Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liten uppgradering - Ford Focus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Liten uppgradering - Ford Focus

    Då var det dags att applicera den lilla dämpning jag införskaffat.

    4 mattor med Silent Coat. 2 per dörr.



    Här ska villigt erkännas att jag inte har så stor aning om vad jag sysslar med. Jag har hört att det är viktigast att dämpa bakom högtalaren, så där la jag dom största bitarna.



    Sen en del på insidan av innerplåten runt högtalarringens öppning. Tänk att man kan fota inifrån dörren med hjälp av selfie-mode.



    Jag tyckte inte att det fanns så många ytor på utsidan runt hålet där det fanns möjlighet att trycka dit bitar som inte blev ivägen för någonting, så det blev ett ynkligt litet mosaikpussel här. Om det har någon som helst betydelse har jag ingen aning om, men mina bitar räckte inte till så mycket mer.



    Ringen runt insidan av innerdörren fick sig också ett litet lager för sinnesfridens skull.



    Den här glipan tycker jag inte om, den leder ju luften in i dörren istället för ut genom gallret. Det gick visst bra att skala mattan och använda materialet som tätningsmassa, lite som häftmassa fast något klibbigare, så jag fyllde igen hela glipan med det.







    Comment


    • #17
      Re: Liten uppgradering - Ford Focus

      Så var det dags med lite kabelfix. Delningsfiltret var betydligt större än jag hade förväntat mig, och jag fick tänka till lite och provmäta innan jag hittade en lämplig plats på dörren utanför fuktspärren. Jag tycker att det är jäkligt snyggt också, så det känns nästan synd att gömma bort det i dörren.







      Jag lindade upp det gamla kablaget, usch vad klibbigt det var av den gamla eltejpen. Kapade till korta och säkra dragningar från dom gamla högtalarkablarna in i filtret och kunde återanvända den gamla biten med originalhögtalarkontakten kvar från filtret till högtalarringen. tog bort dom gamla diskantkablarna och drog in dom nya som sitter fastlödda direkt i diskanten. Kapade till dom till lagom längd. Tejpade först alla högtalarkablar med tygtejp separat och tejpade sedan ihop alla kablar igen ungefär som dom var innan.





      Problem!
      Bakom HU'n är alla kablar fint färgkodade för varsin kanal och polaritet. När högtalarkablarna slingrat sig hela vägen till bildörren var dom plötslig svarta allihopa . Nästan omöjligt att hålla reda på + och - ju, speciellt om man klipper av båda samtidigt och står med 2 svarta tåtar som dessutom är tvinnade i ena handen.



      Jag fick backtracka litet och kolla på dom gamla högtalarna som skurits bort och försöka klura ut vilken av dom svarta ledarna som var plus och sedan hålla reda på den när jag klippte av dom. Dom var dessvärre inte märkta med plus eller minus. Ett litet trick jag brukar använda: Ett litet AAA batteri. om man kopplar + på batteriet till + på högtalaren (och minus till minus också förstås) så ska konen slå utåt. Så jag identifierade pluskabeln och märkte den med en liten vit tejp.

      Last edited by Joho; June 12, 2018, 00:56.

      Comment


      • #18
        Re: Liten uppgradering - Ford Focus

        Och så diskanterna. Dom nya passar inte riktigt in, lite för stora.



        Fram med dremeln och kapa bort. Visst har jag nämnt att jag gillar det här verktyget! Och superlim. Och DeWalt. Och kvalitetsborrar inte att förglömma, hög kvalitet på borrar underlättar livet när det gäller!





        Nu passar dom bättre.



        Det känns inte optimalt att gömma bort dom fina diskanterna egentligen, vare sig ur estetisk synpunkt då dom är jättefina, men man känner sig även lite klaustrofobisk när man stänger in dom i en flimsig plastlåda med hål i.
        Jag tänker i alla fall prova med originalkåpan och se hur det låter.

        Hålen i gallret är lite vinklade mot förarpositionen. Hålen är ganska små, och en del har lite gjutskägg kvar som täpper för. Fick gå igenom alla hål med baksidan på en liten borr och vidga dom diskret utan att det ser borrat ut.



        Meh...det fick bli smältlim för att hålla dom på plats och täta runtom.

        Comment


        • #19
          Re: Liten uppgradering - Ford Focus

          Och lite reflexioner: Fortfarande skoj det här! Det roliga är ju att det blir en härlig blandning av hantverk med olika material där varje steg har sina utmaningar.

          Senaste dagarna har jag enbart kört med originalhögtalarna i bakdörrarna och fadat bort framkanalerna eftersom dom är urkopplade. En pappkon utan diskant, och dom låter absolut förtaskigt! Det ska bli en fröjd att koppla ur dom senare.

          Sen har jag fått igång diskanterna och provspelat lite på dom. Dom fungerar faktiskt, halleluja. Lyssnar man på dom ensamma känns det som man får lock i öronen och tinnitus, men så fort man fadar in bakhögtalarna lite så smälter dom samman med ljudet och låter bra. Ser fram emot att sätta in dörrhögtalarna i morgon.

          /Johan

          Comment


          • #20
            Re: Liten uppgradering - Ford Focus

            Diskanterna är väldigt klara i ljudet. Väldigt fint ljud enligt mig. Som sagt väldigt nöjd med mitt Dls rc6.2.

            Comment


            • #21
              Re: Liten uppgradering - Ford Focus

              Det låter bra, hoppas jag lyckas få fram lite av potentialen själv också.

              Comment


              • #22
                Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                Har märkt att middarna behöver en hel del kräm för att spela ut ordentligt. Får fantastiskt med kontroll i midbasen med. Är inte så mycket för att det ska låta högt men det blir ljuvligt med brothers in arms på hög volym.

                Comment


                • #23
                  Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                  Fortsatt att fixa klart dörrarna idag.

                  Följde ditt råd med butylring, carlr, och det blev bra, tack igen för tipset. Skrapade bort gamla packningen som var som tunt liggunderlag. Tog bort dom små bitarna med Silent Coat runt hålet och gjorde tätningsring av det istället.







                  Tog några gamla tjockare vinkelbeslag och tillverkade avlånga brickor till bultarna.







                  Comment


                  • #24
                    Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                    Originally posted by Vargå View Post
                    Har märkt att middarna behöver en hel del kräm för att spela ut ordentligt. Får fantastiskt med kontroll i midbasen med. Är inte så mycket för att det ska låta högt men det blir ljuvligt med brothers in arms på hög volym.
                    Haha, jag hoppar i förväg och berättar att framsystemet är igång, förvisso oinspelade och utan slutsteg, men den första låten jag spelade var just från skivan Brother in arms!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                      Så sitter äntligen ringarna fast ordentligt i dörrarna, det blev riktigt stumt enligt min begränsade standard.





                      Dags att koppla in högtalarna. Jag hade inga vettiga kabelskor, och lite otålig att bli färdig så jag lödde kablarna direkt i ringen. (Lödstation är ju också ett fantastiskt bra verktyg, tillsammans med dremel och superlim)





                      Och den här är inte heller så dum om man vill blåsa lite kontrollerad hetluft på krympslangar i trånga utrymmen.





                      Last edited by Joho; June 12, 2018, 23:49.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                        Gör tätningsringar mellan högtalaren och ringen. Det här är en gammal sprucken neoprenkorschett (inte min ), ca 1mm tjockt neoprenlager. Klipp ut och dra bort tyget på bak och framsidan så har man en lämplig packning.









                        Limmas lite löst på plats med ett vanligt limstift.



                        Och äntligen så sitter allt inkopplat där det ska.



                        På med dörrsidorna igen. KLAR.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                          Jaha, vad ska man säga om dagens vedermödor. Jag hade föresatt mig att bli färdig med dörrarna idag och jobbade på, men det är lätt att missbedöma tiden som behövs till allt pillrande. Mitt i allt det roliga så infann sig en stress att bli klar, och allting fokuserades plötsligt på att göra klart det här momentet. Golvet i bilen blev mer och mer fullt med verktyg och skräp tills man knappt hittade det man behövde. Var mitt uppe i tillverkningen av metallbitarna mitt på dagen och kunde inte sluta trots att jag blev hungrig och darrig och lättirriterad. Tog mig inte ens tid att spotta ut snusen som rann och samlades under tungan. Måste. Göra. Färdigt. Sansa mig gosse!

                          Visst är det fortsatt kul, och nu när dörrarna är på plats igen så känner jag att jag kan ta det lite lugnare och varva ned. Nu kan jag städa lite och påta på med installeringen av slutsteget och basröret i godan ro.

                          Trevlig kväll/ Johan

                          Comment


                          • #28
                            Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                            Montaget ser exemplariskt ut.
                            ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                            Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                            Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                            Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                            Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                            Team Ljudbyggaren
                            1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                            3:e Plats Master OEM - SM 2018
                            8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                            Comment


                            • #29
                              Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                              Originally posted by carlr View Post
                              Montaget ser exemplariskt ut.
                              Tack för feedbacken, mycket uppskattat!

                              Comment


                              • #30
                                Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                                Tagit en paus idag och städat bilen och andra grejer som försummats sista dagarna.

                                Så damp det ned ett tungt paket med posten idag, och då börjar man ju gasa igen!
                                Tackar för en smidig affär Drajje!





                                När jag ändå visar upp hårdvara kan jag fortsätta med det som ska in härnäst.

                                Line Out Convertern från DLS. Den var lite mindre än jag trodde den skulle vara. Jag är för övrigt skitsur över att det inte finns lågnivåutgångar inbyggda bakom original huvudenheten. Ljudtekniskt skär det i mig från armhålan och snett in mot levern och passerar själen någonstans på vägen, att ta en färgad högnivåutgång från en skitförstärkare och omvandla den till lågnivå för att använda som kvalitetssignal. Men det blir en trade-off för att ha kvar originalsystemet med alla dess bekvämligheter.





                                Så har vi mitt lilla slutsteg. Inte heller så stort, men jag tänkte börja lite enkelt. Snyggt är det i alla fall.







                                En liten detalj stör jag mig på, delningsfiltren är bara markerade 50Hz i början och 500Hz i slutet, mellan dessa finns några streck. Det blir ju inte så lätt att veta vilken frekvens man faktiskt ställt in delningsfiltret på. Är potten linjär eller logaritmisk? Vilka frekvenser motsvarar dom övriga sträcken? Jag antar att man får lyssna och mäta sig fram till vad man tycker är bäst när man väl sitter och tweakar?



                                En liten fläkt undertill. Designed in Sweden, assembled in China and tuned in England.



                                Framhögtalarna står och spelas in med Pink Noise på medelvolym tills vidare. Jag har ingen batteriladdare, så är det någon som har nåt hum om hur länge man törs ha igång en originalstereo med bilen avstängd utan laddare utan att riskera att ladda ur batteriet?

                                Comment

                                Working...
                                X