Announcement

Collapse
No announcement yet.

Boxster 986 Uppgradera allt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

    Kollade på crossovers och ja, den går upp till 250hz på low/sub.. Ställde upp den dit och det verkade som om dashhögtalare fick illusionen att dom spelade mera bas..

    Jag har ju tills nu bara lyssnat med caben nere, så det är klart att jag missar en del ljud..

    Har fått monterad klart passagerardörren idag och montert ihop dashbordet.. nästan..
    -Ramen till huvudenheten var ca 1cm för liten i ovankant så nu har jag hittat en gammal skylthållare i plast till hojen som hade lagom höjd.
    Kapat till den och mattat ner den med slippapper och lackat den halvblank svart.
    (stod "Din MC Sollentuna" på den)
    igen var det "man tager vad man haver" :-)

    När den är torr kommer jag limma den till ramen och klistra på en "Porsche Club Sweden" klistermärke för att ta bort blickfånget från ändarna lite..

    Kaffe och rökpaus nu, men planen är att montera ramen ikväll och slutstegen temporärt med karborrtape ner mot mattan så jag kan få kört en runda i morgon och köpa kabelstrumpa på Kjell och Co http://www.kjell.com/se/sortiment/da...m-svart-p57035
    Och hämta nya antennen som väntar på BRL..

    Bild på sub/low crossover:
    Attached Files
    Robert F.S.

    Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

    "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
    -Och då färdigbyggd och tunad

    Comment


    • #32
      Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

      Då är ramen klar.. blev hyfsat tycker jag med tanke på materialet som användes..
      Nästa lilla är at kapa ut öppning för USB i ena dummybrytaren..
      ..och limma denna.
      Attached Files
      Last edited by roboxster; February 23, 2018, 18:00.
      Robert F.S.

      Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

      "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
      -Och då färdigbyggd och tunad

      Comment


      • #33
        Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

        Jag gillar ditt bygge, följs nästan dagligen
        Vis vobiscum sit!

        Comment


        • #34
          Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

          Tackar för det Nordenmark!

          Inte för att komma med ursäkter, men bygget har sina begränsningar förutom att jag är amatör.. som t.ex :
          -Trångt i garaget.
          -Cabriolet.
          -Bara en arm att jobba med.
          ��
          Robert F.S.

          Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

          "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
          -Och då färdigbyggd och tunad

          Comment


          • #35
            Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

            Även jag följer ditt bygge med spänning!!

            Comment


            • #36
              Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

              Det blev cleant med den extra listen ovanför, enkel och bra lösning.

              Originally posted by roboxster View Post
              -Trångt i garaget.
              Var glad att du har ett garage
              ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



              Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
              Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
              Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
              Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

              Team Ljudbyggaren
              1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
              3:e Plats Master OEM - SM 2018
              8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

              Comment


              • #37
                Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

                Tog ut bilen och körde för att köpa min norska rulltobak idag..
                Kändes bra att äntligen få bilen på vägen igen, själv om det är en utmaning att köra 6 växlad manuell med en arm som inte fungerar helt, så är det ändå skönt att köra sportbil :-).

                Och så till stereon då... ett stort bakslag faktiskt!
                Det är fruktansvärt mycket statisk ljud från generator och annat..
                och ljudet av själva stereon är illa själv om jag spelar flac från USB, och radio är inte bra men där har jag beställt ny antenn.

                När jag kom hem stannade jag utanför garaget och pillade lite på settings på midrange och high men blev inte bra..
                -Note to self: inte justera ljud när man är arg!

                Stereon har holdt memory när jag hållit på i garaget utan att koppla från batteriet,men idag försvann en del settings.. men inte alla.. konstigt!
                Ända skillnaden är att jag hade på lås/larm när jag var i tobaksbutiken, men det borde inte göra något eftersom jag lagt ny plus och minus till stereon direkt från batteriet..?

                Ska ändå ut med HU för att ta loss USB för att anpassa monteringen i dashbordet.

                Tar jag ut phonokablarna bak på stereon försvinner bruset, så jag kan fokusera på HU i alla fall..

                Tror därför inte att phonokablar tar upp störningar för då borde det låta själv om dom inte är inkopplad i HU, så kanske det är nog att lägga strömkablar till HU på annat ställe?

                Nåt positivt var i alla fall att det är lite mera bas nu när högtalarna i dörrarna har kanske spelat en timme totalt.. alltid nåt!

                Tror jag heller ska glömma dessa problem och bara fortsätta med montering och ta det till slut.. tappar bort all arbetslust annars...
                Attached Files
                Last edited by roboxster; February 25, 2018, 00:20.
                Robert F.S.

                Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

                "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
                -Och då färdigbyggd och tunad

                Comment


                • #38
                  Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

                  Originally posted by roboxster View Post
                  Och så till stereon då... ett stort bakslag faktiskt!
                  Det är fruktansvärt mycket statisk ljud från generator och annat..
                  Ja störningar kan ställa till det rejält om man har otur. Jag hade extremt högt grundbrus när jag byggde i Q7:an. Märkte dock att nivån på grundbruset stod i direkt korrelation till gain på förstärkarna, så löste det genom att match gain mot processorn lite lägre (offrade en del i output till förmån för lägre grundbrus så att säga).
                  Originally posted by roboxster View Post
                  -Note to self: inte justera ljud när man är arg!
                  Nej det blir sällan bra Ta och notera vad det är som du inte tycker låter bra, en sak i taget. Det kan vara tufft att få ordning på allt på en gång så att säga, då kan det förenkla om man kategoriserat innan vad man vill förbättra. Jag jobbade till exempel med följande ordning när jag tweakade in BMW'n under förra säsongen:
                  1. Grundläggande delningar och nivåjusteringar - för att ha en grundplåt så att säga
                  2. Tonalt - tweakade och jobbade en del med filter och EQ för att få ljudet åt det hållet jag ville. Brottades extremt med midbas i det här läget.
                  3. Det tekniska - Finlir med nivåer, tidskomp, delningar och EQ för att sätta det tekniska. Har en del skumma utsläckningar (som inte går att kompensera korrekt) och register som förstärks kraftigt i kupen som går att kompensera med EQ. En grundregel (för mig i alla fall) är "always cut, never boost"
                  4. Stabilitet - ytterligare jobb med EQ för att få ordning på scenen, stabilitet med mera.

                  Det som steg som ger absolut mest "bang for the buck" är det tonala! Det är där lyssningsglädjen och stampa takten känslan innfinner sig, resten är egentligen bara tekniskt

                  Originally posted by roboxster View Post
                  Tar jag ut phonokablarna bak på stereon försvinner bruset, så jag kan fokusera på HU i alla fall..
                  Du kan ju alltid prova att "jorda" lågnivåkablarna i chassit på din HU och se om det gör någon skillnad?
                  Originally posted by roboxster View Post
                  Nåt positivt var i alla fall att det är lite mera bas nu när högtalarna i dörrarna har kanske spelat en timme totalt.. alltid nåt!
                  Fokusera på det som är positivt
                  Originally posted by roboxster View Post
                  Tror jag heller ska glömma dessa problem och bara fortsätta med montering och ta det till slut.. tappar bort all arbetslust annars...
                  Prioritera en god montering av din hårdvara så ska du se att det nog går att tweaka till det till slut
                  ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                  Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                  Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                  Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                  Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                  Team Ljudbyggaren
                  1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                  3:e Plats Master OEM - SM 2018
                  8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                  Comment


                  • #39
                    Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

                    Tack för tipsen och uppmuntrande ord!
                    Ena phonokabeln är redan jordad i chassit på HU..
                    Misstänker att det faktiskt är nåt fel med HU för när jag slår av subwoofer på HU borde det vara tyst i dörrarna,men dom spelar faktiskt lite ändå.
                    Kommer att finna ut mera när jag börjar felsöka, men fokus är på montering nu.

                    Håller på att reducera medicinintaget nu så det betyder mera smärta och mindre garagetid..
                    Tänkte börja jobba igen nån dag i veckan som kommer själv om jag är sjukskriven tre veckor till,men det kan jag ju bryta när jag vill..
                    Kan vara bra att komma in i rutinerna igen och ha annat att tänka på!

                    När jag justerar crossovers har jag EQ på flat, time alignment off, bass boost off, loudness off, nivå på högtalare höger/vänster high/diskant:-5, midrange:-5, sub/low:0.
                    Gain på steg för low/sub 6,5" i dörrarna ca 8 av 10
                    Gain på steg för diskanter i dashbordet ca 6 av 10
                    Gain på steg för midrange i dashbordet ca 6 av 10.

                    Men har självklart testat med både hög och låg gain..
                    Robert F.S.

                    Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

                    "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
                    -Och då färdigbyggd och tunad

                    Comment


                    • #40
                      Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

                      Har du någon annan huvudenhet att testa med? För att snabbt utesluta om felet sitter där.
                      Vis vobiscum sit!

                      Comment


                      • #41
                        Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

                        Tja.. en gammal pioneer från 90 talet.. den har säkert inte phonoutgång.. lol
                        Och original bose, men den har most signal

                        Får höra med BRL om kanske jag kan låna en demo HU..
                        vore lättare för dom än att gå genom hela reklamationsproceduren..

                        Jag kollar med dom i morgon, jag ska ändå hämta ut min antenn som kommit..
                        Last edited by roboxster; February 25, 2018, 20:55.
                        Robert F.S.

                        Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
                        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

                        "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
                        -Och då färdigbyggd och tunad

                        Comment


                        • #42
                          Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

                          Blev inte något besök på BRL.. Höll mig också undan garaget i två dagar.
                          Har 10m dit från utgångsdörren, men kändes som en mil!

                          Läste igår igenom bruksanvisningar till Pioneer SPH-DA230DAB, Hertz Hdp1 och Hdp5 och Hcp2x, och hittade en inställning jag hade missat på Hdp5 som numera driver diskant och mellanregister i dashbordet..

                          -Sub input stod på a+b i stället för sub.
                          Själv om sub in och utgång inte är i användning så hade det påverkan på ljudet,
                          samt att det "blödde" igenom till högtalarna i dörrarna själv om jag slog av sub i HU.

                          Hur det gick an är för mig oförståeligt eftersom sub utgång går från HU till ett annat slutsteg!

                          Ljudet blev lite bättre i alla fall.. I alla fall nog till att jag fick igen lite lust att fortsätta :-)

                          Så idag tog jag av ramen och gled ut HU och tittade över sladdarna.. Jag hade bestämt mig att ha vulktape på kontakthylsorna och det hade jag inte alls gjort! samt att sladden till antennförstärkaren var glidit isär. betyr inte så mycket eftersom jag ändå ska montera ny antenn, men tydligen har flera veckor med smärta, mediciner och konstig dygnsrytm haft en viss påverkan på kvaliteten på mina kopplingar!

                          Tog ur usb sladden och kapade till ett fyrkantig hål i dummybrytaren, limmade dit usb sladden med snabblim och "spacklade" lite med svart bygglim.
                          Förhoppningsvis kan jag snygga till den när det torkar..
                          Tog inte detta så jättenoga eftersom jag har planer om att köpa en ny brytare att sätta dit för att manuellt styra den elektriska bakvingan och jag får då en dummybrytare till att prova på om denna skulle vara misslyckad.

                          (Vingan ska egentligen gå upp automatiskt vid ca130-140kmt)

                          Tog därefter ut högtalarlådan på hatthyllan och började planera hur jag kan få dit två 8" subbar..
                          Om jag tömmer den helt så kommer den ha ett volym på ca 32l minus material och stödväggar och subbarnas eget volym.
                          Så ca 26l:2=13l pr sub och det rekommenderas på pioneers hemsida 14,2l

                          https://www.pioneer-car.eu/se/sv/pro...specifications

                          Kommer att prova limma dämpningsmaterial på utsidan av lådan och sen svart vinyl ovanpå det. och självklart diffuseringsmatta och fluff inuti.

                          För att utnyttja lådan maximalt kommer jag montera subbarna uppåt, men dom kommer då inte ha någon särskild effekt när cabben är nere.

                          Shit va kul att vara lite igång igen!

                          Och i morgon ska jag hålla i nån utbildning över Skype här hemifrån, och börja designa nåt kalkyleringsstöd också, så då har jag mjukstartat lite på jobbet också!
                          Robert F.S.

                          Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

                          "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
                          -Och då färdigbyggd och tunad

                          Comment


                          • #43
                            Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

                            Bilder på högtalarlådan som var på hatthyllan och hatthyllan, och den grovt limmade usb'en,
                            samt inställningen jag missade..
                            Attached Files
                            Robert F.S.

                            Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
                            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

                            "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
                            -Och då färdigbyggd och tunad

                            Comment


                            • #44
                              Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

                              Tjenare!

                              Hur går det här då?
                              ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                              Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                              Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                              Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                              Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                              Team Ljudbyggaren
                              1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                              3:e Plats Master OEM - SM 2018
                              8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                              Comment


                              • #45
                                Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

                                Tjenare!

                                Slutat med den stärka medicinen och efter det har jag haft så mycket ont att jag inte varit i garaget.. Förrens idag :-)

                                Kopplade om ström till minne..
                                Monterade USB kontakten..
                                Jordade 3 av lågnivå utgångarna.. -lite bättre men inte nöjd än..
                                Ändrade också lite på crossovers och la till time alignment (och lite basboost och loudness men det är bara tills jag får subbarna monterade)
                                Lyssnade på Spotifylistan med 370 låtar (inte alla då..)

                                Och min slutsats just nu är att det är bra element och bra slutsteg.. och hyfsat bra monterade element med tanke på dämpning för själva högtalarelementen, men dämpning för vägljud och annan ljud (läs motor) är det inte, men det har jag heller inte en tanke på att göra.. Det är ju en cab med tygtak och en 3.2 boxerseksa och den ger ett ljud jag absolut inte vill "dämpa bort", så jag satsar på bra stereoljud när den står still :-)

                                Svagaste länkarna i uppsättning är nog huvudenheten och kabeldragningen,
                                men eftersom HU kostade ca 5k och kabeldragning är så svårt om jag skulle flytta slutstegen till bakluckan så det har jag inte tänkt att göra i år i alla fall!

                                Har köpt ett tomt tråg till konsollen under stereon på ebay.

                                I kväll tänkte jag beställa pioneer 8" subbarna från BRL.
                                https://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-ts-sw2002d2.html

                                Ska på jobbet igen den 16 och tänkte då hyra en batteristicksåg för att såga ur hålen till subbarna och såga till en ny bottenplatta till subboxen av mdf.
                                Var så nöjd med bygglimmet jag använde så det kommer användas till subboxen också..

                                Eftersom ytan där subbarna ska monteras är kurvad tänkte jag sänka ner mdf-ringar och täta med bygglim.
                                Sen har jag köpt svart vinyl på klädkällaren som jag tänkte klä den med..
                                Måste ju också komma ihåg att köpa spraylim och mera bygglim på Bauhaus..

                                Bilder på usb kontakten och alla crossover settings :
                                Attached Files
                                Robert F.S.

                                Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
                                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

                                "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
                                -Och då färdigbyggd och tunad

                                Comment

                                Working...
                                X