Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bas bottnar, sluten låda.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bas bottnar, sluten låda.

    Tjena, det verkar som att min bas bottnar i sin slutna låda.
    jag ger den 900RMS i 2 ohm. (med ett lite billigare steg, MAC Audio Fearless 1000D) den känns stum och fräsch och låter bra i övrigt.
    kan lådan vara för stor? den svarar även väldigt bra på lite lägre frekvenser och det är där den bottnar, har subsonic på runt 15-20hz har jag för mig.
    basen är en pioneer TS-W2502D4 och det rekommenderas 15-20l låda. min är 20l med basen monterad, skulle det göra en jätteskillnad med en låda på kanske 15-17 liter?

    visas lådstorlekar i manualer oftast som brutto eller netto?
    \m/

  • #2
    Re: Bas bottnar, sluten låda.

    Du kan ju prova att droppa in någon liten box som upptar ett par liter i lådan.. men jag tvivlar starkt på att det kommer göra skillnaden.

    Slutan burkar gör ju helt enkelt att slaglängden ökar i takt med att djupare frekvenser skall återges.

    För att boosta upp saker en smula, så prova att bygg en ca 3-4L dummy, och höj ditt subsonic uppemot en 30hz.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Bas bottnar, sluten låda.

      Originally posted by LuffarN
      visas lådstorlekar i manualer oftast som brutto eller netto?
      I manualen till just den basen står det iaf "The recommended enclosure volumes include speaker displacement", men det är tyvärr inte alltid tillverkaren anger om det är netto/brutto.

      Comment


      • #4
        Re: Bas bottnar, sluten låda.

        Originally posted by Optima View Post
        I manualen till just den basen står det iaf "The recommended enclosure volumes include speaker displacement", men det är tyvärr inte alltid tillverkaren anger om det är netto/brutto.
        Står det include speaker displacement är det ju ganska så klart!
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment

        Working...
        X