Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråga om kabel och ohm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga om kabel och ohm

    fråga 1. på jobbet säger planeraren att allt över 50mm2 kabel på 5m är onödigt för det påverkar ingenting man får inte mer effekt det blir ingen ström förlust på den korta biten skall man tala om förlust så pratar vi om km då är det skillnad stämmer detta?
    fråga 2 att köra 8ohm på sub det ger snärtigare bas men spelar inte högt stämmer detta?

  • #2
    Re: fråga om kabel och ohm

    Originally posted by fcmg View Post
    fråga 1. på jobbet säger planeraren att allt över 50mm2 kabel på 5m är onödigt för det påverkar ingenting man får inte mer effekt det blir ingen ström förlust på den korta biten skall man tala om förlust så pratar vi om km då är det skillnad stämmer detta?
    fråga 2 att köra 8ohm på sub det ger snärtigare bas men spelar inte högt stämmer detta?
    1: beror helt på hur stor förbrukning man har i andra änden, dvs hur mycke ström som ska genom där,

    2: steget har högre dämpfaktor, men högst tveksam att du hör skillnaden, dock lämnar steget mindre effekt vid 8 än vid 4 ohm *generellt sett* och mindre effekt presterar mindre db,

    Comment


    • #3
      Re: fråga om kabel och ohm

      Ungefärlig teoretisk spänningsförlust i 5 m lång 50 mm2 kabel vid olika strömförbrukning:

      100 A: 0,18 V
      200 A: 0,36 V
      300 A: 0,54 V
      400 A: 0,72 V
      500 A: 0,9 V

      Beräkningen bygger på kopparkabel med 0,018 i Rå och ca +25 grader.

      Många tabeller utgår ifrån högst 0,5 V i "tillåtet" spänningsfall i sina kabellängdsrekommendationer, personligen vill jag krympa ner till 0,3-0,35 V som maxvärde. Petitesser anser nog en del, men så tycker jag iaf.

      Comment


      • #4
        Re: fråga om kabel och ohm

        jag tackar ! då har de lite fel ang kabel
        och ohm frågan knappt hörbar =skillnad( cristian från jbr borås skall ställa in ljudet och han hör allt )nu skall jag inte tävla något och db nja jag sitter inte i 140db och kör flera mil jag är ute efter fin lir

        Comment


        • #5
          Re: fråga om kabel och ohm

          Det låter som en elektriker, de jobbar med så höga spänningar så att då stämmer resonemaget.
          /tycker Erik.

          Comment


          • #6
            Re: fråga om kabel och ohm

            Originally posted by Robsarve View Post
            Det låter som en elektriker, de jobbar med så höga spänningar så att då stämmer resonemaget.
            jopp, märkligt att dom fattar noll då det handlar om lägre spänning, har haft flera såna diskussioner med folk med i sommar då man grävt ner diverse kabel i backen,

            Comment


            • #7
              Re: fråga om kabel och ohm

              Kan ju bero på att en vanlig elektriker jobbar med typ 240-40.000V växelström medans det vi håller på med är 12-18V likström, viss skillnad där. Dom räknar ju lite annorlunda med med spänningsfall och sånt också så det är inte så konstigt att det blir lite fel i diskusionerna.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment

              Working...
              X