Announcement

Collapse
No announcement yet.

vill ha tips för o spela högre.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: vill ha tips för o spela högre.

    Helt klart att man ska ha porten utanför lådan, spela betydligt högre! Tror inte det har med lådvolymen att göra utan helt enkelt aerodynamik! Enklare för luften att komma ut ur lådan!
    Övriga saker
    lista lådan invändigt, ta bort alla hörn
    måla lådan invändigt och utvändigt med en högblank färg
    Runda alla hörn på utsidan av lådan
    Gör en extra ring på aeroporten, den utvändiga, så den blir ca 10" samt runda av den i ytterkant.
    Absolut ingen dämpning i lådan
    Runda av hålen till basarna

    Extremfall
    Fräs ner porten i lådan
    Fräs ner basarna i lådan
    Fräs ner högtalarkablarna i lådan, inga kablar lösa i lådan!
    Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
    www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
    www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

    Comment


    • #17
      Re: vill ha tips för o spela högre.

      sen kan du även ta väck gummit på magneten på basarn vet några som gjort de på solo x med lyckat resultat för luften kysser lättare förbi plus dom kyls lite bättre. en sak till du kan prova om du inte redan gjort de

      Comment


      • #18
        Re: vill ha tips för o spela högre.

        Förresten, lådan ska vara byggd i stadigt matreal! Inget spån eller mdf i tunna storlekar så som 20mm eller likande! Gå gärna upp i 30-40mm. Och använd gärna björkplywood, blir stum som f**n!!

        Med din storlek, skulle jag regla upp den men 2x4tum eller liknande på bakväggen! Sedan fyll upp resten imellan med MDF eller spånbitar mellan reglarna, om du ska göra det billigt! Annars så finns svets och järnprofiler!
        Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
        www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
        www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

        Comment


        • #19
          Re: vill ha tips för o spela högre.

          Finns oändligt man kan göra för att spela högre. I dina basars fall och bil skulle jag göra en grejj som ovanstående sa.

          Ta bort gummit runt magneterna på dina basar. Detta fick en tävlingspolare reda på när han var med på elmia 2006 och då ökade han 0.5 db på detta då han hade en sådan 18".

          Sen har du rätt många portar. Har läst lite om detta och alla har vi våra blandade meningar om vad som är bäst med antingen aero eller slot. Några säger att det är lättare att köra en stor port istället för flera. Går ju att bygga en till låda med en stor aeroport och behålla den gamla om detta nu skulle bli lägre. Sen kör du 2 steg. Alltså ett steg per bas så som jag fattade i lördags. Antar att ni inte har mätt upp signalen/gainen och ställt in efter oscilloskop lr hur det nu stavas. Detta kan göra stor skillnad! Då man aldrig får det till 100% när man ställer in stegen för hand.

          Lådan ni har nu kan ni prova att lägga antingen gjutrör som ni snedkapar och sätter i alla hörnen. Går lika bra med vanlig spån eller mdf som ni snedkapar oxå eller så gör ni det enkelt och köper trekantlister som ni kapar till och sätter på plats. Plasta lådan invändigt för att få den ännu tätare och riktigt stabil + att ytan i lådan får luften att cirkulera bättre.

          Sen går det att trixa en hel del med bilen för att hitta några db. Nu snackar vi 0,1-0,5 grejjer men lägger man ihop detta och lite till så har du faktiskt 1 kanske till och med 1.5 db och det är mkt i slutändan om man ska tävla. Allt ifrån säten så långt frammåt till ställda i 90 grader. Solskydden som ska peka i 90 grader eller längst ut mot rutan,backspegeln snedvinklad ner mot micken.Torkarbladen kan till och med göra skillnad om de inte sitter på rutan utan man vinklar dessa mot plåten. Höjde 0.3 db på torkarbladen i min bil. Visserligen en panda men ändå. Går att göra allt och lite till. Bara att labba och åter labba. Vill ni ha riktigt koll på det ni gör så anteckna lite i ett kollegeblock osv så ni har koll på vad som ökade/sänkte osv. Detta gör det enklare. Lycka till!
          Linus "Lellen" Andersson

          Passat kombi 01 clean edition
          Espl,Bassrace

          Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
          Svensk mästare Super street NW -06

          Comment


          • #20
            Re: vill ha tips för o spela högre.

            Originally posted by Lellen View Post
            Finns oändligt man kan göra för att spela högre. I dina basars fall och bil skulle jag göra en grejj som ovanstående sa.

            Ta bort gummit runt magneterna på dina basar. Detta fick en tävlingspolare reda på när han var med på elmia 2006 och då ökade han 0.5 db på detta då han hade en sådan 18".

            Sen har du rätt många portar. Har läst lite om detta och alla har vi våra blandade meningar om vad som är bäst med antingen aero eller slot. Några säger att det är lättare att köra en stor port istället för flera. Går ju att bygga en till låda med en stor aeroport och behålla den gamla om detta nu skulle bli lägre. Sen kör du 2 steg. Alltså ett steg per bas så som jag fattade i lördags. Antar att ni inte har mätt upp signalen/gainen och ställt in efter oscilloskop lr hur det nu stavas. Detta kan göra stor skillnad! Då man aldrig får det till 100% när man ställer in stegen för hand.

            Lådan ni har nu kan ni prova att lägga antingen gjutrör som ni snedkapar och sätter i alla hörnen. Går lika bra med vanlig spån eller mdf som ni snedkapar oxå eller så gör ni det enkelt och köper trekantlister som ni kapar till och sätter på plats. Plasta lådan invändigt för att få den ännu tätare och riktigt stabil + att ytan i lådan får luften att cirkulera bättre.

            Sen går det att trixa en hel del med bilen för att hitta några db. Nu snackar vi 0,1-0,5 grejjer men lägger man ihop detta och lite till så har du faktiskt 1 kanske till och med 1.5 db och det är mkt i slutändan om man ska tävla. Allt ifrån säten så långt frammåt till ställda i 90 grader. Solskydden som ska peka i 90 grader eller längst ut mot rutan,backspegeln snedvinklad ner mot micken.Torkarbladen kan till och med göra skillnad om de inte sitter på rutan utan man vinklar dessa mot plåten. Höjde 0.3 db på torkarbladen i min bil. Visserligen en panda men ändå. Går att göra allt och lite till. Bara att labba och åter labba. Vill ni ha riktigt koll på det ni gör så anteckna lite i ett kollegeblock osv så ni har koll på vad som ökade/sänkte osv. Detta gör det enklare. Lycka till!
            ja eftersom han mäter med musik så kan de göra mycket att gaina in stegen rätt sen till ton ska de väl inte göra så mycket om jag har rätt för mig. andra får gärna rätta mig om jag har fel

            Comment


            • #21
              Re: vill ha tips för o spela högre.

              tack för alla vettiga o roliga tips.

              mycke ska provas i vinter. då de är en lång höst o en mörk vinter kvar tills de drar igång igen. så tid har man o testa.

              kommer nog bygga om lådan så de blir slot port i stället. då ja tror att de är alldeles för lite med 5st 6" portar.

              men åter tack för alla tips. o visst är de så att med dom grejerna vi har nu så är de alla små detaljer som kommer göra skillnaden på db mätarn.
              Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

              Comment


              • #22
                Re: vill ha tips för o spela högre.

                Originally posted by AndrAAx View Post
                Helt klart att man ska ha porten utanför lådan, spela betydligt högre! Tror inte det har med lådvolymen att göra utan helt enkelt aerodynamik! Enklare för luften att komma ut ur lådan!
                Jo det kan påverka så att luften enklare kommer ut men den ska in igen också för det är inte enkelriktat i porten.
                // Tommy
                MTR electronics
                Generalagent för Mohawk

                Comment


                • #23
                  Re: vill ha tips för o spela högre.

                  Men har ingen labbat mer med väggarna?

                  Jag har fått lite tips från de högt spelande italienarna som ska testas!
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #24
                    Re: vill ha tips för o spela högre.

                    Släng på trattar på alla rören och labba med längderna ska du se ni har MASSOR att hämta.
                    Kan nästan garantera ni klämmer 150DB enbart med att slänga på trattar.

                    Slotport är inget att rekomendera om man nu verkligen inte kan sina saker och vill lägga ner massor med tid på att slipa å spackla.
                    Lägg hellre tid på att täta 100% runt baslådan ska ni se ni spelar ännu mer där också.

                    Tips från mig som också är ganska ny på sånna här galenskaper

                    Lycka till
                    155++db@25hz
                    http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

                    sigpic

                    Ljudbyggaren.se

                    Comment


                    • #25
                      Re: vill ha tips för o spela högre.

                      Originally posted by Extra Kim
                      Angående att ta bort gummit från magneten så är det nått jag har förespråkat sen 2004, men jag brukar få skäll för att jag kommer med gamla tips när jag säger det..
                      Våga köra utan gummi grabbar hahaha... sorry kunde inte hålla mig

                      Comment


                      • #26
                        Re: vill ha tips för o spela högre.

                        När ni ändå håller på med plast o sandpapper så passa på att lacka lådan och glöm inte klarlacken....sen e de ju bara att köra över den med rubbing och vax....och ja, jag pratar invändigt...
                        En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

                        Comment


                        • #27
                          Re: vill ha tips för o spela högre.

                          Originally posted by Tommy View Post
                          Jo det kan påverka så att luften enklare kommer ut men den ska in igen också för det är inte enkelriktat i porten.
                          // Tommy
                          Helt sant! Det är frortfarande enklare att trycka ut luft utan massa väggar i vägen! När man suger luft så ska det vara fritt omkring, och det får du när porten mynnar ut kanske 25cm utanför lådan! Mindre motstånd att suga luft där, mer area öppen runt porten! Därför man gör man också en större port på utsidan som är avrundad hela vägen runt ut mot röret så det blir ännu mindre motstånd!

                          Har du haft en Fiat Panda skulle jag ha rekommenderat dig att vaxa bilen med! Inte på utsidan utan på insidan!
                          Last edited by AndrAAx; August 25, 2009, 18:32.
                          Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                          www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                          www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                          Comment


                          • #28
                            Re: vill ha tips för o spela högre.

                            Originally posted by AndrAAx View Post
                            Helt sant! Det är frortfarande enklare att trycka ut luft utan massa väggar i vägen! När man suger luft så ska det vara fritt omkring, och det får du när porten mynnar ut kanske 25cm utanför lådan! Mindre motstånd att suga luft där, mer area öppen runt porten! Därför man gör man också en större port på utsidan som är avrundad hela vägen runt ut mot röret så det blir ännu mindre motstånd!

                            Har du haft en Fiat Panda skulle jag ha rekommenderat dig att vaxa bilen med! Inte på utsidan utan på insidan!
                            Ja med moddad yttre tratt så är det förbättrande i luftflöde hänseende..
                            Men har man flödesproblem så kan man öka arean, sen bör man tänka på att avtämningen är beroende av motståndet i porten...att minska motståndet gör även så att avstämningen blir högre.
                            // Tommy
                            MTR electronics
                            Generalagent för Mohawk

                            Comment

                            Working...
                            X