som är bredare än ca 80x45x45. Hur stora "längsgående" sektioner man kan lyckas prångla in har jag inte provat.

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • #12
                        Re: 4x12" i sedan..?

                        Gjorde inte Christoffer så med sin JBL låda. Visserligen bara 2 12". Men den var väl kapad på mitten om jag inte minns helt fel. Sen har du väl redan byggt en delad låda själv?

                        Det går inte att ha en delad låda du pressar ihop med tvingar och skruvar ihop med ytterligare en lös skiva?

                        Comment


                        • #13
                          Re: 4x12" i sedan..?

                          Jo.. en tvådelad är byggd. Men har inte möjlighet att göra den speciellt mycket större på längden/bredden... bakrutan är välvd som fan "överläppen till bagaget" plus "underläppen" har märklig form.. det går inte alls att bara skjuta in stora lådor och dra ihop. De måste vinklas och trixas ner.. Och man har inte massor med plats få ner saker som är större än 45x45x >80.

                          Jag fick en uppenbarelse mitt i natten (basdrömmarna ^^ ) som gav en idé.. men det blir att man får acceptera det helt enkelt kommer vara ett djävla krypande och skruvande i bilen för att få ut/in. För då blir skiten skruvad/tätad på plats. Ska man få till någon bas är det troligen inte hållbart med 'halvlösningar' utan det får helt enkelt vara rejält.

                          edit:
                          Inspiration från Nautiliuz:
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=5141

                          Kort och gott att bygga utskjutande kanter 90* mot väggen som man får bulta ihop på plats. Oklart om detta löser 'hela' mitt problem, men det är i alla fall en bit på vägen... snart mot ritbordet :]
                          Last edited by zrken; December 14, 2012, 09:00.

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #14
                            Re: 4x12" i sedan..?

                            Ngn stanns måste man väl också avväga vad som blir bäst , mindre antal element monterade optimalt vs fler element monterade med kompromisser......

                            En annan tanke: Är det helt lönlöst att använda hela skuffen som låda? dvs typ skruva fast en fet baffel emot ryggstöd och en emot hatthylla och sedan 2st basar i varje baffel + att då också styva upp , förstärka och dämpa bagaget ordentligt givetvis.

                            Använder du baksätet ofta?
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • #15
                              Re: 4x12" i sedan..?

                              Originally posted by Hewi View Post
                              Ngn stanns måste man väl också avväga vad som blir bäst , mindre antal element monterade optimalt vs fler element monterade med kompromisser......

                              En annan tanke: Är det helt lönlöst att använda hela skuffen som låda? dvs typ skruva fast en fet baffel emot ryggstöd och en emot hatthylla och sedan 2st basar i varje baffel + att då också styva upp , förstärka och dämpa bagaget ordentligt givetvis.

                              Använder du baksätet ofta?
                              Då kan han ju reglera avstämningen med hjälp av matkassarna
                              Audi A6 2,4 Quattro
                              HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
                              Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

                              Comment

                              Working...
                              X