Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

    Jag kör på med lådan som jag tänkte från början Hela projektet är ändå bara ett test för att jag är nyfiken på hur en portad låda med min bas låter. Jag tycker jag saknar lite av den här djupare basen. Svårt att förklara. Sen har jag nog också lite tråkigt också. Jag känner mig i princip färdig med mitt bilstereoprojekt. Jag har bara tidskompning av bakhögtalarna kvar att fixa men sen är jag nöjd.

    Comment


    • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

      Har felsökt lite angående bruset jag fick sedan jag satte dit mitt D2-steg. Jag har brus både fram och bak.

      Jag har tagit ut från högnivå efter OEM-steget (Mazdas inbyggda steg) från alla fyra kanaler till min DSP 4to6 ända från början och har inte haft något brus förrän jag satte dit D2-steget. Jag har fram till jag satte dit mitt D2-steg endast använt kanalparen fram till 4to6 och när jag satte dit D2-steget har jag tagit kanalerna bak. Hoppas ni förstår hur jag kopplat.

      Drar jag ut högnivå (bakkanalerna) till D2-steget brusar det ändå men då såklart bara fram. Jag råkade gå emot med RCA-kontakten (plusspetsen) mot aluminiumet på dämpmaterialet (Silent Coat) som jag dämpat bagageutrymmet med där stegen sitter och då försvinner bruset. Felet måste ju sitta mellan OEM-steget och D2-steget men jag förstår inte vad som skulle vara fel där. Jag har använt en 2.5mm2 högtalarkabel från OEM-steget och då lött på en RCA-kontakt på den.

      Det jag skulle kunna tänka mig som hänt är att när jag skulle koppla in D2-steget så tog jag bort onödigt dragen högtalarkabel som gick till original högtalarkabel ut till dörrarna. Jag tyckte inte det var någon bra lösning då original högtalarkabel var så tunn, så jag drog egen högtalarkabel ut till dörrarna. Den högtalarkabeln jag tog bort använde jag till bakhögtalarna. Någonstans här är det något jag gjort. Jag har varit väldigt noga med att ingen kabel skulle bli klämd. Var även noga med lödningarna. Kan man få brus från annan elektronik som högtalarkabeln (från OEM-steget till D2-steget) ligger mot, och av vilken anledning försvinner bruset om jag går emot med pluspolen på RCA-kontakten mot aluminiumet på Silent Coat?

      Jag mår rätt dåligt idag p.g.a sjukdom så jag är lite borta i pallet, men jag hoppas ni förstår vad jag skrivit. Skulle vara ytterst tacksam för lite hjälp med detta!

      Gjorde en lite beskrivning över alla grejer. Kanske hjälper att förstå. Blev inte så snygg kanske:
      Last edited by Eazy; September 1, 2019, 17:24.

      Comment


      • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

        Håller på med min nya ventilerade låda. Fick det grovskuret hos Beijers så slipper man betala för en hel skiva. synd de inte kan såga vinklar vilket min låda är full av. Min gamla sticksåg som var från 90-talet hade ju gått sönder så bestämde mig för att köpa en ny. Var inne på att köpa en Batteridriven Hitachi först som hade samma batteri som till min skruvdragare men tyckte det blev lite för mycket pengar. Köpte istället en Bosch GST 90 E Professional och fy tusan vilken skillnad det var mot min gamla maskin. Är som att såga i smör. Kan verkligen rekommendera den. Min gamla fick man ta i så man blev blå och inte sågade den i vinkel heller. Man började nästan alltid nynna på "Bra vibrationer av Kikki Danielsson" när man sågade med den, så mycket vibrerade den.

        Såhär långt har jag kommit med lådan i alla fall:




        Fick till det hyfsat bra med vinklarna med tanke på att det är gjort med sticksåg och kap/gersåg. Gersågen räcker ju inte hela vägen så sågade så långt snitt sågen räckte till och använde min fina sticksåg och sågade resten. Att använda gersågen underlätta faktiskt. Man får en bra utgångspunkt.

        Comment


        • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

          Hde inte kunnat fixa så snygga vinklar själv.... högst imponerad!
          Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
          Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
          Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
          Kablar: Supra, Gladen
          Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
          Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

          Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

          Comment


          • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

            Originally posted by Nattlorden View Post
            Hde inte kunnat fixa så snygga vinklar själv.... högst imponerad!
            Tack tack!
            Jag tar rätt lång tid på mig när jag ställer vinklarna. Tar en testbit och såga på först så jag ser att det blir rätt. Sedan är det till stor hjälp att rita upp lådan i Sketchup och sätta ut alla mått. Använder också skjutmått istället för tumstock där det är möjligt.

            Comment


            • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

              Originally posted by Eazy View Post
              Tack tack!
              Jag tar rätt lång tid på mig när jag ställer vinklarna. Tar en testbit och såga på först så jag ser att det blir rätt. Sedan är det till stor hjälp att rita upp lådan i Sketchup och sätta ut alla mått. Använder också skjutmått istället för tumstock där det är möjligt.
              Lugnt... min skicksåg drar snett, så +/- 5mm är min precision...
              Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
              Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
              Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
              Kablar: Supra, Gladen
              Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
              Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

              Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

              Comment


              • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                Originally posted by Nordenmark View Post
                Finns det diskanter som fungerar bra off-axis?
                De Ino Audio har i piP är grymma off-axis... även om man dödat en hemma är det svårt att höra då den andra sprider så väl.... *been there, done that*
                Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                Kablar: Supra, Gladen
                Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                Comment


                • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                  Originally posted by Eazy View Post
                  Håller på med min nya ventilerade låda. Fick det grovskuret hos Beijers så slipper man betala för en hel skiva. synd de inte kan såga vinklar vilket min låda är full av. Min gamla sticksåg som var från 90-talet hade ju gått sönder så bestämde mig för att köpa en ny. Var inne på att köpa en Batteridriven Hitachi först som hade samma batteri som till min skruvdragare men tyckte det blev lite för mycket pengar. Köpte istället en Bosch GST 90 E Professional och fy tusan vilken skillnad det var mot min gamla maskin. Är som att såga i smör. Kan verkligen rekommendera den. Min gamla fick man ta i så man blev blå och inte sågade den i vinkel heller. Man började nästan alltid nynna på "Bra vibrationer av Kikki Danielsson" när man sågade med den, så mycket vibrerade den.

                  Såhär långt har jag kommit med lådan i alla fall:




                  Fick till det hyfsat bra med vinklarna med tanke på att det är gjort med sticksåg och kap/gersåg. Gersågen räcker ju inte hela vägen så sågade så långt snitt sågen räckte till och använde min fina sticksåg och sågade resten. Att använda gersågen underlätta faktiskt. Man får en bra utgångspunkt.
                  Görsnyggt! Den lär bli duktigt stabil med de där vinklarna också.
                  Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                  Comment


                  • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                    Originally posted by Lillalilja View Post
                    Görsnyggt! Den lär bli duktigt stabil med de där vinklarna också.
                    Tack!
                    Vinkeln är exakt som bakryggen på baksätet den skall stå emot. Anledningen är att jag vill utnyttja utrymmet på bagaget så mycket som möjligt så jag får mer lastutrymme. Det är rätt litet som det är.

                    Comment


                    • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                      Då var låda färdig förutom att den skall kläs. Har inget material till detta just nu. Skulle vilja ha svart skinn men det blir lite för kostsamt tror jag. Vi får se hur det blir...

                      Här är lådan limmad, tätad och dämpad:





                      Här med sub och port monterad:




                      Jag har provspelat den och tycker väl att det blev sådär. Jag vet inte vad jag kan förvänta mig mot en sluten låda och vilka möjligheter en portad låda har jämfört med en sluten. Jag är inte så kunnig på sånt. Det jag vill ha är en sub som inte "brummar" men ändå har den där djupa "punchiga" basen.

                      Jag hade en låda på 90-talet och den var portad. Jag hade då den basen jag är ute efter. Djup bas med "punch" i som inte hade det här "brummande" "burrande". Fasen, att förklara ljud med ord blir ju bara utvecklingsstört. I vilket fall, så var min förhoppning att få en liknade bas med denna lådan.

                      Jag känner mig lite som en idiot när jag starta upp Mosconis program. Vet inte vilken ände jag ska börja i... Jag behöver också åka nånstans avsides där jag kan vräka på ljudet samtidigt som jag har motorn igång (annars så tar batteriet slut) utan att störa någon. Har beställt ett batteri till min laptop så det håller en tid för att confa. Batteriet till laptopen jag har nu håller ca 1 minut.

                      Jag tar mycket tacksam emot input från någon kunnig person om vad jag ska pilla på i Mosconis program för att komma i närheten av hur jag vill att min sub ska låta. Vilken delning och kanske inställning på EQ'n.

                      Det kanske inte hör hemma på ett bilstereoforum, men anledningen till mina frågor som kan tyckas att jag borde kunna fixa själv är att jag är sjuk. Jag har GAD och har en ständig ångest (från helvetet). Detta gör att jag har det svårt med vissa saker jag inte är helt hemma på. Saker jag kan har jag inte svårt för. Som att praktiskt bygga något. Jag har alltid varit händig. Det är det jag kan. Att ställa in ljudet är jag inte hemma på tyvärr.

                      Comment


                      • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                        lådan blev ju skit bra utseendemässigt.... snyggt jobbat.

                        varför inte ta en tre timmars trip till ljudbyggarem i hyllinge?
                        både att hälsa på och få lite tips. skulle lätt ta en tur men jag har 100 mil enkel väg.
                        Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                        "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                        Facebook: husse bygger gladenwagon
                        Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                        Comment


                        • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                          Originally posted by huSSe View Post
                          lådan blev ju skit bra utseendemässigt.... snyggt jobbat.

                          varför inte ta en tre timmars trip till ljudbyggarem i hyllinge?
                          både att hälsa på och få lite tips. skulle lätt ta en tur men jag har 100 mil enkel väg.
                          Jag har varit där och ställt in det en gång. Nu har jag tillfört bakhögtalare och också byggt min ventilerade låda. Jag känner inte att jag har råd att åka en gång till för detta. Dessutom tror jag inte Nonne är speciellt sugen på att ge sig på att confa med anledning att jag har bakhögtalare. Bakhögtalare är inget som faller duktigt bilstereofolk på läppen om man säger så :P

                          Comment


                          • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                            Följer tråden med intresse!
                            Tröskeln för att begripa sig på alla inställningar som kan göras i en DSP är...tjaaa....hög.
                            Sitter själv med något liknade i en V70 där jag försöker få en Helix DSP att göra som jag vill.
                            Just nu är det originalhögtalare, en medioker baslåda från hedenhös och noll dämpning av bilen, så förutsättningarna är inte optimala.
                            En rejäl mängd timmar har lagts vid datorn. Antingen via Goolge eller i bilen.
                            Det blir inte enklare av att jag dels vill ha till ett "Förar-läge" och dels ett fungerande "Hela bilen med ok ljud för framsätet" med hjälp av centerkanal.

                            För min del var jag tvungen att skaffa en mätmikrofon. Mina öron duger helt enkelt inte till för att köra på gehör. Att mäta är absolut INTE hela lösningen, men det hjälper.
                            Steg för steg kommer bitarna på plats.

                            Det enda tips jag har är att fokusera på ett område åt gången.
                            Basen kan aldrig bli bra om inte midbas och sub spelar i fas.
                            Att ha tidskompet rätt så att midbasen funkar är en bra start.

                            Jag skulle skippa bakhögtalarna i konfandet till att börja med. Det är nog besvärligt att få till det ändå!

                            Är det s.k. Rear fill du vill få till? Det är inte alls speciellt ovanligt och det finns mycket skrivet runt det.

                            Comment


                            • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                              Originally posted by GubbNicke View Post
                              Följer tråden med intresse!
                              Tröskeln för att begripa sig på alla inställningar som kan göras i en DSP är...tjaaa....hög.
                              Sitter själv med något liknade i en V70 där jag försöker få en Helix DSP att göra som jag vill.
                              Just nu är det originalhögtalare, en medioker baslåda från hedenhös och noll dämpning av bilen, så förutsättningarna är inte optimala.
                              En rejäl mängd timmar har lagts vid datorn. Antingen via Goolge eller i bilen.
                              Det blir inte enklare av att jag dels vill ha till ett "Förar-läge" och dels ett fungerande "Hela bilen med ok ljud för framsätet" med hjälp av centerkanal.

                              För min del var jag tvungen att skaffa en mätmikrofon. Mina öron duger helt enkelt inte till för att köra på gehör. Att mäta är absolut INTE hela lösningen, men det hjälper.
                              Steg för steg kommer bitarna på plats.

                              Det enda tips jag har är att fokusera på ett område åt gången.
                              Basen kan aldrig bli bra om inte midbas och sub spelar i fas.
                              Att ha tidskompet rätt så att midbasen funkar är en bra start.

                              Jag skulle skippa bakhögtalarna i konfandet till att börja med. Det är nog besvärligt att få till det ändå!

                              Är det s.k. Rear fill du vill få till? Det är inte alls speciellt ovanligt och det finns mycket skrivet runt det.
                              Framsystemet är konfat av Ljudbyggaren med delningar och tidskomp och är nog nära perfekt, men efter detta har jag installerat bakhögtalare som måste konfas ihop med framhögtalarna. Jag har kopierat tidskompet från framhögtalarna och använt det som en utgångspunkt på bakhögtalarna då avstånden är i princip samma. Nu är ju säten i vägen som påverkar så jag har en del att jobba på med nivåer.

                              Nu har jag som sagt testat att göra en ventilerad låda istället för den slutna låda jag hade tidigare. Jag har kvar samma delningar och tidskomp som Ljudbyggaren konfade åt mig på den slutna lådan.

                              Att få till basen som jag tidigare skrev jag vill ha den och tidskomp + nivåer på bakhögtalarna är det som jag känner är övermäktigt.

                              Rear fill. Om det är att man vill ha ljud även bakifrån så man sitter mitt i ljudet, så ja, det är det jag vill få till. visste inte att det fanns ett namn på det

                              Comment


                              • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                                Originally posted by Eazy View Post
                                Jag har varit där och ställt in det en gång. Nu har jag tillfört bakhögtalare och också byggt min ventilerade låda. Jag känner inte att jag har råd att åka en gång till för detta. Dessutom tror jag inte Nonne är speciellt sugen på att ge sig på att confa med anledning att jag har bakhögtalare. Bakhögtalare är inget som faller duktigt bilstereofolk på läppen om man säger så :P
                                FEL!

                                Jag tweakar bilar med bakhögtalare, gjort flera BMW med paket jag kallat Platina Plus.
                                Då har vi använt D2 80.6 DSP i stället för D2 100.4 DSP som ingår i Platina.

                                Skillnaden med att tweaka med bakhögtalare är att man måste börja bak, använda begränsat register för att minimera fasfelen och ändå få focus framifrån.

                                Du vet ju själv när du var här sist, du var inte van vid frontstage och därav tyckte det lät konstigt.

                                Man måste vänja sig vid ljud framifrån som ska återge scenen, bilstereo behöver inte vara ljud bakifrån med dubbla 12or i felportad låda med ett gäng 6x9” i hatthyllan.
                                När man sedan är van, ja då låter traditionell bilstereo helt kass.

                                Lyssnade på en demobil förra veckan när jag var i England.
                                Den hade inte fasfel, den STOD i ett fasfel.
                                Det mesta av ljudet kom bakifrån, uppifrån, nerifrån ..... ja det fanns överallt precis som om man stod i en kyrka där alla högtalarna var felkopplade.
                                Så får INTE en demobil låta, dessutom var den helt kass även tonalt.

                                Kan också säga att en av mina absolut bästa bilar jag byggt använde vi bakhögtalare
                                sigpic

                                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                                Ljudbyggaren sedan 1998

                                Importör av Mosconi, Gladen
                                Se oss på Facebook för nyheter.

                                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                                Comment

                                Working...
                                X