Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp! Har jag tänkt helt fel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp! Har jag tänkt helt fel?

    Jag har beställt 2st 6.5" middar till dörrar fram, samt två diskanter jag först tänkte sätta instrumentpanelen (saab 9-3 ng)
    Men då diskanten är för djup är nu tanken att sätta den i A-stolpen, alltså plasta om den osv.

    Men nu har jag börjat läsa om att många även sätter 3.5" som komplement? Har jag köpt för kraftiga diskanter eller helt enkelt fel grejer för att kunna få en bra ljudbild?

    Undrar också om det gör någon skillnad att delningsfiltret är 150w RMS/250w max, medans diskanten är 50w RMS/100w max, och mid 200w RMS /400w max. Vad kommer resultatet bli?

    Slutsteget jag har beställt är ett som pumpar ut 170w RMS / 435w max på två kanaler.

    Kommer detta begränsa mig, i så fall - hur mycket?

    Blir inte riktigt klok på detta, i värsta fall känner jag att allt returneras och jag börjar om från noll innan jag börjar installera grejerna i bilen...?

    Kittet jag beställt; https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz...lmedvetne.html


    Många funderingar nu i veckan när bygget är på paus tills nästa helg... (I stadiet där jag har satt ljuddämpning & dragit kablage i bilen)

  • #2
    Re: Hjälp! Har jag tänkt helt fel?

    Originally posted by mauii
    Jag har beställt 2st 6.5" middar till dörrar fram, samt två diskanter jag först tänkte sätta instrumentpanelen (saab 9-3 ng)
    Men då diskanten är för djup är nu tanken att sätta den i A-stolpen, alltså plasta om den osv.

    Men nu har jag börjat läsa om att många även sätter 3.5" som komplement? Har jag köpt för kraftiga diskanter eller helt enkelt fel grejer för att kunna få en bra ljudbild?
    Jag skulle nog vilja säga det är fel produkter om du är ute efter ett välbalanserat ljud.
    Dom produkterna ska sitta i dörren och spelas på med öppna dörrar.
    Tanken med den produktkategorin är att kasta ljudet så långt som möjligt.
    Finns mig veterligen inga "PA" för bil som har samma ljudkarraktär som ett högtalarsystem för SQ i samma prisklass.

    Originally posted by mauii
    Undrar också om det gör någon skillnad att delningsfiltret är 150w RMS/250w max, medans diskanten är 50w RMS/100w max, och mid 200w RMS /400w max. Vad kommer resultatet bli?

    Slutsteget jag har beställt är ett som pumpar ut 170w RMS / 435w max på två kanaler.

    Kommer detta begränsa mig, i så fall - hur mycket?

    Blir inte riktigt klok på detta, i värsta fall känner jag att allt returneras och jag börjar om från noll innan jag börjar installera grejerna i bilen...?

    Kittet jag beställt; https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz...lmedvetne.html


    Många funderingar nu i veckan när bygget är på paus tills nästa helg... (I stadiet där jag har satt ljuddämpning & dragit kablage i bilen)
    Säljs filtret ihop med högtalarna så får vi ju hoppas på att dom är anpassade för att fungera.
    Att stirra blint på effektsiffror är inte enbart det samma som ett högt eller bra ljud.

    I 90% av fallen kör vi en 3,5" på originalplats, sen en 6,5" i dörren.
    Ska högtalaren på brädan låta bra så måste den få kosta lite.
    Använder man en bredbandare så ska man helst ha tillgång till en EQ, bredbandare kräver kärlek i form av filter och lite trix på rätt ställe för att komma till sin rätt.

    Det bästa är att montera ett 3-vägs system.
    6,5" i dörren, 3,5" på originalplats och sen montera diskanten i närheten på brädan eller i stolpen.

    Driva systemet med ett 4-kanals steg, 2 kanaler driver 3,5" + diskant och 2 kanaler driver vars en 6,5"

    Ha tillgång till en DSP eller en bättre CD-spelare likt Alpine CDE-178BT.
    Då kan man styra varje kanal var för sig, tidsjustera för att vare kanal ska spela i fas och det är då du får bra ljudbild.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment

    Working...
    X