Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Allmän diskussion och frågor

Allmän diskussion och frågor Här diskuteras allt inom bilstereo som ej passar i annan kategori.

Reply

Thread Tools
Old September 3rd, 2019, 18:02   #1
moller.peter
Junior Member

Default Byta bilstereo (total nybörjare)

Hej allesammans!

Min första post ang. min första bil och mitt första byte av bilstereo...många oskulder o bli av med.

Jag är (stolt?) ägare av en vacker Suzuki Swift 2011 men är nu missnöjd med bilstereon som är, vad jag antar, en standard. Då jag absolut inte vet nånting om vad jag behöver köpa för saker för en uppgradering, eller hur man uppgraderar...tänkte jag höra med er experter. Vad jag behöver som minimum är:

* Bluetooth för musik och telefonsamtal i bilhögtalare.

* Enklare form av equalizer (alt. low pass filter...vibrerar som fan i bilen vid basrika låtar).

* Att jag kan fortsätta använda kontrollknapparna i ratten för att styra stereon (jag förstår självklart att jag inte kan styra låtarna från min telefon) vid mp3 låtar på usb sticka tex.

* Om jag har förstått det hela så är min nuvarande radio "2DIN"(?) i höjd så liknande storlek är väl mindre huvudvärk vid installation.

Kan man koppla in nån extern bluetooth enhet till den befintliga stereon eller måste man byta ut den helt? Vad för kablar/enhet/ram behöver jag?

Självaste enheten får gärna inte stiga över 2000kr...måste ju godkännas av "chefen" här hemma också hehe

Men släng till med vad du/ni anser kan vara bra för mig att veta, tackar er alla!!!!
moller.peter is offline   Reply With Quote
Old September 3rd, 2019, 19:18   #2
Nattlorden
Senior Member

Nattlorden's Avatar

Default Re: Byta bilstereo (total nybörjare)

Lärdom jag drog var att kablage till att byta till ny "radiodel" var väldigt mycket dyrare om man skulle ha till ratten också... typ 1000 isf 250 på min bil.

Min nya enhet, som var en av de enklare utan "skärm" gick på 1600+ och då kan man behöva lite monteringssaker kanske också.

Vad jag vill säga är att 2000 kanske är i underkant av vad som är möjligt, men det kanske inte behöver gå mer än 50% över med lite försiktighet.

Den jag skaffade synkar med spotify, så det går faktiskt att byta låtar på pågående album i alla fall.
Kablar: Supra, Gladen
Ljuddämpning: Stinger, Biltema
Anslutningar etc: (Valicar,) Gladen, Autoleads

Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io
Nattlorden is online now   Reply With Quote
Old September 4th, 2019, 14:50   #3
Mikka
Senior Member

Mikka's Avatar

Rep Power: 164 Mikka has a spectacular aura aboutMikka has a spectacular aura about
Send a message via MSN to Mikka

För det första så behöver du detta kitt för installationen : http://www.bilstereohornan.se/connects2-ctksz-2:3361
Bara där är vi uppe i 1295:- sen ska du ha en stereo på det.
Även om du köper begagnat så förstår du nog att du får höja budgeten lite.
När det kommer till stereo så är Kenwood DPX-M3100BT ett av de billigaste alternativen, Du kan leta effter en begagnad för att få ner priset.
http://www.bilstereohornan.se/kenwood-dpx-m31-bt:8337

Last edited by Mikka; September 4th, 2019 at 14:53.
Mikka is offline   Reply With Quote
Old September 4th, 2019, 17:33   #4
Snoddas
Senior Member

Hej!

BRL har visst rea på installationskit till Swift. 798 kronor.

https://www.brl.se/sv/artiklar/insta...wift-2011.html

Dom är även ett par HU.

https://www.brl.se/sv/artiklar/jvc-kw-m25bt.html
https://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-mvh-a210bt.html

Du kommer nog få prata lite med "chefen" om du inte väljer att ge dig in i begagnatmarknaden.

MVH Simon Jonsson.
Snoddas is offline   Reply With Quote
Old September 4th, 2019, 19:07   #5
Eazy
Senior Member

Det går säkert att köpa en enkel-DIN-spelare och köpa ett prylfack som man sätter över eller under spelaren för att få ett större utbud av spelare om man skulle vilja, men det blir kanske inte lika trevligt som en dubbel-DIN.
Eazy is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules