Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test:Dls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

    Originally posted by zrken View Post
    Min ref till att man <inte får vad man betalar för> pekade på steg som använde samma innanmäte (utöver bottenplatta), och var prissatta upp till 4ggr pengarna med lite fräckare chassi (storleksordningen).

    Med det sagt är jag oxå övertygad om att det finns möjligheter till substantiella skillnader i steg av bättre kvalitet. Jag försöker inte prata bort det på något sätt. Även jag har yrat runt på hifibutiker och korsbedömt riggar under många år. Är absolut införstådd med spannet av kvalitet och vad det kan göra för ljudet.

    Men, poängen är, och som du säkerligen känner igen, att det kommer fortfarande, då och då, produkter som har ett eget sound som man går igång på och tilltalas av betydligt mer än vad man hade man gjort om man vetat vad det var som spelat.
    Har många gånger blivit grymt besviken på högtalare/stärkare som på prislappen bör vara så grymt fancy, men inte alls har passat in i min smak på hur det skulle låta.
    Därför menar jag det är tråkigt att "bekräfta vad en produkt kostar och sedan bestämma sig den inte kan konkurrera".

    Paralellen kunde inte vara tydligare i debatten om trådlösa överföringar, blåtand, DLNA, Airplay, DACar i en paralelltråd på forumet.
    "man får vad man betalar för" fnys. Kanske delvis. Men hur mycket får man, i förhållande till vad man betalar? Där ligger mitt kärnintresse.
    Tumme upp på den
    Audi A6 2,4 Quattro
    HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
    Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

    Comment


    • #77
      Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

      Originally posted by zrken View Post
      Min ref till att man <inte får vad man betalar för> pekade på steg som använde samma innanmäte (utöver bottenplatta), och var prissatta upp till 4ggr pengarna med lite fräckare chassi (storleksordningen).

      Med det sagt är jag oxå övertygad om att det finns möjligheter till substantiella skillnader i steg av bättre kvalitet. Jag försöker inte prata bort det på något sätt. Även jag har yrat runt på hifibutiker och korsbedömt riggar under många år. Är absolut införstådd med spannet av kvalitet och vad det kan göra för ljudet.

      Men, poängen är, och som du säkerligen känner igen, att det kommer fortfarande, då och då, produkter som har ett eget sound som man går igång på och tilltalas av betydligt mer än vad man hade man gjort om man vetat vad det var som spelat.
      Har många gånger blivit grymt besviken på högtalare/stärkare som på prislappen bör vara så grymt fancy, men inte alls har passat in i min smak på hur det skulle låta.
      Därför menar jag det är tråkigt att "bekräfta vad en produkt kostar och sedan bestämma sig den inte kan konkurrera".

      Paralellen kunde inte vara tydligare i debatten om trådlösa överföringar, blåtand, DLNA, Airplay, DACar i en paralelltråd på forumet.
      "man får vad man betalar för" fnys. Kanske delvis. Men hur mycket får man, i förhållande till vad man betalar? Där ligger mitt kärnintresse.

      Självklart så får man vad man betalar för. Men bara för att man köper dyraste förstärkaren och dyraste högtarna. Så betyder ju inte det att det automatiskt låter bra.

      Man måste ju matcha förstärkare och högtalare kablar m.m så dom passar ihop klangmäsigt också.

      Ett exempel då på hem hifi grejer.

      B&W 802 och classe förstärkare fantastiskt fina grejer båda två. Tyvärr så funkar dom inte bra tillsammans.

      Kör du istället tex audionet eller marklevinson tillsammans med B&W högtalarna så låter dom fantastiskt bra.

      Likadant så låter classe förstärkaren gudomligt bra. Men inte med B&W 802 högtalarna. Kör classe förstärkaren med tex Focal utopia högtalare så kommer steget till sin rätt.

      Så att ett steg eller högtalare inte låter bra kan bero på att dom inte matchar varandra. Och i en bil så beror ju ljudet på grymt mycket på installationen.

      Och ang skillnader mellan billigare och dyrare förstärkare eller högtalare. Så blir ju skillnaden mindre ju högre upp du kliver. Du betalar mer för dom små detaljerna när du köper dyrare grejer.

      Tex ett slutsteg för 3000kr jämfört med ett steg för 30 000kr grymt stor skillnad.

      Ett steg för 145000kr jämfört med ett steg för 200 000kr då blir skillnaden mindre. Och du får betala ordentligt för dom små skillnaderna...

      Nu har ja jämfört hifi steg och hifi högtalare. Med principen är samma i billjud.
      SQ Ljudbygge V70R 2009/2010 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=128365

      Comment


      • #78
        Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

        Originally posted by T-röd View Post
        Självklart så får man vad man betalar för. Men bara för att man köper dyraste förstärkaren och dyraste högtarna. Så betyder ju inte det att det automatiskt låter bra.

        Man måste ju matcha förstärkare och högtalare kablar m.m så dom passar ihop klangmäsigt också.

        Ett exempel då på hem hifi grejer.

        B&W 802 och classe förstärkare fantastiskt fina grejer båda två. Tyvärr så funkar dom inte bra tillsammans.

        Kör du istället tex audionet eller marklevinson tillsammans med B&W högtalarna så låter dom fantastiskt bra.

        Likadant så låter classe förstärkaren gudomligt bra. Men inte med B&W 802 högtalarna. Kör classe förstärkaren med tex Focal utopia högtalare så kommer steget till sin rätt.

        Så att ett steg eller högtalare inte låter bra kan bero på att dom inte matchar varandra. Och i en bil så beror ju ljudet på grymt mycket på installationen.

        Och ang skillnader mellan billigare och dyrare förstärkare eller högtalare. Så blir ju skillnaden mindre ju högre upp du kliver. Du betalar mer för dom små detaljerna när du köper dyrare grejer.

        Tex ett slutsteg för 3000kr jämfört med ett steg för 30 000kr grymt stor skillnad.

        Ett steg för 145000kr jämfört med ett steg för 200 000kr då blir skillnaden mindre. Och du får betala ordentligt för dom små skillnaderna...

        Nu har ja jämfört hifi steg och hifi högtalare. Med principen är samma i billjud.


        Håller med, rätt enorm skillnad mellan equilibre steget och pioneer M90 som jag la upp bilder på.
        Skiljer dock ca 92 000kr

        Mina sinfonisteg i bilen är det bästa jag har hört.
        Dom kostar en slant men är billiga begagnade för att ingen vet vad det är..
        Sjukt prisvärt med andra ord

        Aldrig hört nått liknande vad jag kan minnas förutom equilibre då..

        Matchning är som du säger VÄLDIGT viktigt..jag brukar, om jag har ekonomin, att färga ljudet dit jag vill med kablage..nått som nästan ingen tänker på i bilsammanhang konstigt nog
        Audi A4 B5 -98
        Pioneer P90 + DEQP90
        Sinfoni amplitude 50.4x
        Sinfoni shadow 100.2
        Sinfoni S165W x4
        Sinfoni S100M
        Sinfoni S25T

        Vw up -12
        På gång..
        New car, hi end old school..

        Comment


        • #79
          Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

          Originally posted by T-röd View Post
          Ett steg för 145000kr jämfört med ett steg för 200 000kr då blir skillnaden mindre. Och du får betala ordentligt för dom små skillnaderna...
          Precis kärnan i vad lyfte ovan. Hur mycket MER man får för pengarna när man går upp i klass är vad som gör blinda slutstegsjämförelser intressanta.

          Annars hade det tydligen varit enkelt att göra en topplista

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #80
            Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

            Originally posted by zrken View Post
            Precis kärnan i vad lyfte ovan. Hur mycket MER man får för pengarna när man går upp i klass är vad som gör blinda slutstegsjämförelser intressanta.

            Annars hade det tydligen varit enkelt att göra en topplista

            Beror ju helt på smak och vad man parar det med.
            Hur mkt mer är ju enormt subjektivt och då måste man prova med många olika konstellationer av högtalare, kablage och resterande kringutrustning
            Skillnad mellan en golf 1 och en maybach även om vissa inte märker det lika mkt
            Audi A4 B5 -98
            Pioneer P90 + DEQP90
            Sinfoni amplitude 50.4x
            Sinfoni shadow 100.2
            Sinfoni S165W x4
            Sinfoni S100M
            Sinfoni S25T

            Vw up -12
            På gång..
            New car, hi end old school..

            Comment


            • #81
              Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

              Hej Morgan,

              Rensa PM så man kan skicka PM till dig,
              sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
              Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

              God bless the Amp Doctor !

              Comment


              • #82
                Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                Jag har hittills bara läst på forumet, men tänkte smyga in lite frågor i den här tråden som intresserar mig mycket.

                Eftersom vi alla har en förmåga att nästan skapa relationer till våra pryttlar funderar jag på hur det är med objektiviteten.

                Görs det några ABX tester på produkterna ?
                Görs det mätningar på stegen, hur beter dom sig nära gränserna ?

                Jag har nog alldeles för dåliga öron, men jag har väldigt svårt - omöjligt - att höra skillnad på slutsteg som opererar inom sina specifikationer.
                I alla fall så länge stegen arbetar på samma sätt (klass A, Klass AB, Klass D osv).

                Historiskt har jag valt steg efter hur dom beter sig vid klippning, hur mycket effekt jag kräver för att nå ett visst ljudtryck, eller om det har dom funktionerna jag söker.

                Är det något fatalt jag missat ?

                Dessa punkter skulle jag vilja utreda mer!

                Comment


                • #83
                  Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                  Jag har en väldigt objektiv syn på dom tester jag/vi gjort.

                  Samma låtar,och bra kringutrustning.

                  Att mäta steg,har jag inte känt som något behov av.Då dom flesta steg har varit bra.Samt att flera steg finns tester på nätet/tidningar.

                  Det är ändå i slutändan som som ljudet räknas.

                  Comment


                  • #84
                    Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                    Fast inga blindtest eller dylikt ? Att förstärka audiosignaler är inte speciellt svårt, att det skulle vara någon hemlighet eller bli magi bakom det köper jag inte.

                    ABX dubbelblint vore väl vetenskapligt vettigast och inte speciellt svårt att göra, någon som nappar på idén ?

                    Comment


                    • #85
                      Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                      Originally posted by Doofus View Post
                      Fast inga blindtest eller dylikt ? Att förstärka audiosignaler är inte speciellt svårt, att det skulle vara någon hemlighet eller bli magi bakom det köper jag inte.

                      ABX dubbelblint vore väl vetenskapligt vettigast och inte speciellt svårt att göra, någon som nappar på idén ?
                      Det är nog inte heller svårt att få ett steg som låter skit att mäta ganska bra vid vissa givna parametrar....

                      Steg låter olika och det ganska mkt, sedan så inverkar även andra saker utöver det tonala t.ex bakgrundsbrus hur
                      ett steg låter, ett "tyst" steg ger bra mkt trevligare lyssnings upplevelse än ett steg med högst grundbrus.

                      Eftersom du tycker det är intressant hur ett steg beter sig strax innan klippning samt hur mkt effekt du får så
                      gissar jag att det inte är fin ljud vid låga volymer som är högsta prio för dig och vilket denna tråden främst handlar om?

                      Effekt är dock givitvis viktigt/intressant då jag inbillar mig att det hänger ihop med vilken dynamik man får i systemet
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • #86
                        Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                        Originally posted by Hewi View Post
                        Det är nog inte heller svårt att få ett steg som låter skit att mäta ganska bra vid vissa givna parametrar....

                        Steg låter olika och det ganska mkt, sedan så inverkar även andra saker utöver det tonala t.ex bakgrundsbrus hur
                        ett steg låter, ett "tyst" steg ger bra mkt trevligare lyssnings upplevelse än ett steg med högst grundbrus.

                        Eftersom du tycker det är intressant hur ett steg beter sig strax innan klippning samt hur mkt effekt du får så
                        gissar jag att det inte är fin ljud vid låga volymer som är högsta prio för dig och vilket denna tråden främst handlar om?

                        Effekt är dock givitvis viktigt/intressant då jag inbillar mig att det hänger ihop med vilken dynamik man får i systemet
                        Tack för svar !
                        Jo det är nog just fin-ljud jag är intresserad av allra mest, men systemet måste också bete sig på högre nivåer =)

                        Just blindtest har öppnat ögon för mig när det gäller många saker, framförallt kablar och slutsteg. Detta förstärks nästan extra när man vägrar genomföra sådana test, eller väldigt få personer använder det för att sålla mellan produkter.

                        Men jag testar gärna mina övertygelser ! Nu letar jag efter ett slutsteg för drivning av midbasar c.a 150-200w i 4 ohm. Samt mellanregister c.a 50-100w i 4 ohm. Har ni några rekommendationer på lågdistande steg som klipper snyggt ?

                        Mvh Doof

                        Comment


                        • #87
                          Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                          Vid t.ex lyssning av 1812 Overture så har ljudspåret om det inte är söndermastrat ganska fruktade dynamikskillnader.

                          Säg att du lyssnar ganska svagt, du använder ungefär 1-2 watt och högtalarens känslighet är 88dB. När det sedan kommer en peak (som kanonfanfaren i ovan nämnda låt) på 25-30dB över normalsignal så behövs över 1kw effekt, då klipper nästan alla förstärkare under den millisekunden. Därför tycker jag det är viktigt med hur förstärkaren beter sig vid just klippning, därför att det sker allt som oftast om man spelar högdynamiskt material, många märker nog inte att det händer (steget klipper snyggt).

                          Men ibland märker jag det även på mellandynamiskt material när:
                          1. Förstärkareffekten ej är tillräcklig.
                          2. Stegen klipper elakt eller helt (ja då blir det ju tyst!).

                          Comment


                          • #88
                            Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                            Vid t.ex lyssning av 1812 Overture så har ljudspåret om det inte är söndermastrat ganska fruktade dynamikskillnader.

                            Säg att du lyssnar ganska svagt, du använder ungefär 1-2 watt och högtalarens känslighet är 88dB. När det sedan kommer en peak (som kanonfanfaren i ovan nämnda låt) på 25-30dB över normalsignal så behövs över 1kw effekt, då klipper nästan alla förstärkare under den millisekunden. Därför tycker jag det är viktigt med hur förstärkaren beter sig vid just klippning, därför att det sker allt som oftast om man spelar högdynamiskt material, många märker nog inte att det händer (steget klipper snyggt).

                            Men ibland märker jag det även på mellandynamiskt material när:
                            1. Förstärkareffekten ej är tillräcklig.
                            2. Stegen klipper elakt eller helt (ja då blir det ju tyst!).

                            Comment


                            • #89
                              Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                              Känns som ett troll smygit in i denna tråden nu...

                              Har du någon gång vart på en tävling och lyssnat på de värre bilarna med riktigt grymma anläggningar som är bra inställda? Om inte så rekommenderar jag att du gör det. Har aldrig lyssnat på någon låt i de bilar jag haft på normal lyssningsvolym och att det sedan skulle komma en peak i en låt som gör att systemet klipper.

                              Det är stor skillnad mellan steg och steg på karaktären på ljudet och det gäller även att matcha resten av sakerna också för att få det ljudet man vill ha.
                              Har vart kul att läsa detta testet av steg, kanske dels för att det är mina gamla TA2 steg som testats.

                              Trevlig sommar!

                              Comment


                              • #90
                                Re: Testls TA2/Genesis DMX/Nakamichi pa2100.

                                Originally posted by BMF View Post
                                Känns som ett troll smygit in i denna tråden nu...

                                Har du någon gång vart på en tävling och lyssnat på de värre bilarna med riktigt grymma anläggningar som är bra inställda? Om inte så rekommenderar jag att du gör det. Har aldrig lyssnat på någon låt i de bilar jag haft på normal lyssningsvolym och att det sedan skulle komma en peak i en låt som gör att systemet klipper.

                                Det är stor skillnad mellan steg och steg på karaktären på ljudet och det gäller även att matcha resten av sakerna också för att få det ljudet man vill ha.
                                Har vart kul att läsa detta testet av steg, kanske dels för att det är mina gamla TA2 steg som testats.

                                Trevlig sommar!
                                Ja man tackar för trollstatusen , jag försöker bara på något vis få en förståelse för skillnader som jag inte kan höra. Jag har väl varit mer inriktad på hemma-hifi så här långt men tycker det är lockande med bilstereo, det är ju trots allt en väldigt svår miljö med stora utmaningar för väl-ljud.

                                Men med friheten att kunna dela sitt intresse (åka på träffar) och spela starkt ibland om lusten ligger på !

                                Jag är inte i närheten så införstådd som många som skrivit i den här tråden och påstår inte det heller.

                                Ingen vill dock svara på om det görs, eller rättare sagt varför det inte görs mer blindtest. Det jag litar minst på är nog subjektiva intryck, jag vill bara förstå hur det funkar =)

                                Om förstärkare A inte kan detekteras mot förstärkare B i ett kontrollerat blindtest (vilket jag har haft svårt att göra) så kommer andra faktorer in när iaf jag väljer steg, effektkrav och hur ett steg klipper.

                                Det kanske inte är märkbart i 90% av alla tillfällen, men jag tror vi pratar om väldigt andra storleksordningar av klippning, jag menar inte att förstärkaren går in i protect eller att en bas tappar ork. Jag pratar om en liten förvrängning i millisekunderspeakar som inte återges korrekt.

                                Mvh Doof

                                Comment

                                Working...
                                X