Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med billjud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med billjud

    Tjena jag äger en Ford Focus ST170 2002 och jag har tänkt att ordna lite bättre ljud i den. Jag har tänkt mig nya högtalare i fram och sen en baslåda i bagaget.

    Men av någon anledning använder Ford 5x7/6x8 högtalare i fram så vet inte riktigt vad jag ska kolla efter. Sen funderar jag även på om jag ska köra högtalarna rätt in i stereon eller om jag ska köpa slutsteg till.

    Baslåda har jag tänkt får bli en 12'' aktiv och har kollat en del på Rockford's lådor.

    Vad tycker ni?

  • #2
    Re: Hjälp med billjud

    Tjena!

    Ta mått på vad som är största möjliga diameter och kolla om t.ex. en 6,5" går. Sedan får du snickra ihop en ny baffel som har formen efter befintligt hål men med cutout för din högtalare.

    Framgår inte vad du har för headunit, men om du har för avsikt att driva de nya högtalarna på OEM headunit så tror jag du blir besviken. Bättre att köra på separat slutsteg.
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

    Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med billjud

      Du får plats med 6,5" både fram och bak.
      Det du behöver är dessa adaptrar för att montera marknadens vanligaste storlek, med dom e det bara välja och vraka.

      Högtalaradapter
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med billjud

        Tack för hjälpen, kör på ett par 6.5" + Adapter. Har inte köpt något till den än så ifall ni har rekommendationer på 2st 6.5" högtalare(alt slutsteg), Aktiv baslåda och en stereo så är jag väldigt tacksam.

        Budget är lite oklar ännu för jag har inte fått pengar från sommarjobbet (det är min första bil) men skulle inte vilja lägga mer än 6-7 tusen. Tack

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp med billjud

          Tjena,

          Nonne kan säkert rekommendera något lämpligt för din budget. Lycka till med bygget, hoppas du får blodad tand, det behövs fler ljudbilar i länet
          ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



          Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
          Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
          Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
          Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

          Team Ljudbyggaren
          1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
          3:e Plats Master OEM - SM 2018
          8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp med billjud

            Tackar! Ja självklart ska man ha bra ljud i bilen, annars finns de ingen mening med att lyssna på musik

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp med billjud

              Jag kan varmt rekommendera att du kommer iväg på en EMMA-tävling någon gång och lyssnar in dig på lite olika bilar - brukar vara bra för inspirationen
              ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



              Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
              Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
              Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
              Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

              Team Ljudbyggaren
              1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
              3:e Plats Master OEM - SM 2018
              8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

              Comment


              • #8
                Re: Hjälp med billjud

                7kkr hade jag fördelat så här:
                Runt 1500 kr på en huvudenhet, typ Alpine UTE-92 om du inte behöver en cd-spelare.
                2000kr på ett fyrkanalssteg, till framhögtalare och bas. T.ex. Gladen RC 70C4
                Runt 1500kr på framhögtalare, t.ex Gladen M 165.
                1500 på en bas, t.ex GLADEN RS 10

                Då har du pengar över du kablar, adaptrar och material till att bygga en egen baslåda.
                Vis vobiscum sit!

                Comment


                • #9
                  Re: Hjälp med billjud

                  Tack för hjälpen alla! Jag tror jag vet vad jag ska köpa, blir tyvärr inte att bygga egen baslåda. Detta blir min första bil så kommer inte lägga ner för mycket energi eller pengar på det ang ljud

                  Comment

                  Working...
                  X