Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med nya högtalare till bil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med nya högtalare till bil

    Tjena! har tänkt uppgradera ljudet i min audi a4 b6 och behöver lite tips. ska sätta in ett kitsystem fram med slutsteg och eventuellt nya högtalare bak också som också då ska drivas med slutsteg. har redan en bas som trycker på riktigt bra (b2 audio IS12 med ett B2 audio m2000.1 slutsteg). vill inte lägga ut allt för mycket pengar på nya högtalare, slutsteg och allt annat som behövs. dehär är alternativen jag funderar just nu på att göra men ni får jättegärna säga hur ni skulle gjort.

    1. bara byta ut framhögtalarna och koppla ut bakhögtalare för att jag har hört att ljudet kan bli bättre med tanke på tidskompnsering osv men även så drar de ner på priset då jag inte behöver köpa bakhögtalare. isf lutar de mot högtalarna DLS Reference RZ6.2 och då kanske driva dom med slutsteget DLS Reference CCi-2.

    2. samma som första alternativet men sätta in några koaxialare bak (lutar mot Hertz CX 165 eller helst billigare) och driva dom med ett lite äldre rockford fosgate prime r150-2 slutsteg som jag redan har.

    3. köra kitsystem fram och då kanske lite billigare än dls rz6.2. koaxialare bak med ett lite billigare 4-kanaligt slutsteg. kollat mycket på audison sr4 som dom nu har för 1800 men däremot så ger de bara 4x65w på 4ohm.

    Har även kollat på ett par gladen högtalare som ska vara "modellanpassade" till bilen. någon som har erfarenhet från dom. typ dom här.

    vill gärna spela ganska högt då jag har ganska kraftig bas men jag vill samtidigt ha bra ljud. lutar nu mot första alternativet med att skita totalt i bakhögtalare och kanske sätta in de senare om de behövs men jag vet inte riktigt. har sån jäkla beslutsångest så jag hoppas ni kan komma med lite tips. ni kan även tipsa om andra slutsteg och högtalare som ni skulle satsat på.

  • #2
    Re: Hjälp med nya högtalare till bil

    Välkommen!

    Här mitt bygge i en B7. Modellanpassade Gladen RS165 fram som drivs på separat steg, orginal bakhögtalare som är kopplade till huvudenheten och sedan inte används alls.
    Är väldigt nöjd med framsystemet, bra ljud och kapabelt i basen.
    Orginalstereon är bumlig, men orginalhögtalarna lät OK med en eftermarknadsenhet, så bumligheten sitter nog mest i Concerten.
    Jag ser därför inget behov av att uppgradera bakhögtalarna om de endast kommer användas sporadiskt.

    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35436
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med nya högtalare till bil

      Originally posted by tvett View Post
      Välkommen!

      Här mitt bygge i en B7. Modellanpassade Gladen RS165 fram som drivs på separat steg, orginal bakhögtalare som är kopplade till huvudenheten och sedan inte används alls.
      Är väldigt nöjd med framsystemet, bra ljud och kapabelt i basen.
      Orginalstereon är bumlig, men orginalhögtalarna lät OK med en eftermarknadsenhet, så bumligheten sitter nog mest i Concerten.
      Jag ser därför inget behov av att uppgradera bakhögtalarna om de endast kommer användas sporadiskt.

      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35436
      tack så mycket för bra svar! kanske de blir dom högtalarna då. låter ju vettigt. kanske man satsar då på ett DLS Reference CCi-2 steg som lämnar ut 2x110w i 4 ohm om nån inte har något annat bra förslag?

      har nu en pioneer stereo men problemet med den är att den bara har ett par rca utgång så jag måste ändå satsa på ny stereo. har kollat på Pioneer DEH-S510BT som ändå verkar hyfsad eller är de värt att lägg ner nån hundring mer på stereo?

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med nya högtalare till bil

        Audio System M 165 EVO
        Audio System CO-100.2

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp med nya högtalare till bil

          Originally posted by ville91 View Post
          Audio System M 165 EVO
          Audio System CO-100.2
          såg ju väldigt intressant ut och dessutom till bra pris. prövat dom eller?

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp med nya högtalare till bil

            Rätta mig om jag har fel, men gamla Audio System delandes på grund av ett väldigt brett prisregister. Henning Gladen skapade ett nytt märke som blev Gladen Audio för mid- och highend.

            Det som säljs som Audio System idag är billigare serier, man kan gissa att Audio System M 165 EVO motsvarar Gladen M-serien?
            Last edited by tvett; January 30, 2019, 22:57.
            Jonas, Umeå

            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp med nya högtalare till bil

              Originally posted by Fl0ppen View Post
              såg ju väldigt intressant ut och dessutom till bra pris. prövat dom eller?
              Vet personer som kört dem. Prisvärda

              Comment


              • #8
                Re: Hjälp med nya högtalare till bil

                Hallå igen! Har en fråga till dig tvett. Köpte gladen rs165 och gladen rc90 (som jag tror du hade) men jag tycker ljudet låter lite halvkonstigt. Har ingen bas inkopplad just nu och här inte hunnit ställa in ljudet men min fråga är egentligen om du klippte nån av kablarna på delningsfilteren som de stod att man kunde göra (förstod it riktigt exakt vad de gjorde)?

                Comment


                • #9
                  Re: Hjälp med nya högtalare till bil

                  Du måste konfigurera filterna, dom är "nollade" vid leverans.

                  Jumpern för att få delning ska ändras till 12db, alltså så får du en 12db lågpass på mellanregistret.

                  Om denna inte ändras kör du fullregister på midbasen, det ihop med diskanten som spelar de övre registren så blir det inget kul att lyssna på
                  Attached Files
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hjälp med nya högtalare till bil

                    Och hur gör jag de? Fick inte med de delningsfilteren som var på bilden och jag tycker de såg väldigt billiga ut. Typ inplastade kretskort med en spole på.. Man kunde klippa två kablar för att ändra men jag fattade inte riktigt hur.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hjälp med nya högtalare till bil

                      Originally posted by Fl0ppen View Post
                      Hallå igen! Har en fråga till dig tvett. Köpte gladen rs165 och gladen rc90 (som jag tror du hade) men jag tycker ljudet låter lite halvkonstigt. Har ingen bas inkopplad just nu och här inte hunnit ställa in ljudet men min fråga är egentligen om du klippte nån av kablarna på delningsfilteren som de stod att man kunde göra (förstod it riktigt exakt vad de gjorde)?
                      Om du köpte modellanpassat med ett filter i krympslang så sticker det ut två kabelloopar, jag klippte av båda för att få så mycket dämpning av diskanten som möjligt.
                      Om du köpte RS165 av "vanlig" modell så vet jag inte riktigt hur det är gjort, vanligt är att ena polen för diskanten så flyttas från en terminal till en annan.

                      Nonne, påverkar byglingen basens delning? Det var intressant, jag trodde det var attenuering av diskanten enbart.
                      Jonas, Umeå

                      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hjälp med nya högtalare till bil

                        Som Jon .... tvett säger, klipp kablarna om du önskar förändra nivåerna.

                        RS 165 har filter i plastkåpa, när vi kommer in på bilanpassat så heter serierna One 165 M, RS eller SQX .... alltså One Serie.

                        När man arbetar dagligen med produkterna så är namnen en självklarhet, så i detta fall är det jag som vilseledde dig .... sorry!

                        Om jag ska förklara "loparna" på filterna i One serien så är det så.

                        LOP 1. Klipper man kabeln dämpar man diskanten med ca 3db
                        LOP 2. Klipper man kabeln dämpar man de lägre frekvenserna på diskanten.
                        (man får en flackare kurva som möter upp midbasen)

                        Glöm inte att isolera de klippa kabeländarna ... VIKTIGT!
                        Attached Files
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hjälp med nya högtalare till bil

                          Jaja okej. Stod så oklart i manualen exakt vad dom gjorde men stod rekommenderat att man skulle klippa lop 1 på passagerarsidan och lop 2 på förarsidan (eller om de var tvärt om) och de vart mycket bättre när jag gjorde de. men de är ju som dumt när man inte kan prova vad som låter bäst.. tror däremot jag också klipper båda.
                          Last edited by Fl0ppen; February 15, 2019, 11:47.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hjälp med nya högtalare till bil

                            Det är många faktorer som spelar in på hur slutresultatet låter.
                            Stereon är en viktig sak, skillnaderna var inte så markanta förr.
                            I dag finns det även eftermarknadsapparater som är under all kritik, och då pratar vi ett par av dom stora kända märkena.

                            Även att köra AUX via originalstereo är så horribelt dåligt i vissa bilar, även de som är okej är inget jag rekommenderar.

                            Ta tex min egen BMW, att streama eller även kabelanslutning via bottenkontakten låter illa i jämförelse med att ansluta via extern enhet.
                            Att kunna gå förbi bilens mediokra system är som att vinna på lotto
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment

                            Working...
                            X