Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

    Det var 5 gången jag var förbi,men du var inte där.Men jag hade ju ändå vägarna förbi,så det gör inget.

    Ska du till garaget något imorrn?åker troligtvis förbi igen på förmiddagen.

    Comment


    • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

      Originally posted by Välljudsfantast View Post
      Det var 5 gången jag var förbi,men du var inte där.Men jag hade ju ändå vägarna förbi,så det gör inget.

      Ska du till garaget något imorrn?åker troligtvis förbi igen på förmiddagen.
      Jag tror jag tar en vilodag idag då jag känner mig ganska så slut och troligen har du ändå redan varit förbi , när jag är ute på helgerna är det oftast på eftermiddag/kväll och i veckorna är det Tis-To mellan 17-21 om inget annat kommit imellan.
      Last edited by Hewi; March 6, 2011, 12:34.
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

        Originally posted by Hewi View Post
        Jag tror jag tar en vilodag idag då jag känner mig ganska så slut och troligen har du ändå redan varit förbi , när jag är ute på helgerna är det oftast på eftermiddag/kväll och i veckorna är det Tis-To mellan 17-21 om inget annat kommit imellan.
        Det är bra med vilodagar,så man återfår ny inspiration.
        Ok,då kanske jag prickar rätt vid något tillfälle.

        Comment


        • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

          Originally posted by PhoenixG View Post
          Är det Caprin som är J:sons? Är den reggad som ombyggt fordon eller är den till och med så moddad att den är ett amatörbygge?

          Kan inte reglerna men det känns som att Caprin inte omfattas av helfordonsgodkännande på grund av dess ålder medan E-39:an åker på den punkten.

          Men är inte hemma på bilar och exakt vad som gäller.
          Henkes är bes. som ombyggt fordon ja.

          Vad gäller E39an så måste bilen uppfylla helbilsgodkännandet, enligt regelboken. Eller ja, den måste vara godkänd i besiktning, och det e klart, man kan ju förmodligen "lura" Bilprovningen.

          Men, rent formellt så är det en extrem gråzon om man egentligen får tävla med en bil som är moddad så att den ej borde vara GK vid besiktning, men man lyckas lura Bilprovningen. Jag vet exempel på protester kring detta.

          Så Hewan, jag skulle nog fundera både en, två och tre gånger på det hela om jag vore du. Bara så att du inte gör nåt som du sen åker dit på.
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

          Comment


          • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

            Originally posted by jonash View Post
            Henkes är bes. som ombyggt fordon ja.

            Vad gäller E39an så måste bilen uppfylla helbilsgodkännandet, enligt regelboken. Eller ja, den måste vara godkänd i besiktning, och det e klart, man kan ju förmodligen "lura" Bilprovningen.

            Men, rent formellt så är det en extrem gråzon om man egentligen får tävla med en bil som är moddad så att den ej borde vara GK vid besiktning, men man lyckas lura Bilprovningen. Jag vet exempel på protester kring detta.

            Så Hewan, jag skulle nog fundera både en, två och tre gånger på det hela om jag vore du. Bara så att du inte gör nåt som du sen åker dit på.
            Om det är så så måste jag verkligen kolla upp och fundera på saken!
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

              Originally posted by Hewi View Post
              Om det är så så måste jag verkligen kolla upp och fundera på saken!
              Kolla med Jalle och/eller Json vad de säger om saken.

              Att bilen måste vara besiktigad råder det inga tvivel om. Men, det står att den skall vara "godkänd", så för att vara på den säkra sidan så att säga
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                Originally posted by jonash View Post
                Kolla med Jalle och/eller Json vad de säger om saken.

                Att bilen måste vara besiktigad råder det inga tvivel om. Men, det står att den skall vara "godkänd", så för att vara på den säkra sidan så att säga
                Det står att bilen måste vara registrerad och "godkänd att köra med" vilket jag tyder på samma sätt som du dvs besiktad och godkänd samt skattad och försäkrad.
                Skall kolla med de du nämnde samt även ringa till bilprovningens tekniska avdelning.
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                  Originally posted by Hewi View Post
                  Det står att bilen måste vara registrerad och "godkänd att köra med" vilket jag tyder på samma sätt som du dvs besiktad och godkänd samt skattad och försäkrad.
                  Skall kolla med de du nämnde samt även ringa till bilprovningens tekniska avdelning.
                  Jag vill ej vara en domedagsprofet men bilprovningens tekniska avdelning kommer med mycket, mycket stor sannolikhet att säga aja baja.

                  Sen kan det mot förmodan bli så att bilprovningen säger att det är grönt ljus. Det är då du ska bli extra fundersam om du ska göra detta eller inte.
                  Det har ju hänt förr att bilprovningen gett klartecken och det senare har visat sig att det var fel. Så där står man med tappad haka medan bilprovningen förnekar allt.

                  Sen så är det ju en annan sak hur Mamma Emmas regler ska tolkas om du gör en fuling

                  En liten tankeställare dock:

                  Ingreppet du gör kan få ödesdigra konsekvenser vid en eventuell krock.
                  Det kan också vara det ingreppet som gör att du klarar dig bättre vid en eventuell krock.
                  Men det vet man ju förstås inte innan
                  sigpic

                  What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                  Comment


                  • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                    Enligt EMMAs regelverk skall samtliga tävlande bilar ha GK papper från, i sveriges fall, Bilprovningen.

                    EMMA är ingen kontrollerande enhet för bilmodifikationer och kommer därför inte undersöka om tävlingsbilarna är modifierade efter godkännande eller om godkännandet var felaktigt.

                    Men det diskuterades ganska flitigt under HJT angående "trenden" som pågått några år nu med mer och mer modifierade sittpositioner för att optimera ljudet.
                    Detta är inget som VI tycker är en bra utveckling och olika alternativ för att förhindra detta diskuteras och kommer implementeras -12.
                    Om det blir förbud i vissa klasser eller om upplägget på nya skivan kommer hjälpa återstår att se.

                    Att det rulla alldeles för många icke trafiksäkra bilar kan vi vara överens om, och det rimmar ganska illa med EMMAs grundtanke där säkra installationer står i fokus.

                    Mer från HJT kommer under närmaste dagarna.
                    Roger Edvinsson
                    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                    helst på saker av kolfiber :-)

                    Comment


                    • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                      Originally posted by JALLE View Post
                      Enligt EMMAs regelverk skall samtliga tävlande bilar ha GK papper från, i sveriges fall, Bilprovningen.

                      EMMA är ingen kontrollerande enhet för bilmodifikationer och kommer därför inte undersöka om tävlingsbilarna är modifierade efter godkännande eller om godkännandet var felaktigt.

                      Men det diskuterades ganska flitigt under HJT angående "trenden" som pågått några år nu med mer och mer modifierade sittpositioner för att optimera ljudet.
                      Detta är inget som VI tycker är en bra utveckling och olika alternativ för att förhindra detta diskuteras och kommer implementeras -12.
                      Om det blir förbud i vissa klasser eller om upplägget på nya skivan kommer hjälpa återstår att se.

                      Att det rulla alldeles för många icke trafiksäkra bilar kan vi vara överens om, och det rimmar ganska illa med EMMAs grundtanke där säkra installationer står i fokus.

                      Mer från HJT kommer under närmaste dagarna.
                      I just detta fall borde det isåfall vara nån slags besked som borde ges till Hewan, eftersom nu halva tävlingscirkusen (eller mer) vet att han ev. kommer flytta ratten. Och garanterat kommer motståndare/tävlande kolla in hans bil och se om så är fallet på tävlingsdagen.

                      Dvs, nog bra att klargöra detta innan kan jag tycka?
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                        Det känns som att det inte är lönt att riskera ngt genom att flytta ratten då vi inte snackar om några jätte stora skillnader utan kanske 1-1.5dm förflyttning av lyssnings positionen vilket nog inte kommer göra ngn milsvid skillnad i upplevelsen , tanken var mer "alla bäckar små".
                        Synd att man är så kort i rocken .
                        Kanske man i framtiden tom kan komma att belönas för att man inte har modifierat varken sittpositionen eller instrumentbrädan till oigenkännlighet!?
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                          Originally posted by jonash View Post
                          I just detta fall borde det isåfall vara nån slags besked som borde ges till Hewan, eftersom nu halva tävlingscirkusen (eller mer) vet att han ev. kommer flytta ratten. Och garanterat kommer motståndare/tävlande kolla in hans bil och se om så är fallet på tävlingsdagen.

                          Dvs, nog bra att klargöra detta innan kan jag tycka?
                          Inga besked behöver lämnas då flera av de andra deltagarna gjort detta i flera år.

                          Det är helt ok att bygga om bilen hur F.N du önskar så länge den är besiktigad. Titta på en viss MINI från vårt grannland.
                          Så nog kan Hewi flytta ratten en dm, men det är inget jag personligen uppskattar.
                          Roger Edvinsson
                          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                          helst på saker av kolfiber :-)

                          Comment


                          • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                            Här har det tyvärr inte hänt mkt pga att min firma krävt all min tid dag som kväll förutom igår då jag gick på båtmässan , fanns en del intressant även för bil-el där .
                            Efter lite funderande så har jag beslutat att lägga "projekt distance to soundstage" på is , mest för att det väckte diskussioner om tillåtet eller inte men även för att det inte var på min "att göra lista" som ändå är tillräckligt lång och fortsätter arbetsbelastningen på firman att vara lika stor som nu så kommer jag ändå ha fullt sjå med att få ut bilen på tävlingarna innan säsongen är slut
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                              Originally posted by Hewi View Post
                              Här har det tyvärr inte hänt mkt pga att min firma krävt all min tid dag som kväll förutom igår då jag gick på båtmässan , fanns en del intressant även för bil-el där .
                              Efter lite funderande så har jag beslutat att lägga "projekt distance to soundstage" på is , mest för att det väckte diskussioner om tillåtet eller inte men även för att det inte var på min "att göra lista" som ändå är tillräckligt lång och fortsätter arbetsbelastningen på firman att vara lika stor som nu så kommer jag ändå ha fullt sjå med att få ut bilen på tävlingarna innan säsongen är slut
                              bah. hinner jag hinner du! duell
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment


                              • Re: "Sound by Hewi" Bmw E39 Pt II

                                vad jobbar du med?
                                saab 9000 pioneer-

                                www.garaget.org/micke999

                                Comment

                                Working...
                                X