Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kombi för ~30k kr, förslag ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kombi för ~30k kr, förslag ?

    Hej!
    Passaten är skrotad och jag behöver en ny bil, rymlig kombi ska det vara !
    Kör ~2000 mil/år så är svårt att avgöra om diesel eller bensin blir billigast, beror så mycket på bilmodell.. Fördel bensin är att det blir ingen klumpsumma

    Har funderingar på en ny passat / audi / skoda octavia..
    V70 och saab 9-5 har valts bort pga bensinförbrukningen.
    Vill gärna ha en bil som drar under 0.85 blandad körning som min 1.8T gjorde.

    Sen om modellen är fin för billjud gör ju ingenting
    Så vad har ni för förslag ?



    //Jonas

  • #2
    Re: Kombi för ~30k kr, förslag ?

    För de pengarna för du en a6 avant c5 karossen. Lär måsta gå på en diesel om du ska klara förbrukningen. Har själv en 2.4 som går på litern blandad och det är jag nöjd med.

    Comment


    • #3
      Re: Kombi för ~30k kr, förslag ?

      Kanske jag som blivit bortskämd av min 1.8T då de flesta lika stora bilar drar runt litern ? :O
      Diesel ska gå minst lika billigt som en ny likadan gör, dvs 0.6 eller nått för att det ska jämna ut sig med skatten.. :O

      2.4 = runt litern är bra att veta !

      Comment


      • #4
        Re: Kombi för ~30k kr, förslag ?

        golf tdi kombi? annars ang bensinarna, så har då jag alltid lyckats köra mina saabar mellan 0,7-0,8 iaf, haft både 2,0t samt 2,3t
        men ska man åka billigt så ska man ju verkligen inte ha en bensinbil, spelar som nästan ingen roll om det är en 1 liters motor på 50hk eller en nån större turbomotor på 400hk så drar dom ändå "mkt", märks att diesel har högre energivärde.
        Hyrde en ford ka för ca en vecka sedan, som har en 1,2 på 69hk man kan ju tycka att en sån ska gå billligt, den snittade kring 0,68 blandat, och det tycker då jag är alldeles för mkt i en sån liten bil som totalt saknar körglädje..

        Comment


        • #5
          Re: Kombi för ~30k kr, förslag ?

          Originally posted by sjobas View Post
          golf tdi kombi? annars ang bensinarna, så har då jag alltid lyckats köra mina saabar mellan 0,7-0,8 iaf, haft både 2,0t samt 2,3t
          men ska man åka billigt så ska man ju verkligen inte ha en bensinbil, spelar som nästan ingen roll om det är en 1 liters motor på 50hk eller en nån större turbomotor på 400hk så drar dom ändå "mkt", märks att diesel har högre energivärde.
          Hyrde en ford ka för ca en vecka sedan, som har en 1,2 på 69hk man kan ju tycka att en sån ska gå billligt, den snittade kring 0,68 blandat, och det tycker då jag är alldeles för mkt i en sån liten bil som totalt saknar körglädje..
          Precis avd jag också skulle säga, Golf TDI kombi
          Hopp, ska man göra nu då?

          Comment


          • #6
            Re: Kombi för ~30k kr, förslag ?

            har en 9-5 2,3T kör man som folk så rullat den på 0,85 blandat, vilket är mindre än vad passat 1,8t gjorde när ja hade det, så det kan nog skilja från bil till bil, och inte bara från förare till förare

            Comment


            • #7
              Re: Kombi för ~30k kr, förslag ?

              Originally posted by Coonda View Post
              har en 9-5 2,3T kör man som folk så rullat den på 0,85 blandat, vilket är mindre än vad passat 1,8t gjorde när ja hade det, så det kan nog skilja från bil till bil, och inte bara från förare till förare
              Lånade farsans 9-5 2,3t 185hk kombi vid tysklandsresa för öl/spritshopping, med tre pers i bilen och fullt bagage körde jag den på 0,75l/mil rätt bra med tanke på man körde i hyfsat hastighet dem ca70 milen T&R.
              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

              www.garaget.org/Frippe_L

              Svensk Mästare 2012 i Street Stock
              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

              Comment


              • #8
                Re: Kombi för ~30k kr, förslag ?

                Vad tror ni om en 01'as peugeot 406 2.0 HDI ?
                0.6 l/milen blandad..

                (Går det att byta ut originalstereon ?) EDIT http://www.brc.se/frontsatser/frontsats-peugeot-406/
                Last edited by K_arlstrom; December 20, 2010, 23:59.

                Comment


                • #9
                  Re: Kombi för ~30k kr, förslag ?

                  va hade du för 1.8T? Min dricker 1.2 minst och då är det 95% pendla..
                  Min gamla 185hk 9-5 drog 0.65 i 70..0.9 i 170..
                  Vanliga trökmotorn i v70n går iaf att åka under 0.8 även om den gått långt.
                  Men en a4 diesel då?
                  B5 karossens diesel drar mindre än vad dom nya gör..
                  Audi A4 B5 -98
                  Pioneer P90 + DEQP90
                  Sinfoni amplitude 50.4x
                  Sinfoni shadow 100.2
                  Sinfoni S165W x4
                  Sinfoni S100M
                  Sinfoni S25T

                  Vw up -12
                  På gång..
                  New car, hi end old school..

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kombi för ~30k kr, förslag ?

                    En 406 är ett bra val tycker jag som haft två. Json körde sin HDi på under 0,6...

                    Och det går utmärkt att byta stereo i den
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kombi för ~30k kr, förslag ?

                      JohanH: passat variant -99, lugn landsvägskörning fick jag ner den till 0.7, men då fick jag inte gå över 90 !..

                      Robsarve: Så blev det också ! Förhoppningsvis får jag den på måndag från bilfirman.. nyfixad och rekondad

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kombi för ~30k kr, förslag ?

                        Om generatorn laddar dåligt kan man få lite skumma elfel. Det och en bromskolv som hängt sig är de enda fel jag haft på 23000 mil på den jag kör nu (Limpan).

                        Det förstnämda fixade sig med ett byte av generator.
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kombi för ~30k kr, förslag ?

                          blir nog bra, hdi motorerna är inte tokiga heller!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kombi för ~30k kr, förslag ?

                            Hittar jag nått skumt elfel så kommer bilfirman lösa det bara jag är nog snabb på att hitta det

                            sjobas: förhoppningsvis inte hittade du dig nån bil föresten ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kombi för ~30k kr, förslag ?

                              Originally posted by K_arlstrom View Post
                              Hittar jag nått skumt elfel så kommer bilfirman lösa det bara jag är nog snabb på att hitta det

                              sjobas: förhoppningsvis inte hittade du dig nån bil föresten ?
                              njae.. det vart ett kraaftigt "snedköp" som ska säljas, så man kan säga att ja är billös än :/

                              Comment

                              Working...
                              X