Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nattlordens Mondeo Mk.III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nattlordens Mondeo Mk.III

    Originally posted by Eazy View Post
    Du har säkert koll på detta, men för att styra volymen på suben (och annat) finns ju RCD, rcmini kontroller och även en mindre volymkontroll till DSP att köpa. Den sistnämnda finns inte upplagd på Ljudbyggaren och jag är osäker på om den funkar med D2-steget. Den ska funkat till DSP 4to6 i alla fall. (Jag har försökt att mejla till Mosconi direkt och frågat om den sistnämnde funkar om man har en RCD (vilket jag har) inkopplad samtidigt. Har inte fått svar från dem någon av gångerna. Kan de ens Engelska, eller struntar de i att svara om en konsument frågar nått tro?
    Tack för tanken, men sådant är för folk som kan tänka sig placera sådant i närheten av förarsätet och det skulle inte komma på min agenda. Och att springa till bakluckan för att reglera saker... nej, det orkar jag inte.... det är EN inställning jag letar efter och inget annat. Jag har kommit ifrån att använda några smakmässiga reglage i stereon och jag vill inte ramla tillbaka i smeten via bilen.
    Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
    Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
    Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
    Kablar: Supra, Gladen
    Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
    Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

    Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

    Comment


    • Re: Nattlordens Mondeo Mk.III

      Originally posted by Lillalilja View Post
      Denna RCD, är den tänkt att användas för de som inte kör med separat HU? Annars förstår jag inte syftet med den, och 2 loppor känns klart i överkant även om den säljs i små volymer. Obs, inget påhopp mot dig Eazy utan bara nyfiken.
      Du har 4 st presets bla, sen kan du höja,sänka basen bla.
      Det är det bästa tycker jag.
      Tror att det är samma grejer på den utan display som är billigare.
      Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
      "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
      Facebook: husse bygger gladenwagon
      Instagram: husse_bygger_gladenwagon

      Comment


      • Re: Nattlordens Mondeo Mk.III

        Höjt sub-gain och EQ:at om lite försiktigare. Skulle gärna haft en bra metod att sänka ett frekvensområde ( "bandsäkning" ), men det har jag inte klurat ut hur - om det går.... Förutom att space:a ut låg-Q sänkningar tvärs området, typ...
        Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
        Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
        Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
        Kablar: Supra, Gladen
        Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
        Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

        Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

        Comment


        • Re: Nattlordens Mondeo Mk.III

          Originally posted by Lillalilja View Post
          Denna RCD, är den tänkt att användas för de som inte kör med separat HU? Annars förstår jag inte syftet med den, och 2 loppor känns klart i överkant även om den säljs i små volymer. Obs, inget påhopp mot dig Eazy utan bara nyfiken.
          Ja precis, om man inte har en eftermarknads HU. Jag kan ju inte byta ut min HU utan får köra med original. Där kan jag höja och sänka diskanten men det är knappast något man vill göra i HU'n. Det finns ju då heller inte någon volymkontroll för sub.

          Med RCD'n kan du ju också välja mellan olika presets. Har du till exempel tidskompat för förarstolen låter det ju inte lika bra för medpassagerare. Då kan du ju ha en preset som inte har tidskom om du har medpassagerare (eller hur du nu väljer att ha det). Finns ju fler användningsområden med presets. Olika inställd EQ beroende på musik etc.

          Att inte vilja ha en volymkontroll för suben (vilket är vad jag använder den till mest) finner jag märkligt. Händer ju ofta man stöter på en låt som har alldeles för mycket/för lite bas, men det är ju klart upp till var och en hur man vill lyssna på sin musik...

          Comment


          • Re: Nattlordens Mondeo Mk.III

            Gäller dock att ha ett ställe att sätta den på... eller vara mycket duktig på att bygga in saker... Så hade jag själv valt att inte byta 2-din mot 2-din utan mot 1-din... så hade jag haft teoretiskt plats.... Å andra sidan siktade jag inte på en sådan här avancerad anläggning när jag beställde min 2-din...
            Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
            Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
            Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
            Kablar: Supra, Gladen
            Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
            Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

            Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

            Comment


            • Re: Nattlordens Mondeo Mk.III

              Originally posted by Eazy View Post
              Ja precis, om man inte har en eftermarknads HU. Jag kan ju inte byta ut min HU utan får köra med original. Där kan jag höja och sänka diskanten men det är knappast något man vill göra i HU'n. Det finns ju då heller inte någon volymkontroll för sub.

              Med RCD'n kan du ju också välja mellan olika presets. Har du till exempel tidskompat för förarstolen låter det ju inte lika bra för medpassagerare. Då kan du ju ha en preset som inte har tidskom om du har medpassagerare (eller hur du nu väljer att ha det). Finns ju fler användningsområden med presets. Olika inställd EQ beroende på musik etc.

              Att inte vilja ha en volymkontroll för suben (vilket är vad jag använder den till mest) finner jag märkligt. Händer ju ofta man stöter på en låt som har alldeles för mycket/för lite bas, men det är ju klart upp till var och en hur man vill lyssna på sin musik...
              Ah jo då förstår jag - som ersättare för HU är den säkert kalasbra.

              Funktionen med presets för tidskomp låter också riktigt schysst, något drömde nyligen om att Alpine skulle släppa i någon firmware uppdateringen. Trodde initialt av beskrivningen att presets gällde EQ. Återigen, utan HU behövs absolut volymknapp för sub, men det finns ju normalt sett inbyggt i HU, vet dock ej om det blir någon skillnad i att styra via DSP/HU?
              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

              Comment


              • Re: Nattlordens Mondeo Mk.III

                Originally posted by Lillalilja View Post
                Ah jo då förstår jag - som ersättare för HU är den säkert kalasbra.

                Funktionen med presets för tidskomp låter också riktigt schysst, något drömde nyligen om att Alpine skulle släppa i någon firmware uppdateringen. Trodde initialt av beskrivningen att presets gällde EQ. Återigen, utan HU behövs absolut volymknapp för sub, men det finns ju normalt sett inbyggt i HU, vet dock ej om det blir någon skillnad i att styra via DSP/HU?
                Alla inställningar du kan göra på Mosconis DSP (Mixer, Delning,EQ,Nivåer, Tidskomp etc.) kan du spara i fyra olika presets. Så det är inte bara tidskomp. Du kan kopiera över en preset från till exempel preset 1 till preset 2. Det underlättar när man labbar med de olika inställningarna. Delar man sin bil med någon annan, till exempel frun, så kan man sätta en preset bara för den personen. Nu gillar frugan hur jag ställer ljudet så behöver jag inte tänka på

                Här är det då praktiskt med en RCD så man slipper koppla dator för att växla till en preset. För min del är RCD'n overkill. Det hade räckt med den separata volymkontrollen till suben och presetswitchen som också finns att köpa till.
                Last edited by Eazy; September 6, 2019, 23:35.

                Comment


                • Re: Nattlordens Mondeo Mk.III

                  Originally posted by Nattlorden View Post
                  Har monterat stropp till ISO-fix. Tyvärr var jag tvungen att snitta klädseln eftersom Ford varit så idiotiska... eller så blev ISO-fix något man borde ha efter de designat bilen och beställt en hel flock klädsel...


                  I vilket fall som - jag kan sluta smyga runt kurvor men fortfarande kunna lyfta ut vid behov. Sen snyggar jag till så stroppen går rakt innan jag är klar så det funkar för Fruns och min OCD...
                  Spela bakåt, inte uppåt
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • Re: Nattlordens Mondeo Mk.III

                    Originally posted by Eazy View Post
                    Alla inställningar du kan göra på Mosconis DSP (Mixer, Delning,EQ,Nivåer, Tidskomp etc.) kan du spara i fyra olika presets. Så det är inte bara tidskomp. Du kan kopiera över en preset från till exempel preset 1 till preset 2. Det underlättar när man labbar med de olika inställningarna. Delar man sin bil med någon annan, till exempel frun, så kan man sätta en preset bara för den personen. Nu gillar frugan hur jag ställer ljudet så behöver jag inte tänka på

                    Här är det då praktiskt med en RCD så man slipper koppla dator för att växla till en preset. För min del är RCD'n overkill. Det hade räckt med den separata volymkontrollen till suben och presetswitchen som också finns att köpa till.
                    Låter toppen med såna presets, framförallt för de tillfällen man är två i bilenså är det fint att kunna neutralisera ljudet. Är det priset du tänker på är överkurs, eller utrymmet för RCD:en?
                    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                    Comment


                    • Re: Nattlordens Mondeo Mk.III

                      Originally posted by Nonne View Post
                      Spela bakåt, inte uppåt
                      Det har du säkert helt rätt i, men det får nog falla för praktikaliteterna, som att den då snor mer golvyta och är mer oskyddad. ( Just nu skulle den också hindra lyft av bakre delen av golvet för åtkomst till stegen. )

                      Vad är huvudanledningen? Bas är rundstrålande, så jag ser ingen skillnad där. Ligger den ned så får den en tidig speglingskälla i golvet - den missar jag ju.

                      Eller är det reflexen i taket kombinerat med den i golvet som kan vara problematisk?
                      Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                      Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                      Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                      Kablar: Supra, Gladen
                      Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                      Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                      Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                      Comment


                      • Re: Nattlordens Mondeo Mk.III

                        Originally posted by Nattlorden View Post
                        Det har du säkert helt rätt i, men det får nog falla för praktikaliteterna, som att den då snor mer golvyta och är mer oskyddad. ( Just nu skulle den också hindra lyft av bakre delen av golvet för åtkomst till stegen. )

                        Vad är huvudanledningen? Bas är rundstrålande, så jag ser ingen skillnad där. Ligger den ned så får den en tidig speglingskälla i golvet - den missar jag ju.

                        Eller är det reflexen i taket kombinerat med den i golvet som kan vara problematisk?
                        Jag tycker att du skall prova, det finns så många "sanningar" om vad som är bäst. Testa vilken av dessa som passar dig och din bil bäst! Kan inte vara så svårt att flytta runt den lite.
                        Vis vobiscum sit!

                        Comment


                        • Re: Nattlordens Mondeo Mk.III

                          Originally posted by Nattlorden View Post
                          Det har du säkert helt rätt i, men det får nog falla för praktikaliteterna, som att den då snor mer golvyta och är mer oskyddad. ( Just nu skulle den också hindra lyft av bakre delen av golvet för åtkomst till stegen. )

                          Vad är huvudanledningen? Bas är rundstrålande, så jag ser ingen skillnad där. Ligger den ned så får den en tidig speglingskälla i golvet - den missar jag ju.

                          Eller är det reflexen i taket kombinerat med den i golvet som kan vara problematisk?
                          Det är nog mer så som du säger, lufttrycket studsar mellan tak och golv.

                          Att man spelar bakåt i en kombi eller combicupé är för att man brukar vinna några db på det sättet.

                          I vår BMW tappade vi nog runt 2-5 pinnar med att placera den i golvet och spela uppåt.
                          Man hörde det direkt att basen var sämre, rundstrålande eller ej .... det blev MYCKET sämre.

                          Ska det bara "döna" så spelar det ingen roll, det är även lite tradigt att få till extra skjuts via "cornerload" på det sättet
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • Re: Nattlordens Mondeo Mk.III

                            Klart jag kan prova, men det är verkligen inte lönt att göra innan jag har rätt golv och "insynslocket" på.

                            Jag behöver dock inte någon boundary-effect för att tjäna några dB - jag har mer potential i basen än vad jag har möjlighet att nyttja, den går på tomgång. Skulle nog kunna boosta den lite under sin normala avrullning till och med - tror jag har tillräckligt med slaglängd över för att kunna boosta den till strax under 20Hz.

                            --

                            Focal-elementen kom verkligen till sin rätt efter jag fick ställt nivåerna också. Hade kanske inte norpat Gladen-paketet ifall jag hade gjort denna justeringen innan. Men det skall bli spännande och se vilken form av lyft det går att få till ytterligare.

                            Har beställt poddar, nya trimpaneler till A-stolparna samt högtalarinsatser till dörrarna, så jag kan kika på hur Gladen-midbasen kan monteras utan att behöva demontera dörrarna för att prova något...

                            Strular lite med målningen av facian... sprutspacklet började klumpa sig och nedslipningen resulterade i luftbubbelstrukturer... får se hur många ggr jag måste jobba vidare med det innan jag klassar det som bra nog för ett försök till lackering igen...
                            Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                            Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                            Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                            Kablar: Supra, Gladen
                            Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                            Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                            Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                            Comment


                            • Re: Nattlordens Mondeo Mk.III

                              Originally posted by Nattlorden View Post
                              Jag behöver dock inte någon boundary-effect för att tjäna några dB
                              Kanske inte, men ljudet brukar normalt bli myyyycket bättre.

                              Originally posted by Nattlorden View Post
                              Focal-elementen kom verkligen till sin rätt efter jag fick ställt nivåerna också. Hade kanske inte norpat Gladen-paketet ifall jag hade gjort denna justeringen innan.
                              Så du menar att en Focal 5x7” går att jämföra med en av marknadens kanske vassaste system
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment


                              • Re: Nattlordens Mondeo Mk.III

                                Originally posted by Nonne View Post
                                Så du menar att en Focal 5x7” går att jämföra med en av marknadens kanske vassaste system
                                Självklart inte, men det finns en nivå som heter "nöjd". Och då hade kostnaden stannat på typ hälften dessutom. Och jag hade i princip varit klar nu. Sådana saker har också ett värde ibland.

                                Jag är helt övertygad om att med Gladen-kitet kommer jag att uppnå nivån "toknöjd".
                                Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                                Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                                Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                                Kablar: Supra, Gladen
                                Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                                Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                                Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                                Comment

                                Working...
                                X