Announcement

Collapse
No announcement yet.

audison bit*** vs mosconi 6to8?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • audison bit*** vs mosconi 6to8?

    tja

    någon som testat och jämfört dessa inkopplade på en eftermarknads hu?
    alltså lågnivå till processorn inte högnivå.

    är ute efter bästa möjliga ljud till ett helt aktivt 3vägs framsystem + sub.
    tänker på brus osv som jag verkligen är allergisk mot.

    vad jag känner såhär så verkar audison bättre och lättare att anvönda med fler inställningsmöjligheter?

    diskutionen är öppen!!

  • #2
    Re: audison bit*** vs mosconi 6to8?

    Originally posted by jimmaiy

    vad jag känner såhär så verkar audison bättre och lättare att anvönda med fler inställningsmöjligheter?

    diskutionen är öppen!!
    Tvärtom
    Och sen har MÅNGA haft problem med sina DPS från audison.

    mosconi är fruktansvärt lätt att manövrera..tom min mormor klarade av det galant
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

    Comment


    • #3
      Re: audison bit*** vs mosconi 6to8?

      När man väl fått igång bitone så är den väldigt lättmanövrerad. Finns ett antal begagnade till salu nu har jag sett. Bitten är nog inte värd att köpa då du får färre utgångar och drcn följer ej med.
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • #4
        Re: audison bit*** vs mosconi 6to8?

        Originally posted by Mikka View Post
        Tvärtom
        Och sen har MÅNGA haft problem med sina DPS från audison.

        mosconi är fruktansvärt lätt att manövrera..tom min mormor klarade av det galant
        Likaså har man ju hört lite om mosconin också. Uppeldade diskanter m.m. Det är dock allt jag vet om den också.
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

        Comment


        • #5
          Re: audison bit*** vs mosconi 6to8?

          Originally posted by ppk View Post
          Likaså har man ju hört lite om mosconin också. Uppeldade diskanter m.m.
          Handhavandefel, det är inte boxen i sig som "levt ett eget liv".

          Pierre
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment


          • #6
            Re: audison bit*** vs mosconi 6to8?

            Någon som testat Mosconis RCD? Intryck?

            Skulle man kunna klara sig utan PC-mjukvaran?

            Mvh
            Mac_lover_4ever_not_one_PC_in_my_house_84 =)
            GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

            Comment


            • #7
              Re: audison bit*** vs mosconi 6to8?

              Originally posted by Horsyhorse View Post
              Handhavandefel, det är inte boxen i sig som "levt ett eget liv".

              Pierre
              Handhavande fel eller bristfällig information/kunskap från fler parter? Verkade som att det var oklart ett bra tag vad det berodde på? Annars är det väl bara otur med just den boxen med tanke på att BTn inte var någon hitt heller, fast TS har ju dock BT i sin HU så det tillvalet behöver väl inte vara nödvändigt.

              Annars ryktades det om att det var något strul mellan alpines apparater och mosconin. Jag har ingen aning/kommer ej ihåg vad det var, men du/ni får gärna förklara/slå hål på det, så slipper jag gå runt och fundera på det

              MED GODA AVSIKTER/Pontus
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

              Comment


              • #8
                Re: audison bit*** vs mosconi 6to8?

                Originally posted by JimmyN View Post
                Någon som testat Mosconis RCD? Intryck?

                Skulle man kunna klara sig utan PC-mjukvaran?

                Mvh
                Mac_lover_4ever_not_one_PC_in_my_house_84 =)
                Mosconin blir tämligen värdelös utan PC-mjukvaran, med DRCn kan du inte göra mycket. Så vitt jag vet så ställer man balance/fader, sublevel och väljer sparad ljudprofil med den bara. Du kan även göra det via app till telefonen (Android). Men det finns ju Bootcamp.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #9
                  Re: audison bit*** vs mosconi 6to8?

                  Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  Men det finns ju Bootcamp.
                  Känns lite äckligt. Men okej.
                  GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

                  Comment


                  • #10
                    Re: audison bit*** vs mosconi 6to8?

                    Originally posted by ppk View Post
                    Uppeldade diskanter m.m.
                    Och det finns det en förklaring till.

                    Man får ALDRIG koppla upp sig med USB då man har en AMAS monterad.

                    All justering ska skötas trådlöst!

                    Gör man inte det så kan det i värsta fall bli så att DSPn inte lagrar justeringen och återgår till fabriksinställning.

                    Programvara är på gång för att förhindra detta.
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: audison bit*** vs mosconi 6to8?

                      Originally posted by ppk View Post
                      Handhavande fel eller bristfällig information/kunskap från fler parter? Verkade som att det var oklart ett bra tag vad det berodde på? Annars är det väl bara otur med just den boxen med tanke på att BTn inte var någon hitt heller, fast TS har ju dock BT i sin HU så det tillvalet behöver väl inte vara nödvändigt.

                      Annars ryktades det om att det var något strul mellan alpines apparater och mosconin. Jag har ingen aning/kommer ej ihåg vad det var, men du/ni får gärna förklara/slå hål på det, så slipper jag gå runt och fundera på det

                      MED GODA AVSIKTER/Pontus

                      Den boxen du syftar på fungerade till 100% i butiken.
                      Jag konfigurerade och testade boxen utan fel.

                      För övrigt så har vi inte ett enda fel på varken 4to6 eller 6to8

                      Varför lyssna på rykten, är det inte bättre att fråga de som vet?

                      Vad skulle 6to8 och en Alpine ha emot varandra?

                      Om detta inte fungerade så hade denna kombo inte suttit i min bil
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #12
                        Re: audison bit*** vs mosconi 6to8?

                        jag har funderat på det här med att dela allt aktivt i processorn.
                        om den skulle få spel å tappa alla delningsfrekvenser och återgå till standard så åker ju diskant och mellanregister åt helvete innan man hinner blinka.

                        så det finns ju en står nackdel mot att dela passivt eller på stegen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: audison bit*** vs mosconi 6to8?

                          Originally posted by jimmaiy View Post
                          jag har funderat på det här med att dela allt aktivt i processorn.
                          om den skulle få spel å tappa alla delningsfrekvenser och återgå till standard så åker ju diskant och mellanregister åt helvete innan man hinner blinka.

                          så det finns ju en står nackdel mot att dela passivt eller på stegen.
                          Jag har kört aktivt sedan -99 och aldrig råkat ut för det du befarar.

                          Om du tar en Mosconi DSP och gör dina inställningar så kan du göra den strömlös och dom finns ändå kvar!

                          Är man rädd för att på ett eller annat sätt förstöra sina produkter, ja då får dom nog ligga kvar i sin låda orörda
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: audison bit*** vs mosconi 6to8?

                            Originally posted by Nonne View Post
                            Jag har kört aktivt sedan -99 och aldrig råkat ut för det du befarar.

                            Om du tar en Mosconi DSP och gör dina inställningar så kan du göra den strömlös och dom finns ändå kvar!

                            Är man rädd för att på ett eller annat sätt förstöra sina produkter, ja då får dom nog ligga kvar i sin låda orörda

                            skulle knappast påstå att jag ör rädd för att använda saker.
                            men en produkt ska va pålitlig annars är det inget kul att hålla på med.
                            mosconi måste vara ett mycket mindre företag än audison eller?

                            Comment


                            • #15
                              Re: audison bit*** vs mosconi 6to8?

                              Originally posted by jimmaiy View Post
                              skulle knappast påstå att jag ör rädd för att använda saker.
                              men en produkt ska va pålitlig annars är det inget kul att hålla på med.
                              mosconi måste vara ett mycket mindre företag än audison eller?
                              Spel har jag aldrig varit med om att det får under själva användandet.

                              Sen kan ju omständigheter hända att boxen resettas, och delningar åker. Det normala är att man på diskantutgången (high) har en min frekvens på 1kHz, samt en branthet på 6dB, och då skall man slå på anläggningen på full mutter om det skall spela sönder saker. Mellanregister samma sak.

                              Men om man startar anläggningen på ett vettigt sätt så skall man inte kunna bränna saker, förutsatt att det inte skickas DC på utgången, för då bränner man grejer ganska snabbt...

                              //Jonas
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment

                              Working...
                              X