Announcement

Collapse
No announcement yet.

Råd om billjudsbygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Råd om billjudsbygge

    Är ny på detta med billjud, och behöver lite råd.
    Har fått tag på lite diverse till bra pris, utan riktig eftertanke, (planer har ändrats lite hit och dit)

    Nuvarande grejer är:
    - 1st Kenwood KMM-BT305 (4x22(55)W)
    - JBL GTX1200 2st parkopplade, som ska drivas av Hertz 1D (slotport-låda uträknad av BRL).
    - 1st GAS BEAT 80.4 (4x80W@4ohm 4x120W@2ohm)
    - 8st EDBPRO6-E9 (RMS 150W min RMS 75W)
    - 4 st EDPRO37TA-E4 (RMS 75W min RMS 35W)

    Baslåda med JBL-högtalare och Hertz-steget är väl det som är klart och behöver inte så mycket funderingar, mest med så ni har hela bilden.

    Edge midbasar är tänkta att att parkopplas 2 och 2 (dörrsidorna i bilen) samt kopplas in på Gas 80.4. Sedan ska diskanterna in på något vis. Har lite dålig koll på detta med delningsfilter m.m.

    Så till mina frågor.
    - Gas 80.4 räcker det eller behöver jag gå på större steg för midbasarna?
    - Delningsfilter behövs det om jag bara köra midbasar på Gas 80.4?
    - Kan jag mata diskanterna direkt på bilstereon, men jag antar att den har lite får dålig effekt för det?
    - Om jag parkopplar midbasarna 2 och 2 så får jag 2ohm. Kan 2 midbasar och en diskant drivas av ett slutsteg med ett delningsfilter eller behöver midbasar och diskanter ha samma ohm-tal för att funka med ett och samma delningsfilter?

    Jag har lite tight budget för resten av systemet, kan tänka mig sälja 80.4 och uppgradera, men med delningsfilter så kryper det iväg.

    Hur går jag bäst för att få ihop ett hyffsat system av detta?

    Tacksam för tips

  • #2
    Re: Råd om billjudsbygge

    Originally posted by McClint
    Edge midbasar är tänkta att att parkopplas 2 och 2 (dörrsidorna i bilen) samt kopplas in på Gas 80.4. Sedan ska diskanterna in på något vis. Har lite dålig koll på detta med delningsfilter m.m.

    Så till mina frågor.
    - Gas 80.4 räcker det eller behöver jag gå på större steg för midbasarna?
    - Delningsfilter behövs det om jag bara köra midbasar på Gas 80.4?

    Tacksam för tips
    Dina Edge-högtalare är inga midbasar. Det är en missuppfattning av många.
    De är helt enkelt mellanregister.
    Ett filter är ett måste om de ska hålla. Du behöver dela dem med HPF mellan 150-200Hz.

    Troligtvis ligger det med kondingar till diskanterna. Om de inte redan sitter fastlödda på +terminalen. Så du kan köra dem på steget i så fall. Tänk även på bra ventilation iom att steget blir varmt om du kör högtalarna i 2 Ohm.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • #3
      Re: Råd om billjudsbygge

      Tack för svar
      Då borde det gå att sätta HPF på 80.4-steget och sedan parallellkoppla 2st mellanregister och en diskant per per kanal i slutsteget, (med en konding till diskanten)?

      Comment


      • #4
        Re: Råd om billjudsbygge

        Det stämmer.
        Men tänk på att steget behöver bra kylning. Alla 4 kanaler kommer köras i 2 Ohm, så steget kommer svettas.
        Octan
        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

        OctanAudio
        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
        Fegens Vandrarhem

        Bilstereoblog
        Team Ljudbyggaren

        Comment


        • #5
          Re: Råd om billjudsbygge

          Kollade på diskanterna och mycket riktigt det var pålödda kondensatorer på dem (2.2uF).

          En lite fundering, mellanregister och diskant ligger på 4 Ohm styck. Om man parallellkopplar 2 mellanregister och en diskant så får jag det till 1,333 Ohm. Det är lite lite, eller funkar det ändå i.o.m. kondensatorn?

          Fick ett bra pris på ett annat steg så jag sålde GAS BEAT 80.4.
          Det blev ett EDGE EDA200.4-E7 (4x200W@2Ohm, 4x150W@4Ohm), borde bli lite svalare i 2 Ohm.

          Nästa fråga, jag vill göra en grov inställning och sedan få någon att finjustera.

          Basslsutsteget har denna spec:
          - Bandwidth: 10 - 500 Hz
          - HPF 50 Hz - 250 Hz @ 12 dB/Oktav
          - LPF 50 Hz - 250 Hz @ 24 dB/Oktav

          Basarna har denna spec:
          - 23Hz-450kHz

          Eftersom basen bara går till 450Hz medans basslutsteget går till 500Hz, ska jag då köra LPF upp till 250Hz där eller ska jag skippa LPF och köra 500Hz?


          Slutsteg för mellanregister och diskanter har spec:
          - HPF / LPF: 30-250 Hz

          Mellanregister har spec:
          - 125Hz - 10.5kHz

          Diskant spec:
          - 2000 - 22000 Hz

          Hur ska jag ställa in LPF på slutsteget till mellanregistret, jag har väl inget annat val än att köra 250Hz som är max på HPF?

          Tacksam för tips

          Comment


          • #6
            Re: Råd om billjudsbygge

            Originally posted by McClint View Post
            Kollade på diskanterna och mycket riktigt det var pålödda kondensatorer på dem (2.2uF).

            En lite fundering, mellanregister och diskant ligger på 4 Ohm styck. Om man parallellkopplar 2 mellanregister och en diskant så får jag det till 1,333 Ohm. Det är lite lite, eller funkar det ändå i.o.m. kondensatorn?

            Fick ett bra pris på ett annat steg så jag sålde GAS BEAT 80.4.
            Det blev ett EDGE EDA200.4-E7 (4x200W@2Ohm, 4x150W@4Ohm), borde bli lite svalare i 2 Ohm.

            Nästa fråga, jag vill göra en grov inställning och sedan få någon att finjustera.

            Basslsutsteget har denna spec:
            - Bandwidth: 10 - 500 Hz
            - HPF 50 Hz - 250 Hz @ 12 dB/Oktav
            - LPF 50 Hz - 250 Hz @ 24 dB/Oktav

            Basarna har denna spec:
            - 23Hz-450kHz

            Eftersom basen bara går till 450Hz medans basslutsteget går till 500Hz, ska jag då köra LPF upp till 250Hz där eller ska jag skippa LPF och köra 500Hz?


            Slutsteg för mellanregister och diskanter har spec:
            - HPF / LPF: 30-250 Hz

            Mellanregister har spec:
            - 125Hz - 10.5kHz

            Diskant spec:
            - 2000 - 22000 Hz

            Hur ska jag ställa in LPF på slutsteget till mellanregistret, jag har väl inget annat val än att köra 250Hz som är max på HPF?

            Tacksam för tips
            Det blir 2 Ohm. Diskanten räknas inte med i kalkylen av olika anledningar.

            Blir lagom att sätta subben på LPF ca 80Hz. Högre ska man inte dela. Du vill inte att röster och dylikt ska komma därifrån.

            HPF 200 Hz bör bli lagom på dina mellanregister. Alltså INTE LPF.

            Ett LPF låter frekvenser lägre än det valda värdet passera filtret.
            Ett HPF låter frekvenser högre än det valda värdet passera filtret.
            Men det betyder samtidigt inte att det är tyst ovan och under valda frekvenserna. Sätter du subben på 80Hz så är ljud vid t.ex. 110Hz fullt hörbara.
            Därför är det inga problem att dra isär värdena lite.
            Octan
            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

            OctanAudio
            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
            Fegens Vandrarhem

            Bilstereoblog
            Team Ljudbyggaren

            Comment

            Working...
            X