Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låda till CW stroker 18" !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Låda till CW stroker 18" !

    En högre avstämning passar bättre när jag kollar i programmet, helt klart. Frekvensåtergivningen börjar falla redan vid ganska höga frekvenser så man ser tydligt att det inte är djupbasmonster, håller med. Mina förslag är långt ifrån optimala, det är jag fullt medveten om.

    Att jag ändå gav förslagen är för att den ändå borde kunna ge relativt djup bas och med tanke på den höga verkningsgraden borde den också fortfarande ge hyfsat tryck trots att frekvensåtergivningen faller så pass mycket. Även ur konutslagssynpunkt ser den ut att tåla ganska bra med effekt.

    Om förslagen sedan är direkt felaktiga eller inte får andra avgöra.

    Comment


    • #32
      Re: Låda till CW stroker 18" !

      Visst är det så men sen får man tänka på att även om man stämmer av vid 30Hz så kan den fortfarande spela en hel del djupare, ner mot 25Hz kommer fortfarande fungera ganska så bra. Och frågan är om den behöver gå mycket djupare än så då det är väldigt få toner i musiken som ligger där nere. Är det värt att tappa så mycket högre upp för att den ska gå några Hz lägre i frekvens. Några extrema effekter under längre tid nere runt 25Hz kommer man ändå inte kunna pumpa in för det är inte kylningen avsedd för. Jag har själv haft en Stroker 18" med en låda avstämd vid 25Hz och visst fungerade det men det var inte helt optimalt. Det var många år sedan då jag fortfarande bodde hemma i farsans villa.



      Gick trots allt att få saker o trilla ner från hyllorna i rummet när man spelade

      http://www.youtube.com/watch?v=o9PSA06kRbQ

      Efter något år konstruerade jag och en kompis ett horn i stället. Det var mer som ett test så vi lade inga ansträngningar på utseendet.




      Så här ser hornsimuleringarna ut




      Och här gjorde vi en uppmätning i rummet utan att ändra på volymratten. Som synes har hornkonstruktionen rejält mycket högre verkningsgrad. Spelade inte riktigt lika djupt men helt sinnessjukt högt. Den gula kurvan är hornet och den gröna basreflexlådan. Om ni ser på filmsnutten ovan märker ni kanske att saker vribrerade runt lite när man spelade. Det var ingenting mot när man drog på ordentligt med hornet. Vid ett tillfälle lossnade hyresgästernas kristallkrona från taket och de bodde inte i våningen under utan ytterligare en våning ner och farsan var orolig för att rörledningarna i huset skulle börja läcka så det var inte helt uppskattat.

      Comment


      • #33
        Re: Låda till CW stroker 18" !

        Har aldrig byggt horn, men helt klart spelar såna konstruktioner en helt annan division. Imponerande.

        Comment


        • #34
          Re: Låda till CW stroker 18" !

          Läste nyss ang hornet PV1200 byggde. kanske man ska satsa på ett sånt istället?
          Någon som vill göra en ritning till samma horn??? gärna med kapnota också.

          Är URKASS på matte så ja klarar inte att räkna något liknande själv !
          Last edited by cerwinsky; October 10, 2013, 11:36.

          Comment


          • #35
            Re: Låda till CW stroker 18" !

            Hm fn grabbar nu gör ni de svårt för mig borde ja låta bli o stämma av vid 25Hz då?
            Och bygga en annan låda me lite högre avst? Önskar ja hade ritningen till hornet PV1200 gjorde. Nån som kan hjälpa mig med ett sånt??
            Skulle typ vilket tappathorn till en 18" funka eller är de noga uträknat?
            va tror ni om de här hornet är ju BIllebro skit men lådan verkar ju schysst. Tror ni de ba är o byta ut basen tilll CWn eller blir de ba skit?? Tänkte blir ju billigare o köpa dem där ist för o bygga sj..
            http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=1399 eller den här http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=4784. Visst frakten kostar 500. är något av dessa lådor nåt att ha för o få tryck o djuup ur min kära CW ??

            Och PV1200; vilken frekvensgjorde du hornet optimalt till?
            Last edited by cerwinsky; October 12, 2013, 13:28.

            Comment


            • #36
              Re: Låda till CW stroker 18" !

              Hornet är konstruerat för maximal verkningsgrad och för musik så det går inte så extremt djupt utan börjar falla under 35Hz men det går naturligtvis att konstruera annorlunda. Basreflexlåda fungerar fint också men själv så hade jag stämt av något högre än vid 25Hz.

              Comment

              Working...
              X