Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpråd av Faital pro 6fe200 vs Gladen 165sqx vs Amega drvrq6

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpråd av Faital pro 6fe200 vs Gladen 165sqx vs Amega drvrq6

    Hej,

    Bilen det byggs i är en Saab 9-5.
    Dörrarna är ordentligt dämpade och bafflar i mdf kommer göras när jag köpt middarna som ska användas.

    Huvudenhet är Pioneer 80prs, slutsteg JBL 9004 spec till 90w vid 4Ohm och 110w vid 2Ohm.

    På brädan sitter Vifa tg9 på originalplats där det också är uppstyvat med dämpmatta, delning Hp 200hz 24db branthet.

    Just nu sitter det original 6,5” i dörrarna, å visst låter det, men inte bra.
    Dom går ”djupt” å det mullrar, men jag saknar punchen och drivet,
    delning Hp 50 hz 24db branthet, Lp 150Hz 12db branthet.

    Jag har tidigare använt Amega under många år och varit nöjd, men börjar nu fundera på att testa något annat, därav denna frågeställning.

    Dom 2 jag funderar på i första hand är Faital Pro 6fe200 och
    Gladen sqx 165 2Ohm modellen.
    Jag är mer intresserad av sq än spl.
    Tanken är att få in en sqx08 som frontsub också, men till att börja med så ska jag få ordning på middar.

    Alla tankar, tips och råd är hjärtligt välkomna.

    Väl mött
    /Nemo

  • #2
    Re: Köpråd av Faital pro 6fe200 vs Gladen 165sqx vs Amega drvrq6

    Originally posted by Russin
    Hej,

    Bilen det byggs i är en Saab 9-5.
    Dörrarna är ordentligt dämpade och bafflar i mdf kommer göras när jag köpt middarna som ska användas.

    Huvudenhet är Pioneer 80prs, slutsteg JBL 9004 spec till 90w vid 4Ohm och 110w vid 2Ohm.

    På brädan sitter Vifa tg9 på originalplats där det också är uppstyvat med dämpmatta, delning Hp 200hz 24db branthet.

    Just nu sitter det original 6,5” i dörrarna, å visst låter det, men inte bra.
    Dom går ”djupt” å det mullrar, men jag saknar punchen och drivet,
    delning Hp 50 hz 24db branthet, Lp 150Hz 12db branthet.

    Jag har tidigare använt Amega under många år och varit nöjd, men börjar nu fundera på att testa något annat, därav denna frågeställning.

    Dom 2 jag funderar på i första hand är Faital Pro 6fe200 och
    Gladen sqx 165 2Ohm modellen.
    Jag är mer intresserad av sq än spl.
    Tanken är att få in en sqx08 som frontsub också, men till att börja med så ska jag få ordning på middar.

    Alla tankar, tips och råd är hjärtligt välkomna.

    Väl mött
    /Nemo
    Med det steget så rekomenderar jag ej Amega! Amega förtjänar bättre steg och mer effekt för att spela ut till sin fulla potential!
    Antingen något bra lättdrivet 3 vägs framsystem Semi Aktivt. https://bilradiohuset.se/blam-165rsq.html Jag kör detta kit i min bil och är helt klart nöjd!

    Comment


    • #3
      Re: Köpråd av Faital pro 6fe200 vs Gladen 165sqx vs Amega drvrq6

      Originally posted by Russin
      Hej,

      Bilen det byggs i är en Saab 9-5.
      Dörrarna är ordentligt dämpade och bafflar i mdf kommer göras när jag köpt middarna som ska användas.

      Huvudenhet är Pioneer 80prs, slutsteg JBL 9004 spec till 90w vid 4Ohm och 110w vid 2Ohm.

      På brädan sitter Vifa tg9 på originalplats där det också är uppstyvat med dämpmatta, delning Hp 200hz 24db branthet.

      Just nu sitter det original 6,5” i dörrarna, å visst låter det, men inte bra.
      Dom går ”djupt” å det mullrar, men jag saknar punchen och drivet,
      delning Hp 50 hz 24db branthet, Lp 150Hz 12db branthet.

      Jag har tidigare använt Amega under många år och varit nöjd, men börjar nu fundera på att testa något annat, därav denna frågeställning.

      Dom 2 jag funderar på i första hand är Faital Pro 6fe200 och
      Gladen sqx 165 2Ohm modellen.
      Jag är mer intresserad av sq än spl.
      Tanken är att få in en sqx08 som frontsub också, men till att börja med så ska jag få ordning på middar.

      Alla tankar, tips och råd är hjärtligt välkomna.

      Väl mött
      /Nemo
      Hej!

      Kör på Gladens midbasar, kommer bli bra.

      (har erfarenhet av samtliga midbasar du radar upp)

      Pierre
      SEASTREAMS GARAGE


      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

      Comment


      • #4
        Re: Köpråd av Faital pro 6fe200 vs Gladen 165sqx vs Amega drvrq6

        Tack för svaren.
        Det blev ett par Gladen sqx165 då jag varit intresserad av dom under en längre tid👍🏻
        Hoppas att det blir märkbar skillnad i kvalitén😎

        Comment


        • #5
          Re: Köpråd av Faital pro 6fe200 vs Gladen 165sqx vs Amega drvrq6

          Hej, jag är nyfiken på hur du kommer att uppleva Gladenhögtalarna. Återkom gärna efter att du monterat dem.
          Vis vobiscum sit!

          Comment


          • #6
            Re: Köpråd av Faital pro 6fe200 vs Gladen 165sqx vs Amega drvrq6

            Jag återkommer när jag lyssnat på dom några dagar så det blir ett rättvist utlåtande.
            Hämtade nyss ett Polk/Momo c300.2 carbon series, så nu inväntar jag bara svar från personen jag tänkte köpa middarna av.
            Ska bli spännande att höra skillnaden mot originalhögtalarna.
            Ska även testa Vifa tg9:rna på Polk steget å se om dom låter mjukare med det.
            Återkommer när jag börjar testa sakerna.
            Last edited by Russin; July 7, 2019, 21:30.

            Comment


            • #7
              Re: Köpråd av Faital pro 6fe200 vs Gladen 165sqx vs Amega drvrq6

              Fick slutstegen idag (Gladen One 240.2 och 120.4) samt så blev det en liten tripp på ca 17 mil för att hämta en frontsublåda, stort tack till GubbNicke för sakerna��������

              Första intrycket är..... fy i helsike va det öser på, satt å myste under hela resan.
              Matade på med lite olika stilar som Dire Straits, Pink Floyd, Infected,
              Governor Andy och Avenged Sevenfold för att nämna några.

              Har bara lyssnat/spelat i 3 timmar så jag återkommer om några dagar igen med en uppföljning när dom är lite mer inspelade samt nivåer och tidskompet lite bättre justerat.

              Gladen steget väckte liv i Viforna ordentligt också, körde dom på ett class d steg tidigare och det är stor skillnad i återgivningen.
              Instrumenten är varmare och mer närvarande, röster är mjukare och cymbaler låter inte längre som att någon kastar ett glas i väggen.

              Nästa projekt blir att leta efter 2st Jl Audio 6w3v3 då frontsublådan jag hämtade idag är byggd för 2st sådana.

              /Nemo
              Last edited by Russin; July 18, 2019, 12:03.

              Comment


              • #8
                Re: Köpråd av Faital pro 6fe200 vs Gladen 165sqx vs Amega drvrq6

                DAYTON AUDIO DCS165-4 fungerar i samma volym oxå. Dessutom billiga nya. Om du vill testa något annat

                Comment


                • #9
                  Re: Köpråd av Faital pro 6fe200 vs Gladen 165sqx vs Amega drvrq6

                  Vad kommer du att driva frontsubberna med?
                  Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                  "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                  Facebook: husse bygger gladenwagon
                  Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Köpråd av Faital pro 6fe200 vs Gladen 165sqx vs Amega drvrq6

                    Originally posted by huSSe View Post
                    Vad kommer du att driva frontsubberna med?
                    Kommer köra Gladen One 240.2 steget till frontsubben.
                    Har kikat på ett till alternativ, fick tillgång till min gamla Amega qw6 nu helt plötsligt.
                    Den vill ju ha 10 liter i portad låda men hittar ingen info om portdiameter eller längd, å jag kan inte räkna ut sådant själv tyvärr med hjälp av parametrar på elementet.
                    Många funderingar nu men kommer köra Amegan tills jag får tag i 2st 6w3v3

                    Comment


                    • #11
                      Re: Köpråd av Faital pro 6fe200 vs Gladen 165sqx vs Amega drvrq6

                      Originally posted by Russin View Post
                      Kommer köra Gladen One 240.2 steget till frontsubben.
                      Har kikat på ett till alternativ, fick tillgång till min gamla Amega qw6 nu helt plötsligt.
                      Den vill ju ha 10 liter i portad låda men hittar ingen info om portdiameter eller längd, å jag kan inte räkna ut sådant själv tyvärr med hjälp av parametrar på elementet.
                      Många funderingar nu men kommer köra Amegan tills jag får tag i 2st 6w3v3
                      eller försök få tag i en till Amega?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Köpråd av Faital pro 6fe200 vs Gladen 165sqx vs Amega drvrq6

                        Originally posted by ville91 View Post
                        eller försök få tag i en till Amega?
                        Ja den tanken har jag också, det blir ju det absolut billigaste alternativet.
                        Jag var nöjd när jag körde med röret under handskfacket tidigare, så jag vet ju vilken karaktär jag får om jag väljer Amegorna.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Köpråd av Faital pro 6fe200 vs Gladen 165sqx vs Amega drvrq6

                          Originally posted by Russin View Post
                          Ja den tanken har jag också, det blir ju det absolut billigaste alternativet.
                          Jag var nöjd när jag körde med röret under handskfacket tidigare, så jag vet ju vilken karaktär jag får om jag väljer Amegorna.
                          Jag har ett par som ligger och vad det gäller volym o avstämning så kan du få hjälp när jag "sitter bättre".

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Köpråd av Faital pro 6fe200 vs Gladen 165sqx vs Amega drvrq6

                            Dags för en liten uppdatering
                            Jag lyssnar dagligen på låtar jag är van med sen många år tillbaka och kan jämföra intryck mot tidigare anläggning där jag körde Amegasetupen.

                            Det har varit ganska många låtar där jag nu hör detaljer som jag hajar till på att jag inte uppmärksammat tidigare, samt så känns inte musiken lika tung och basdominant.
                            Inget ont om Amega, jag älskar drivet dom har men Gladen känns tajtare och mer detaljerande, svårt att beskriva ljud med ord.
                            Är inte helt rättvist när det inte är samma kringutrustning heller.

                            När hästen kommer hem från grönbete😎 är tanken att en till QW6 ska in i frontlådan och ett par Gladen zero pro 80 ska i på brädan.
                            Viforna ska jag göra ett par Mupps av och testa hur dom interagerar med gitarriggen/hemstudion🤘🏻

                            Comment


                            • #15
                              Re: Köpråd av Faital pro 6fe200 vs Gladen 165sqx vs Amega drvrq6

                              Originally posted by Russin View Post
                              Dags för en liten uppdatering
                              Jag lyssnar dagligen på låtar jag är van med sen många år tillbaka och kan jämföra intryck mot tidigare anläggning där jag körde Amegasetupen.

                              Det har varit ganska många låtar där jag nu hör detaljer som jag hajar till på att jag inte uppmärksammat tidigare, samt så känns inte musiken lika tung och basdominant.
                              Inget ont om Amega, jag älskar drivet dom har men Gladen känns tajtare och mer detaljerande, svårt att beskriva ljud med ord.
                              Är inte helt rättvist när det inte är samma kringutrustning heller.

                              När hästen kommer hem från grönbete😎 är tanken att en till QW6 ska in i frontlådan och ett par Gladen zero pro 80 ska i på brädan.
                              Viforna ska jag göra ett par Mupps av och testa hur dom interagerar med gitarriggen/hemstudion🤘🏻
                              Kul att du blev nöjd - härlig känsla när man hör en bekant låt men plötsligt upptäcker man nya detaljer! Kommer det bygglogg på detta, eller har jag missat den?
                              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                              Comment

                              Working...
                              X