Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga tappade horn.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygga tappade horn.

    Nån som kan ge bra förslag på två bra 10 eller 12" basar samt en varsin låda till det? Högtalarna till kommer att vara ett par stora magnetostater så basen lär bli riktigt tight och rapp för att det ska fungera. Fick tipset av Svetsare som jag köper högtalarna av att det bör vara PA element i hornen, sen skulle det inte göra så mkt om basarna inte skulle vara så jättedyra heller.

    Har kollat runt lite nu på nätet och hittat lite smått på hififorum men där sitter det bara sexhalvor i hornen som jag hittat.

    Vore glad för lite hjälp i val av basar och bygge av lådor.
    OTURSFÖRFÖLJD!!!
    Bara att bryta ihop och komma igen.

  • #2
    Re: Bygga tappade horn.

    Ta en titt på gamla gamla JBL Gti1200. Det är en 12" som ursprungligen kommer från PA-världen. Med lite tyngre kon än sin PA-kusin så är den ganska lagom i tappat horn. Jag bygger iaf med den just nu. Enligt simuleringar ser det bra ut. Till helgen hoppas jag veta hur det blev.
    De har fördelen att kosta en knapp tusenlapp begagnad.

    Kör du Hornresp?
    Mät upp parametrarna på vilket element du än köper skulle jag säga. Det är ganska känsligt med parametrar i tappade horn.

    Comment


    • #3
      Re: Bygga tappade horn.

      http://www.blocket.se/stockholm/1000....htm?ca=16&w=3

      Detta är väl GTI1000?

      Skulle den vara lämplig kanske?

      Comment


      • #4
        Re: Bygga tappade horn.

        Frågan är om Den gamla GTI är snabb nog för att hänga med högtalarna. en beskrivning om hur baspanelen spelar så är en bra sexhalva långsam.
        OTURSFÖRFÖLJD!!!
        Bara att bryta ihop och komma igen.

        Comment


        • #5
          Re: Bygga tappade horn.

          Originally posted by ABZD View Post
          Frågan är om Den gamla GTI är snabb nog för att hänga med högtalarna. en beskrivning om hur baspanelen spelar så är en bra sexhalva långsam.
          Först måste vi definiera vad snabb och långsam bas är. Det är ju ändå låga frekvenser som spelas. 50hz är 50hz. Ingen bas spelar 47hz när det får en 50hz signal... Det finns bas med bättre och sämre transientsvar och gruppfördröjning osv. Jag utgår fran att det är vad du menar med snabb bas, bra transientsvar och låg gruppfördröjning/fas. Att den inte känns seg och bumlig.

          Isf är inte tappat horn rätt konstruktion, inte enligt mina simuleringar och tester iaf (jag har bara byggt två st). De har bra attack eftersom de har så bra verkningsgrad och kopplar till rummet, men särskilt exakt och snabbt - njae. Det är roligt att lyssna på tappat horn då de låter stort, men egentligen tycker jag att slutna lådor som klarar samma ljudtryck och frekvensomfång är betydligt mer korrekt. De blir mycket dyrare dock.

          Gti-elementet går att stoppa i tappat horn med hyfsat låg gruppfördröjning ifall man inte behöver extrem verkningsgrad (och därmed gigantiskt horn). När jag simulerade mindre element så fick jag ofta ha mycket mer gain i hornet för att få ut något ljudtryck och då kommer även gruppfördröjningen på köpet. Jag tror därför inte att ett mindre element upplevs "snabbare". Är gruppfördröjning och transientsvar åt skogen så spelar membranytan mindre roll. Däremot är nog placeboeffekten större med mindre element. -Kan det lilla spela så mycket? Det faktiska resultatet handlar nog mer om hur elementet är uppbyggt. Simulera, simulera, simulera och sen prova är det som gäller. Jag hade förutom tappat horn även tittat på dipoler, slutet eller oändlig baffel i ditt fall.

          Det hornet jag byggde i veckan med gti-element spelar från 33hz med auktoritet i ett stort rum. Det tål inte mer än ~150w i hornet innan xmax nås i passbandet. Konstruktionen är 36x40x114cm och innervolym drygt 90 liter. Det blev så stort i yttermått pga stagning och att jag ville få bort alla stående vågor under 200hz iaf.

          Jag hoppas inte du blir helt förskräckt när det gäller tappade horn. Simulerar man noga och håller koll på vad det är man vill ha för resultat, eller bara använder någon annans konstruktion som man vet funkar, så blir det bra. Det har byggts en del tappade horn på hififorum.nu och oftast finns ritningar till allmän beskådan.

          Comment


          • #6
            Re: Bygga tappade horn.

            Jag skickar en länk med lika dana högtalre som jag har köpt http://www.dahlbergaudiodesign.se/images/011.JPG Och av vad jag har förstått så är det riktigt kinkigt att bygga en bra subb till dom. Jag kunde heller inte regga mig på hififorum då dom stängt just den delen för att sen ta kontakt med han som byggt dom och få lite goda råd ang subb till dom.
            OTURSFÖRFÖLJD!!!
            Bara att bryta ihop och komma igen.

            Comment


            • #7
              Re: Bygga tappade horn.

              har själv kört med gti elementen i horn förut (dock 18"arna) men de funkade riktigt bra, men nu till min fråga, va i helskotta är tappade horn?? e de nå man tappar i golvet innan inkoppling...............eller e de jag som e tappad nu
              De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

              Comment


              • #8
                Re: Bygga tappade horn.

                Jag har inte mer koll på det än det jag läst på nätet och det är lite varierande information, men det ska helt klart bli en ny erfarenhet att bygga ngt liknande. Ska se till att få lite goda råd av han som byggt högtalarna som jag länka bild på.
                OTURSFÖRFÖLJD!!!
                Bara att bryta ihop och komma igen.

                Comment


                • #9
                  Re: Bygga tappade horn.

                  http://www.thomann.de/se/eminence_delta_12_lf.htm Två st sådana lutar det åt eller 2-4 st http://www.thomann.de/se/eminence_deltalite_ii_2510.htm <------ har jag kyssnat på och dom är riktigt rappa och lirar trevligt djupt.
                  OTURSFÖRFÖLJD!!!
                  Bara att bryta ihop och komma igen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bygga tappade horn.

                    Originally posted by ABZD View Post
                    http://www.thomann.de/se/eminence_delta_12_lf.htm Två st sådana lutar det åt eller 2-4 st http://www.thomann.de/se/eminence_deltalite_ii_2510.htm <------ har jag kyssnat på och dom är riktigt rappa och lirar trevligt djupt.
                    Har du simulerat dessa element i horn?

                    Jag gjorde en snabb simulering med Delta 12LFA, 12LFC och deltalite-tian. Tolvorna tål knappt 50W innan de når xmax och tian typ 25W i de hornen jag tyckte passade elementen. Det känns lite mesigt faktiskt, särskilt i så pass stora horn som det blev. Har du lyssnat på dem i tappade horn?

                    MrMix:
                    Tappat horn:
                    http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68862

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bygga tappade horn.

                      Har inte lyssnat på tiorna i tappade horn bara i följande lådor http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm
                      Och tolvorna har jag inte lyssnat på alls.
                      OTURSFÖRFÖLJD!!!
                      Bara att bryta ihop och komma igen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bygga tappade horn.

                        Originally posted by ABZD View Post
                        Har inte lyssnat på tiorna i tappade horn bara i följande lådor http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm
                        Och tolvorna har jag inte lyssnat på alls.
                        Lite OT men måste bara fråga vad du tyckte om DTQWT? Har funderat på att bygga mig ett par och det är alltid kul att höra vad folk med erfarenhet har att säga.
                        Sponsrad av www.dipit.se

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bygga tappade horn.

                          DTQWT är helt klart en trevlig högtalare som låter bra med en trevlig kringutrustning. Men i mitt tycke så låter ett par bra magnetostater långt mkt bättre än. Byggkostnaden ligger på runt 16000.- för ett par DTQWT jag gick och fundera själv på att bygga ett par sådana tills jag fick erbjudandet på magnetostaterna som jag köpte istället. Så mitt råd är helt klart att lägga ungefär samma pengar på ett par bra magnetostater på begagnatmarknaden och sen jobba med placeringen av dom i rummet samt övriga rummet.

                          Men DTQWT är absolut ingen dålig högtalare då den är mjuk i karaktären med klara röster och en trevlig bas. Men se till att jobba lite med rummet då även dom kräver sin placering och lite dämpning av rummet.
                          OTURSFÖRFÖLJD!!!
                          Bara att bryta ihop och komma igen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bygga tappade horn.

                            Skumma igenom lite lätt och läste lite om de gamla JBL GTI elementen.
                            Jag har 2st JBL GTI 1500 om det skulle vara intressant, dock 15" då.
                            Så om 10-12" inte är något måste så..
                            SM 2a, Street 2K 2015.
                            SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
                            SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
                            SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

                            Comment

                            Working...
                            X