Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E34 funderingar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BMW E34 funderingar

    Hej!

    Håller på att bygga bättre ljudanläggning i en E34 sedan och behöver lite hjälp!

    Jag har huvudenhet: Alpine CDE-178BT

    Jag köpte ett GAS Silver GS52K 2-vägs kit http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-silver-gs52k.html

    Jag hade ju läst att de låter inte bra med mellanregistret vid fötterna i kickpanelerna som det är original men ville testa för att de var den enklaste lösningen så har kopplat in och testat direkt på stereon och ja de låter skit rent ut sagt oavsett vart jag sätter diskanterna. Så nu är planen att jag ska sätta mellanregister i instrumentpanelen och dela aktivt med ett slutsteg och behöver hjälp med vad för grejer jag behöver ha och hur man ska koppla de på bästa sätt, antar att man kan strunta i original delningsfilter men behövs diskanterna som följer med om man monterar t.ex.: http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-up...nregister.html i instrumentpanelen? Är dem nåt att ha?

    Tack på förhand!

  • #2
    Re: BMW E34 funderingar

    Hej!

    När jag körde E34 så hade jag midbas i kickpanel och peerless 2,5" bredbandselement i brädan. Saknar den ljudbilden än idag. Gillar bredbandare helt klart. Tror de ligger runt 200 kr styck hos hifikit. De kan du dela aktivt direkt på stegen med hpf på bredbandarna och lpf på midbasarna då du behöver inga passiva delningsfilter.

    Ett tips är också att montera en mdf-ring och förstärka plasten som sitter midden i. Jag byggde om till 6,5".

    Blir sugen på ett köpa en e34 nu igen

    Skippa dls-mellanregisterna det blir nog bara komplicerat och knepigt om du ska blanda dem med gas-grejerna.
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

    Comment


    • #3
      Re: BMW E34 funderingar

      Originally posted by Kulan View Post
      Hej!

      När jag körde E34 så hade jag midbas i kickpanel och peerless 2,5" bredbandselement i brädan. Saknar den ljudbilden än idag. Gillar bredbandare helt klart. Tror de ligger runt 200 kr styck hos hifikit. De kan du dela aktivt direkt på stegen med hpf på bredbandarna och lpf på midbasarna då du behöver inga passiva delningsfilter.

      Ett tips är också att montera en mdf-ring och förstärka plasten som sitter midden i. Jag byggde om till 6,5".

      Blir sugen på ett köpa en e34 nu igen

      Skippa dls-mellanregisterna det blir nog bara komplicerat och knepigt om du ska blanda dem med gas-grejerna.
      Hej tack för svar! Är inte bredbandare och mellanregister samma sak? jag snacka med en kille om de och han sa att de behövdes ett bandpassfilter i så fall för annars blir det väl detsamma som vanliga diskanter?

      Comment


      • #4
        Re: BMW E34 funderingar

        Nej bredbandare spelar hela registret. Tror jag delade mina från 150hz typ.
        BMW E38 740
        BMW M5 -01
        bilradiohuset.se
        SM-guld 2012

        Comment


        • #5
          Re: BMW E34 funderingar

          Originally posted by Kulan View Post
          Nej bredbandare spelar hela registret. Tror jag delade mina från 150hz typ.
          Jaha ok är de nån mening med att använda diskanterna då och duger de med dem 5,25 jag har att använda som midbas? Kan du länka till dem jag ska ha för det finns både 4 och 8 ohm?
          Last edited by MrLinkan2; June 22, 2015, 17:02.

          Comment


          • #6
            Re: BMW E34 funderingar

            Funkar både med 4 och 8 ohm det beror på vad för steg du har.

            Diskanten ska du ej använda.

            Prova med de middarna du har är du ej nöjd köp något fetare
            BMW E38 740
            BMW M5 -01
            bilradiohuset.se
            SM-guld 2012

            Comment


            • #7
              Re: BMW E34 funderingar

              Originally posted by Kulan View Post
              Funkar både med 4 och 8 ohm det beror på vad för steg du har.

              Diskanten ska du ej använda.

              Prova med de middarna du har är du ej nöjd köp något fetare
              vad kan du rekommendera för steg då? hur tror du de blir med bredbandarna direkt på stereon?

              Comment


              • #8
                Re: BMW E34 funderingar

                Om du ska driva de direkt på huvudenheten så behöver du använda ett passivt delningsfilter.

                Har du något steg i dagsläget? Jag hade köpt något välljudande 4-kanalsteg som ja kört middar och bredbandarna på.
                BMW E38 740
                BMW M5 -01
                bilradiohuset.se
                SM-guld 2012

                Comment


                • #9
                  Re: BMW E34 funderingar

                  Originally posted by Kulan View Post
                  Om du ska driva de direkt på huvudenheten så behöver du använda ett passivt delningsfilter.

                  Har du något steg i dagsläget? Jag hade köpt något välljudande 4-kanalsteg som ja kört middar och bredbandarna på.
                  Jag har inget steg men tänker köpa och göra rätt från början eftersom jag är petig med ljudet, du får gärna tipsa om nåt bra för runt 2k eller nåt

                  Comment


                  • #10
                    Re: BMW E34 funderingar

                    Nu har jag monterat peerles 2,5 i brädan och gas 5,25 i kickarna och spelar de på ett spl dynamics md60.4 steg med aktiv delning och peerlesen låter riktigt bra men de blev väldigt bullrig och otydlig midbas, nån aning om vad det kan bero på?

                    Comment


                    • #11
                      Re: BMW E34 funderingar

                      Kul att du blev nöjd med peerless!

                      Vad kör du med för delningar nu?

                      Lägg gärna upp bilder på monteringen av midbas så kan vi ge förslag på åtgärder.
                      BMW E38 740
                      BMW M5 -01
                      bilradiohuset.se
                      SM-guld 2012

                      Comment


                      • #12
                        Re: BMW E34 funderingar

                        Originally posted by Kulan View Post
                        Kul att du blev nöjd med peerless!

                        Vad kör du med för delningar nu?

                        Lägg gärna upp bilder på monteringen av midbas så kan vi ge förslag på åtgärder.
                        Jag har delat så att peerlesen spelar från 100 hz på högpass och från början hade jag midbasarna på lågpass men slog om till högpass och delar dem från typ 60 hz nånting och tyckte de blev lite bättre, de blev bra djupbas men själva bastonerna i musiken låter väldigt dovt. Jag satt fast middarna i originalskruvarna med små korta plåtbitar emellan, blev väl knappast tätt mellan högtalare och kickpanel förstås.. ska de förstärkas får de bli 6,5 tums middar med en gång, gärna tips på sånna som spelar rent.

                        Comment


                        • #13
                          Re: BMW E34 funderingar

                          Ok

                          Sätt midbasarna på lågpass igen och slå på högpassfiltret på din stereo på 60 hz istället. Jag tror du får förbättra monteringen för det där låter inte alls stabilt.

                          Så här gjorde jag för sex år sedan: http://www.garaget.org/mypage/galler...3&image=784665

                          Sätt sedan dämpmatta bakom på plasten och kring plåten vid kickpanelen så kommer du få grym midbas.
                          BMW E38 740
                          BMW M5 -01
                          bilradiohuset.se
                          SM-guld 2012

                          Comment


                          • #14
                            Re: BMW E34 funderingar

                            Ja hej igen! Nu har jag kört med detta i två år med faital pro 6,5 middar och har väl känt ett tag att peerlesen inte är tillräckligt bra längre, har ett gas silver 5,25 kit bak som drivs på stereon och tycker att dem diskanterna låter bättre än peerlesen som drivs på steget. Därför letar jag nu nån vettig ersättare, kruxet är att de nog är svårt att få dit större än 3 tum i instrumentbrädan. Skulle denna funka tro? https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-mp-703.html

                            Jag delar alltså aktivt med 4 kanaler till till framsystemet

                            Comment


                            • #15
                              Re: BMW E34 funderingar

                              Om du har faital pro midbasar så kan väl att matcha med deras 3" bredbandare vara ett bra alternativ?

                              http://shop.seastreamsgarage.se/fait...cPath=203_15_7
                              BMW E38 740
                              BMW M5 -01
                              bilradiohuset.se
                              SM-guld 2012

                              Comment

                              Working...
                              X