Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudbygge- elektronisk vs. akustisk musik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ljudbygge- elektronisk vs. akustisk musik

    Sitter just nu och lyssnar igenom min demo-lista på Spott-o-fy och började fundera lite över skillnaden på olika musiktyper.

    Främst kraftigt elektronisk (Läs Martin Garrix-Animals, Contiez-Trumpsta m.fl) versus akustik musik (Yiruma, Pink floyd, Genesis, Queen m.fl.)

    I mitt huvud så känns det som att det är "lättare" att bygga ett system som spelar elektronisk musik på ett bra sätt än ett som spelar akustisk.

    Nere på Vallåkra så spelades det uteslutande elektronisk musik i bilarna.
    Hade varit intressant att se om dom hade klarat att spela Pink floyd-High hopes lika "snyggt och exakt"

    Vad är era åsikter och tankar om nyss sagda?

  • #2
    Re: Ljudbygge- elektronisk vs. akustisk musik

    Originally posted by Noiseprojekt
    Sitter just nu och lyssnar igenom min demo-lista på Spott-o-fy och började fundera lite över skillnaden på olika musiktyper.

    Främst kraftigt elektronisk (Läs Martin Garrix-Animals, Contiez-Trumpsta m.fl) versus akustik musik (Yiruma, Pink floyd, Genesis, Queen m.fl.)

    I mitt huvud så känns det som att det är "lättare" att bygga ett system som spelar elektronisk musik på ett bra sätt än ett som spelar akustisk.

    Nere på Vallåkra så spelades det uteslutande elektronisk musik i bilarna.
    Hade varit intressant att se om dom hade klarat att spela Pink floyd-High hopes lika "snyggt och exakt"

    Vad är era åsikter och tankar om nyss sagda?
    Det stämmer i 9 fall av 10. Speciellt demobilar som spelar med öppna dörrar. Förutom att det är klart enklare att få "mindre bra bilar" att låta "okej" med elektronisk, så drar även akustisk mycket mindre uppmärksamhet..vilket ju såklart är en viktig faktor.

    Men ett grundproblem är att publiken förstår mindre och mindre av vad bra ljud är, och faktum är att jag inte hört en enda demobil som spelat med öppna dörrar de senaste 5 åren som faktiskt låtit bra...Inkluderat de SM finaler jag varit på, Mantorp och Vallåkra.

    Men det är inte nödvändigtvis så att de MÅSTE låta bra heller, om ändå publiken och köparna inte kräver det.

    Trist utveckling, men så är det..
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #3
      Re: Ljudbygge- elektronisk vs. akustisk musik

      Jo du har så rätt i det du skriver Jonas, så länge en bil kan spela mycket bas eller spela galet högt så låter den automatiskt bra av någon anledning.
      Där är ju även en nackdel för företagen som bygger demobilarna, dom visar enbart att dom kan spela högt.
      Aldrig att dom kan spela riktigt snyggt med krispig diskant och dynamik.
      Där försvinner en del av möjliga kunder.


      Kommer förhoppningsvis ut en bil nästa säsong om jag lyckas och hinner, just för att jag tröttnat på utvecklingen.

      Billiga diskantkopior med titanmembran låter inte bra!!
      Last edited by Noiseprojekt; August 27, 2013, 12:44.

      Comment


      • #4
        Re: Ljudbygge- elektronisk vs. akustisk musik

        Tänker att elektronisk musik saknar referens i verkligheten vilket gör det svårare att säga bu eller bä.

        Visst, tonal balans går väl att avgöra på ett hyggligt sätt men det är svårare att säga att det som spelas upp inte speglar fonogrammet på ett korrekt sätt.

        "Din dubestep-wooob-wooob-wooob låter såååå onaturlig!"
        GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

        Comment


        • #5
          Re: Ljudbygge- elektronisk vs. akustisk musik

          Det jag kan tänka mig är att elektronisk musik är lättare att spela eftersom det är så mycket bättre gjort.
          Nu pratar jag inte att en snubbe som sitter och klipper ihop lite ljud är bättre än Eric Clapton på gitarr, verkligen inte.
          Men kvalitén på ljudet blir ju helt annorlunda från något som kommer direkt ifrån datorn istället för något som har spelats in och sedan "fixats till". Mycket lättare att få ett exakt och perfekt ljud med elektronisk musik.
          Men jag håller med dig, det är lättare med elektronisk musik.
          Aukustisk musik är väldigt svårt att inte få massa toppar och speciellt burkigt ljud i gitarren.
          Men det är ju inte lika ballt att köra Eric Clapton - Tears in Heaven på full volym som dubsteps wub wub.
          Lincoln Mark Viii
          Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
          Sub: 4x DD 1508
          Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

          Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

          Comment


          • #6
            Re: Ljudbygge- elektronisk vs. akustisk musik

            Originally posted by Tim View Post
            Men det är ju inte lika ballt att köra Eric Clapton - Tears in Heaven på full volym som dubsteps wub wub.
            Nej, men det är grymt mer imponeraande att få det att låta bra.
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #7
              Re: Ljudbygge- elektronisk vs. akustisk musik

              Originally posted by jonash View Post
              Nej, men det är grymt mer imponeraande att få det att låta bra.
              För oss ja, men för en 14 årig tjej som hänger med sin 18åriga pojkvän på närmsta bilträff är det ju inte lika upphetsande
              Lincoln Mark Viii
              Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
              Sub: 4x DD 1508
              Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

              Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

              Comment


              • #8
                Re: Ljudbygge- elektronisk vs. akustisk musik

                Originally posted by Tim View Post
                För oss ja, men för en 14 årig tjej som hänger med sin 18åriga pojkvän på närmsta bilträff är det ju inte lika upphetsande
                Grejen är den att om det funkar på Clapton, så kommer det totalt äga på det andra med. Men jag förstår vad du menar...
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #9
                  Re: Ljudbygge- elektronisk vs. akustisk musik

                  Originally posted by jonash View Post
                  Grejen är den att om det funkar på Clapton, så kommer det totalt äga på det andra med. Men jag förstår vad du menar...
                  Ohja helt klart!
                  Klarar bilen aukustisk musik så är det bra gjort!
                  Alltid trevligt att kunna göra igång "Blue Eyes Blue" och det låter bra
                  Lincoln Mark Viii
                  Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                  Sub: 4x DD 1508
                  Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                  Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ljudbygge- elektronisk vs. akustisk musik

                    En skillnad som inte lyfts är att aukustisk musik generellt kräver bra mkt mer dynamik för att låta 'igenkänningsbart bra'.
                    Bottnade master reglage för att tränga fram wubbet i radioethern är ju inte mkt till referens.

                    För egen del tycker jag det är tråkigt det spelas så lite elektronisk musik i SQ bilar. Det finns gott om spännande genrer som kan ge fantastiska ljudresor som bygger på en bra stereobild/scendjup. Synd.

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ljudbygge- elektronisk vs. akustisk musik

                      Originally posted by zrken View Post
                      För egen del tycker jag det är tråkigt det spelas så lite elektronisk musik i SQ bilar. Det finns gott om spännande genrer som kan ge fantastiska ljudresor som bygger på en bra stereobild/scendjup. Synd.
                      Då beställer jag en CD av dig.
                      Så knäcker vi stereon i vår.

                      Jag kan aldrig i livet hinna ordna "samlingar" också, tack Peter för en ref-skiva då o då.

                      Pierre
                      SEASTREAMS GARAGE


                      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ljudbygge- elektronisk vs. akustisk musik

                        Originally posted by Horsyhorse View Post
                        Då beställer jag en CD av dig.
                        Så knäcker vi stereon i vår.

                        Jag kan aldrig i livet hinna ordna "samlingar" också, tack Peter för en ref-skiva då o då.

                        Pierre
                        Jag ska se om jag kan koka ihop något

                        edit: kanske ska fokusera på substilar istället för det lite mår vårdslösa 'genrer' ...du kan ju få förhoppningar

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ljudbygge- elektronisk vs. akustisk musik

                          Originally posted by zrken View Post
                          Jag ska se om jag kan koka ihop något
                          edit: kanske ska fokusera på substilar istället för det lite mår vårdslösa 'genrer' ...du kan ju få förhoppningar
                          Vilket som.
                          Demade för ett par veckor sedan, killen hade med egen skiva med musik
                          som fick Infected att verka som cafémys, det var riktigt häftigt!

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ljudbygge- elektronisk vs. akustisk musik

                            Originally posted by Horsyhorse View Post
                            Vilket som.
                            Demade för ett par veckor sedan, killen hade med egen skiva med musik
                            som fick Infected att verka som cafémys, det var riktigt häftigt!

                            Pierre
                            Åh, kan det ha vart en halvblond grabb med ett namn i stil med Emil?
                            typ med en röd saab?

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ljudbygge- elektronisk vs. akustisk musik

                              Infected, Yello, Monster Magnet, Dire Straits, AC/DC, Wierd Al, Nickelback och Oldfield är ngr exempel på band/artister jag kan använda mig av.
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment

                              Working...
                              X