Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hertz Compact Power HCP 4 eller Digital Power HDP 4?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hertz Compact Power HCP 4 eller Digital Power HDP 4?

    Halloj

    Då jag "typ nyss" skulle beställt (min beställning väntas) lite godis till mitt kommande bygge så vänder jag mig till er då jag skulle behöva lite snabb hjälp angående vilken stärkare ni skulle tänkas rekommendera för att driva ett par:

    ...är inne i "sq-tänket"



    * Hi Energy HSK 165

    Power Handling - Peak W 250
    Power Handling - Continuous W 125
    Impedance Ω 4
    Frequency response Hz 50 ÷ 22k
    Sensitivity dB SPL 92
    Woofer size mm (in.) HV 165: 165 (6”1/2)
    Tweeter size mm (in.) HT 25: 25 (1”)
    Crossover type LO/HI-pass
    Crossover cut off 3.2 kHz @ 12/12 dB

    och

    * Hi Energy HSK130

    Power Handling Peak W 200
    Power Handling Continuous W 100
    Impedance Ω 4
    Frequency response Hz 60 ÷ 22k
    Sensitivity dB SPL 91
    Woofer size mm (in.) HV 130 woofer: 130 (5”1/4)
    Tweeter size mm (in.) HT 25 tweeter: 25 (1”)
    Crossover type LO/HI-pass
    Crossover cut off 3.2 kHz @ 12/12 dB


    Info steg:


    * Compact Power HCP 4D

    Channel mode 4 - 3 - 2
    Output Power (RMS) @ 14.4 VDC
    4 Ch: 85 W x 4 (4 Ω)
    4 Ch: 145 W x 4 (2 Ω)
    3 Ch: 85 W x 2 (4 Ω) + 290 W x 1 (4 Ω)
    3 Ch: 145 W x 2 (2 Ω) + 290 W x 1 (4 Ω)
    2 Ch: 290 W x 2 (4 Ω)

    Filters
    Bypass Yes
    Hi-Pass A/B: 50 ÷ 3.2k Hz @ 12 dB/Oct.
    Lo-Pass A/B: 50 ÷ 3.2k Hz @ 12 dB/Oct.

    Distortion - THD (100Hz @ 4Ω) 0.02%
    S/N Ratio (A weighted @ 1V) 100 dB
    Damping factor (100Hz @ 4Ω) 200


    Eller


    * Digital Power HDP 4

    Channel mode 4-3-2
    Output Power (RMS) @ 14.4 VDC
    4 Ch: 150 W x 4 (4Ω)
    4 Ch : 250 W x 4 (2Ω)
    3 Ch: 150 W x 2 (4Ω) + 500 W x 1 (4Ω)
    3 Ch: 250 W x 2 (2Ω) + 500 W x 1 (4Ω)
    2 Ch: 500 W x 2 (4Ω)

    Filters
    Hi-Pass 50 ÷ 5k Hz (2 range) @ 12 dB/Oct.
    Lo-Pass 80 ÷ 3.3k Hz @ 12 dB/Oct.

    Distortion - THD (100Hz @ 4Ω) 0.08 %
    S/N Ratio (A weighted @ 1V) 100 dB
    Damping factor (100Hz @ 4Ω) 50





    Alla tips och råd välkomnas varmt!

  • #2
    Re: Hertz Compact Power HCP 4 eller Digital Power HDP 4?

    Ingen SQare som har erfarenheter på dessa steg och kan lyfta fram vilken som föredras rent ljudkvalitetsmässigt???

    Hört det ska vara viss skillnad imellan digitala och icke digitala steg?

    Comment


    • #3
      Re: Hertz Compact Power HCP 4 eller Digital Power HDP 4?

      Såg det blev lite fel i Rubriken, Det gäller alltså HCP 4D kontra HDP 4, men detta har naturligtvis den som vart in på www.hertzaudiovideo.com sett och insett att data tillhörde HCP 4D och inte HCP 4 som är lillebror

      Det jag mest funderar över är skilllnaden på ljudkvaliteten mellan det analoga(hcp4d) och digitala(hdp4), har hört det kan skilja en del i ljudåtergivningen


      Mvh
      Last edited by Antee; June 26, 2015, 11:46.

      Comment


      • #4
        Re: Hertz Compact Power HCP 4 eller Digital Power HDP 4?

        HDP4 och HCP4D är båda digitala och HCP4 är analogt.........
        HDP4 är ganska mkt mer påkostat än HCP4 så att jämföra dem ljudmässigt bara baserat på att ena är digitalt och ena analogt blir lite haltande.
        Kontakta BRL Trollhättan och be att få prata med Patrik, han kan nog bena ut skillnaderna ljudmässigt imellan dessa två steg
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Hertz Compact Power HCP 4 eller Digital Power HDP 4?

          Jag måste fråga, när ni skriver digitalt, menar ni klass D?
          Man kan bygga ett klassD-steg helt analogt
          Jonas, Umeå

          Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
          Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

          Comment


          • #6
            Re: Hertz Compact Power HCP 4 eller Digital Power HDP 4?

            Originally posted by tvett View Post
            Jag måste fråga, när ni skriver digitalt, menar ni klass D?
            Man kan bygga ett klassD-steg helt analogt
            Jag skall erkänna att jag inte är så insatt i dessa olika konstruktioner utan jag förutsatte att HCP4D var digitalt just för att det trots högre uteffekt även är mindre än HCP4........
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #7
              Re: Hertz Compact Power HCP 4 eller Digital Power HDP 4?

              Blev nyfiken och kikade lite närmare på stegen i fråga. De är klass D steg med vad som verkar vara analog uppbyggnad, med återkoppling i förstärkardelen. Analoga ingångar etc. Klass D ger stora fördelar vad gäller effekt, en stor anledning till att jag valde det till basen, men vågade inte ta steget och köra det på frontarna.

              När man pratar om digitala klass D-steg så är det antingen steg med digital ingång och uppbyggnad hela vägen till drivsteget, utan någon återkoppling av signalen, eller ett återkopplat steg med en integrerad DAC, dvs digital ingång.

              Ser ut att vara fina steg iaf.
              Jonas, Umeå

              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

              Comment


              • #8
                Re: Hertz Compact Power HCP 4 eller Digital Power HDP 4?

                Originally posted by Hewi View Post
                HDP4 och HCP4D är båda digitala och HCP4 är analogt.........
                HDP4 är ganska mkt mer påkostat än HCP4 så att jämföra dem ljudmässigt bara baserat på att ena är digitalt och ena analogt blir lite haltande.
                Kontakta BRL Trollhättan och be att få prata med Patrik, han kan nog bena ut skillnaderna ljudmässigt imellan dessa två steg

                Blev lite konfunderad då du påstod HCP 4D är digital så jag läste på lite mer om det och du har ju rätt, det är ju en typ av hybrid av en analog stärkare som får sin signal "boostad"..saxad info:

                "The analog signal to be amplified is converted to a series of pulses by pulse width modulation, pulse density modulation or other method before being applied to the amplifier. After amplification, the output pulse train can be converted back to an analog signal by passing through a passive low pass filter consisting of inductors and capacitors. The major advantage of a class-D amplifier is that it can be more efficient than analog amplifiers, with less power dissipated as heat in the active devices."

                Så det är väl inte en rent digital förstärkare i samma bemärkelse så som HDP4, det är väl därför den inte specas direkt under digitala kategorin hos Hertz?


                Har fått lite råd utanför denna tråd om att välja HDP4, men då har nog tipsaren för vana och smaken om att normalt spela HÖGT Jag är främst ute efter att spela rent, men visst, det kan ju vara lite frestande att vrida på lite ibland också naturligtvis, men det är för mig viktigast att ha en välljudande anläggning på normal plus lite högre än normal lyssningsnivå
                Last edited by Antee; June 26, 2015, 18:19.

                Comment


                • #9
                  Re: Hertz Compact Power HCP 4 eller Digital Power HDP 4?

                  Provade att ringa BRL i Trollhättan, dom hade öppet till klockan 19:00 idag, men, hade ej någon telefontid nu....faaaaaack :-P

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hertz Compact Power HCP 4 eller Digital Power HDP 4?

                    Originally posted by tvett View Post
                    Blev nyfiken och kikade lite närmare på stegen i fråga. De är klass D steg med vad som verkar vara analog uppbyggnad, med återkoppling i förstärkardelen. Analoga ingångar etc. Klass D ger stora fördelar vad gäller effekt, en stor anledning till att jag valde det till basen, men vågade inte ta steget och köra det på frontarna.

                    När man pratar om digitala klass D-steg så är det antingen steg med digital ingång och uppbyggnad hela vägen till drivsteget, utan någon återkoppling av signalen, eller ett återkopplat steg med en integrerad DAC, dvs digital ingång.

                    Ser ut att vara fina steg iaf.
                    Varför ville du ej köra digitalt på Frontarna? Utveckla gärna Kul att få lite feedback

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hertz Compact Power HCP 4 eller Digital Power HDP 4?

                      Allltså egentligen vaffan, HCP 4 har ju faktiskt en Dynamisk effekt på 760W, fram och baksystemen Peakar ju på 225W..skulle ju lätt räcka med detta förrbanne mä..eller är man feg då???

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hertz Compact Power HCP 4 eller Digital Power HDP 4?

                        Originally posted by tvett View Post
                        men vågade inte ta steget och köra det på frontarna
                        Varför då?
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hertz Compact Power HCP 4 eller Digital Power HDP 4?

                          Originally posted by Antee View Post
                          Varför ville du ej köra digitalt på Frontarna? Utveckla gärna Kul att få lite feedback
                          Jag beskrev just att såna klass D-steg vi pratar om, med analog ingång inte är digitala, förstärkartekniken i dem är analogt uppbyggd

                          Mest berodde det på att jag redan köpt RC600c1-steget och Gladen saknade något klassD-steg i samma serie för fullregister, så det blev RC90c2 istället. Hade kunnat byta till ett FD75c4 kanske. Tekniken är ju långt gången vid det här laget och har ju tillochmed fått hifi-stämpel av finmärkena på hemmafronten. Men jag själv är försiktig med fullregister klass D som jag varken lyssnat på eller sett någon data på vare sig triangelvågens frekvens eller lågpassens prestanda.

                          Men oroa dig inte, stegen som tråden handlar ju om är ju "erkända" SQ-steg.
                          Last edited by tvett; June 30, 2015, 01:17.
                          Jonas, Umeå

                          Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                          Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hertz Compact Power HCP 4 eller Digital Power HDP 4?

                            Okej, jo det känns ju som att dom har haft lite tid på sig att få till denna tekniken med återkoppling, känns som att jag kommer välja att testa denna HCP 4D..jo, så får det bli. Känns som att denna blir nog överdimensionerad till dessa kit-system, vill man så går det ju alltid att byta senare..har sneglat lite åt Hi Energy-seriens Comp och Mille-serien..och då HDP4-förstärkaren, men de få bli en framtida fråga

                            Jag tror detta kan bli bra *tumme upp*

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hertz Compact Power HCP 4 eller Digital Power HDP 4?

                              Originally posted by tvett View Post
                              Jag beskrev just att såna klass D-steg vi pratar om, med analog ingång inte är digitala, förstärkartekniken i dem är analogt uppbyggd
                              Steg med både digital och analog ingång då, i vilket fack placerar du dom?
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X