Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byta ut basar i ett par AT-100

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byta ut basar i ett par AT-100

    Tjo!
    Jag har ett par Cerwin Vega AT-100 som jag funderar på att byta ut baselementen på, då dom börjar bli gamla och trötta...!
    Då lådorna är välbyggda och i fint skick vill jag gärna ha dom kvar. Nu undrar jag vilket element som kan tänkas passa. Lådorna är på ca 140 liter(drog av 4,5L för den volym element o porten tar) och porten är 4" och 200mm lång.
    Porten kan jag ju dock kapa av om det skulle behövas, förlänga blir svårare.... vill ha lååg avstämmning. basarna får kosta max 3000 kr paret. Nån som har förslag på prisvärda basar i den prisklassen? basarna ska tåla att spela högt men samtidigt djupt. Tror original basarna är på 4ohm,men är inte säker....??

  • #2
    Re: Byta ut basar i ett par AT-100

    http://www.technovox.se/ är väl ett bra ställe....

    Pierre
    SEASTREAMS GARAGE


    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

    Comment


    • #3
      Re: Byta ut basar i ett par AT-100

      Originally posted by Horsyhorse View Post
      http://www.technovox.se/ är väl ett bra ställe....

      Pierre
      mjo men tanken var som sagt att jag skulle byta ut dom mot ett par kraftigare/bättre basar inte renovera dom gamla...

      Comment


      • #4
        Re: Byta ut basar i ett par AT-100

        Han renoverar.......och vet nog rätt bra vad man kan stoppa i istället.

        Pierre
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: Byta ut basar i ett par AT-100

          NEJ NEJ NEJ.. Gamla AT100 är ju rariteter! Lämna till Janne på Technovox och be honom renovera/kona om original basarna. Behåll dom så original som det bara går.
          Basarna räcker gott till mindre jordbävningar med RÄTT STEG/FÖRSTÄRKARE.. Hade inga problem att spela ner tavlorna hemma, när man bodde hemma spelade jag 67dB inne hos grannen genom väggen.

          Så PLEASE behåll dom original!
          Last edited by Tokken; February 28, 2011, 13:12.
          Builder of the Metallica Tribute Car

          Comment


          • #6
            Re: Byta ut basar i ett par AT-100

            håller med tokken. inte förstöra ett sådant par gamla klenoder. då kan man köpa pa högtalare i stället eller komplettera anläggningen med en fet sub. laga dom gamla godingarna i stället.
            Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

            Comment


            • #7
              Re: Byta ut basar i ett par AT-100

              hehe verkar som AT-100 väcker känslor.. Kommer ihåg när jag var 14-15 år, då var AT-100 urtypen för mina drömhögtalare,stora och brutala.. på den tiden skulle det vara stort(det ska det iofs vara nu med) men jag hade aldrig råd att köpa mig ett par så min önskan fick gå i uppfyllelse nu på äldre dar istället !
              Hm nja vi får se vad jag gör med dom, nya upphängningar skulle kanske vara nåt, dom är väldigt slappa i upphängningen nu. Kanske låter dom vara o kompletterar med en stroker 18" igen..! Men jag vill nog hellre ha ett par 1215 mk2,DC1515 eller DC15 istället. DC serien ska ju enligt många vara den bästa serien dom tillverkat.

              Comment


              • #8
                Re: Byta ut basar i ett par AT-100

                dc serien tycker ja helt klart är den bästa serie dom producerat. spelar hur jävla högt som helst utan att någonsin verka vilja ge sig eller låta dåligt på något sätt. självklart finns de högtalare som låter bättre osv osv. men ska man ha högt ljud med sjukt mycke bas o en diskant som aldrig tacklar av så är ju at eller dc serien ett va dom bästa valen man kan göra
                Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

                Comment


                • #9
                  Re: Byta ut basar i ett par AT-100

                  precis, DC serien va väl deras "försök" att göra ett par högtalare som inte bara kan spela för hela kvarteret utan som dessutom låter bra. Har för mig att lådorna till DC serien tillverkades i Danmark av dali samt att mellanregistret(vet ej om det gäller diskanten också) tillverkades av Peerlees. Tycker nog att det är så att mellanregister samt diskanter aldrig varit Cerwins starka sidor. Det är ju bas man ofta förknippar Cerwin med. Synd bara att 1215mk2 samt DC1515 är så sjukt dyra begagnade, men jag ska fn i mig ha nåt av dem..... ! Nån som lyssnat på Al serien t ex 1002 ? dom verkar ju också vara riktigt seriösa, bara mellanregistret väger 4-5 kg...??
                  Minns när jag hade en stroker 18" drivet av ett bryggat LAB gruppen 1600 steg i en liten etta på 40 kvadrat, tavlorna i bokhyllan hos grannen rasade ner hehehe....!

                  Comment

                  Working...
                  X