Announcement

Collapse
No announcement yet.

Delningsfilter till Focal 6,5"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Delningsfilter till Focal 6,5"

    Hej! Jag har ett Focal Polyglass 165 v2 2-vägskit med 2 tillhörande passiva delningsfilter som drivs av ett Alpine 3554 4-kanals steg, så varje element får var sin kanal.

    Jag har använt delningsfilterna till diskanterna och haft midbasarna utan delningsfilter och delat dom i cd-spelaren (Alpine cda-7894RB) så dom inte går djupare än 60hz men det finns ingen gräns för hur högt dom spelar. Nu undrar jag om det finns något bättre alternativ att koppla på? Finns det lösa delningsfilter som fungerar bra till Focals högtalare eller är det enklare att byta delningsfilter till diskanterna och använda originalfiltrerna till midbasarna i så fall?

    Eller borde jag helt enkelt lägga ner idén och köra kittet på två kanaler och koppla som det står i manualen (vänster diskant och vänster midbas på ett delningsfilter och höger diskant och höger midbas på det andra filtret)? Då kan jag inte använda tidskompet för varje högtalare så som har nu.

    Eller ska jag behålla den installationen jag redan har?

    Lika bra att fråga er som kan det här.

    Med vänlig hälsning, Namenlos

  • #2
    Re: Delningsfilter till Focal 6,5"

    Vad har du för filtermöjligheter i steget? Och går det inte att dela diskanterna aktivt i huvudenheten?
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: Delningsfilter till Focal 6,5"

      Originally posted by ChriZtoffer View Post
      Vad har du för filtermöjligheter i steget? Och går det inte att dela diskanterna aktivt i huvudenheten?
      Vad jag kan få fram så är det låga frekvenser på HP och LP.... 60/80/100/120 vilket inte underlättar....
      http://www.alpine-electronics.se/fil...M-7892R_EN.pdf
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

      Comment


      • #4
        Re: Delningsfilter till Focal 6,5"

        Det måste gå att separera filterna i dina passiva delningsfilter så att du kör passiv delning mellan diskant och bas. På så sätt driver du diskant och bas med vars en kanal, men fortfarande med dina delningsfilter inkopplade. Blir nog en mod i filtret, men det borde inte vara svårt att lösa med en multimeter och en aning om hur filter fungerar.

        Sen kan du köra aktivt HP filter i HU på basarna som du gör nu. Samtidigt kan du tidskompa som du gör nu.

        (Nu vet jag inte hur seriösa filter det är i ditt kit. Men ifall de har fixat så att bas o diskant ska vara hyfsat i fas vid delningsfrekvensen så är risken stor att du kommer paja det med tidskomp eller ifall du placerar elementen långt i från varandra. Vet ej ifall filterna är så seriösa.)

        Comment


        • #5
          Re: Delningsfilter till Focal 6,5"

          Originally posted by ChriZtoffer View Post
          Vad har du för filtermöjligheter i steget? Och går det inte att dela diskanterna aktivt i huvudenheten?
          Varken slutsteget eller HU har möjlighet att dela diskanterna så högt vad jag har kunnat förstå i alla fall. Har kollat på den lösningen men jag lyckades inte men sen är jag inte särskilt duktig på detta så därför jag frågar här på forumet.

          Originally posted by Lonefox
          Vad jag kan få fram så är det låga frekvenser på HP och LP.... 60/80/100/120 vilket inte underlättar....
          http://www.alpine-electronics.se/fil...M-7892R_EN.pdf
          Nu kollade du på fel cd-spelare, jag har 7894RB, inte 7892R.

          Originally posted by Jonhny
          Det måste gå att separera filterna i dina passiva delningsfilter så att du kör passiv delning mellan diskant och bas. På så sätt driver du diskant och bas med vars en kanal, men fortfarande med dina delningsfilter inkopplade. Blir nog en mod i filtret, men det borde inte vara svårt att lösa med en multimeter och en aning om hur filter fungerar.

          Sen kan du köra aktivt HP filter i HU på basarna som du gör nu. Samtidigt kan du tidskompa som du gör nu.

          (Nu vet jag inte hur seriösa filter det är i ditt kit. Men ifall de har fixat så att bas o diskant ska vara hyfsat i fas vid delningsfrekvensen så är risken stor att du kommer paja det med tidskomp eller ifall du placerar elementen långt i från varandra. Vet ej ifall filterna är så seriösa.)
          Det är precis så som du beskriver som jag skulle vilja ha det men filtret har bara en input ingång och jag vill helst inte modda det, jag bara kommer ha sönder det då. Jag har inte en aning om det är såpass seriösa filter men har inte tyckt att det varit några problem och ändå har jag stort avstånd mellan dom (diskant i A-stolpe och midbas längst ner på dörrsidan).

          Mvh, Namenlos

          Comment


          • #6
            Re: Delningsfilter till Focal 6,5"

            Originally posted by Namenlos View Post


            Nu kollade du på fel cd-spelare, jag har 7894RB, inte 7892R.

            Ännu värre då den saknar två frekvenser i delningen
            http://vault.alpine-usa.com/products...M_CDA-7894.PDF
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • #7
              Re: Delningsfilter till Focal 6,5"

              Kolla med någon som är duktig på filter. Kanske räcker med en liten luftlindad spole på 6,5an om du har tur, så har du delning på bägge.
              Kan tänka mig att en spole på 0,4 mH borde fungera bra. Vet inte exakt var originalfiltret delar.
              Octan
              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

              OctanAudio
              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
              Fegens Vandrarhem

              Bilstereoblog
              Team Ljudbyggaren

              Comment


              • #8
                Re: Delningsfilter till Focal 6,5"

                Originally posted by Lonefox View Post
                Ännu värre då den saknar två frekvenser i delningen
                http://vault.alpine-usa.com/products...M_CDA-7894.PDF
                Vad menar med att den saknar två frekvenser i delningen?

                I manualen såg jag nu att det står "You can change the Treble Frequency emphasis to create your own tonal preference 10.0kHz > 12.5kHz > 15.0kHz > 17.5kHz". (Läste på sida 7 på den PDF-filen du länkade). Det har inget med delning att göra?

                Originally posted by octan View Post
                Kolla med någon som är duktig på filter. Kanske räcker med en liten luftlindad spole på 6,5an om du har tur, så har du delning på bägge.
                Kan tänka mig att en spole på 0,4 mH borde fungera bra. Vet inte exakt var originalfiltret delar.
                Oh, det där lät avancerat. Jag känner ingen som är duktig på sånt där och hade helst velat ha en lite enklare lösning på problemet

                Mvh, Namenlos

                Comment


                • #9
                  Re: Delningsfilter till Focal 6,5"

                  Här är en bild på slutsteget om någon kan se en lösning på hur jag kanske kan dela. Jag kan inte ens förstå vad jag har för möjligheter. Har jag ställt något fel?
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Re: Delningsfilter till Focal 6,5"

                    7894an har 80, 120 och 160 som val på delningsfiltren medans 7892an har 60, 80, 100 och 120 som val...........var det tydligt nog?

                    Det du tog upp var centerfrekvensen för den ENKLA parametriska EQn för diskanten (innan detta står samma sak fast för basen).
                    Delningarna står med på sida 7........om man läser den fullt ut då

                    Adjusting the built-in Crossover
                    The High and Low Pass Filters on this unit can be
                    adjusted to suit your personal taste.
                    1 Press and hold the X-OVER button for at least 2
                    seconds.
                    ∗ When the subwoofer output of this unit is turned
                    OFF, LPF and phase are deactivated.
                    2 Press the g DN or f UP button to select the
                    desired setting.
                    1. HPF (Setting the High Pass Filter):
                    FLAT (OFF) ↔ 80Hz ↔ 120Hz ↔160Hz
                    Outputs all frequencies higher than that selected
                    according to your preference.
                    2. LPF(Setting the Low Pass Filter):
                    FLAT (OFF) ↔ 80Hz ↔ 120Hz ↔160Hz
                    Outputs all frequencies lower than that selected
                    according to your preference.
                    (Only available when using the subwoofer output from
                    this unit.)
                    NOTES
                    → HPF <Press momentarily>→ LPF ∗ <Press momentarily>
                    <Press for at least 2 seconds> normal mode ←

                    MEn angående LP till dina mellanregister.......eftersom du kör det på separata kanaler och inte vill ta ur komponenter ur dina befintliga filter.........skaffa ett par nya filter till ditt kit..... Kolla med en ÅF nära dig om de kan få hem ett par......visst kan kosta lite mer men då är de anpassade från början.
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • #11
                      Re: Delningsfilter till Focal 6,5&quot;

                      Är ditt steg bryggningsbart?

                      Då kan du ju brygga det till två kanaler och få all effekt.
                      Sen bara köra med filterna?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Delningsfilter till Focal 6,5&quot;

                        Originally posted by PontusA View Post
                        Är ditt steg bryggningsbart?

                        Då kan du ju brygga det till två kanaler och få all effekt.
                        Sen bara köra med filterna?
                        Stora problemet är tidskompet......
                        Han vill kunna kompa elementen individuellt....
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • #13
                          Re: Delningsfilter till Focal 6,5&quot;

                          Använd de passiva filtrena till diskanterna.
                          Dela mellanregistrena HP i 7894:an och prova utan någon LP delning, skulle gissa att du klarar dig bra utan, till att börja med i alla fall. Kolla med Focal/Armour vad LP delningen ligger vid för frekvens, så kan du bygga ett eget filter så småningom.
                          Vis vobiscum sit!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Delningsfilter till Focal 6,5&quot;

                            Originally posted by Lonefox View Post
                            7894an har 80, 120 och 160 som val på delningsfiltren medans 7892an har 60, 80, 100 och 120 som val...........var det tydligt nog?

                            Det du tog upp var centerfrekvensen för den ENKLA parametriska EQn för diskanten (innan detta står samma sak fast för basen).
                            Delningarna står med på sida 7........om man läser den fullt ut då

                            Adjusting the built-in Crossover
                            The High and Low Pass Filters on this unit can be
                            adjusted to suit your personal taste.
                            1 Press and hold the X-OVER button for at least 2
                            seconds.
                            ∗ When the subwoofer output of this unit is turned
                            OFF, LPF and phase are deactivated.
                            2 Press the g DN or f UP button to select the
                            desired setting.
                            1. HPF (Setting the High Pass Filter):
                            FLAT (OFF) ↔ 80Hz ↔ 120Hz ↔160Hz
                            Outputs all frequencies higher than that selected
                            according to your preference.
                            2. LPF(Setting the Low Pass Filter):
                            FLAT (OFF) ↔ 80Hz ↔ 120Hz ↔160Hz
                            Outputs all frequencies lower than that selected
                            according to your preference.
                            (Only available when using the subwoofer output from
                            this unit.)
                            NOTES
                            → HPF <Press momentarily>→ LPF ∗ <Press momentarily>
                            <Press for at least 2 seconds> normal mode ←

                            MEn angående LP till dina mellanregister.......eftersom du kör det på separata kanaler och inte vill ta ur komponenter ur dina befintliga filter.........skaffa ett par nya filter till ditt kit..... Kolla med en ÅF nära dig om de kan få hem ett par......visst kan kosta lite mer men då är de anpassade från början.
                            Tack för förklaringen, det borde jag förstått Ja jag ska se om jag kan få tag på ett par filter till, det hade varit det allra enklaste.


                            Originally posted by Nordenmark View Post
                            Använd de passiva filtrena till diskanterna.
                            Dela mellanregistrena HP i 7894:an och prova utan någon LP delning, skulle gissa att du klarar dig bra utan, till att börja med i alla fall. Kolla med Focal/Armour vad LP delningen ligger vid för frekvens, så kan du bygga ett eget filter så småningom.
                            Det är så jag har just nu och det fungerar ju men hade gärna velat dela midbasarna riktigt så det blir så bra som möjligt Förresten, är det en dum idé att driva diskanterna med cd-spelaren och brygga steget till middarna?

                            Mvh, Namenlos

                            Comment


                            • #15
                              Re: Delningsfilter till Focal 6,5&quot;

                              Originally posted by Namenlos View Post
                              Tack för förklaringen, det borde jag förstått Ja jag ska se om jag kan få tag på ett par filter till, det hade varit det allra enklaste.
                              Lugnt :P


                              Originally posted by Namenlos View Post
                              Det är så jag har just nu och det fungerar ju men hade gärna velat dela midbasarna riktigt så det blir så bra som möjligt Förresten, är det en dum idé att driva diskanterna med cd-spelaren och brygga steget till middarna?

                              Mvh, Namenlos
                              Då diskanterna spelar den största delen av frekvensspannet så tycker jag att det är en dålig idé.
                              Visst diskanter tål oftast inte mkt effekt, men de behöver BRA effekt som en enhet inte kan leverera....

                              165VR som har samma diskant delas vid 3.5KHz 6db/okt eller 4.2KHz 12db/okt så det är ngt att utgå ifrån om du funderar på vad Nordenmark nämnde, att bygga egna filter (antingen till middarna eller diskanterna)
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment

                              Working...
                              X