Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skorrande - hjälp önskas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skorrande - hjälp önskas

    Ledarna från högtalaranslutningen Slår i membranet redan vid låg volym och skapar ett högt skorrande missljud. Någon som har tips på hur man löser det? Är ett par Focal k2 power 6,5”. Är helt nya men inspelade..

    Tacksam för tips!

  • #2
    Re: Skorrande - hjälp önskas

    Kan du inte bara vika undan tinsellerna?
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Skorrande - hjälp önskas

      Hej,

      Har testat men de viker upp sig direkt när jag spelar igen

      Comment


      • #4
        Re: Skorrande - hjälp önskas

        Bedrövligt av e så pass dyr högtalare!

        Skicka ett mejl till AAMP som är importör av Focal och fråga hur du ska lösa ditt problem.

        Du hittar kontaktformulär längst ner till vänster!

        https://www.aamp.se
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Skorrande - hjälp önskas

          Låter som ett produktfel, men är det likadant på båda så är det väl tveksamt om utbyte kommer att fungera bättre faktiskt. Pengarna tillbaka och testa något annat?
          Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
          Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
          Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
          Kablar: Supra, Gladen
          Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
          Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

          Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

          Comment


          • #6
            Re: Skorrande - hjälp önskas

            Originally posted by fillel
            Ledarna från högtalaranslutningen Slår i membranet redan vid låg volym och skapar ett högt skorrande missljud. Någon som har tips på hur man löser det? Är ett par Focal k2 power 6,5”. Är helt nya men inspelade..

            Tacksam för tips!
            Det där fenomenet var jag med om för länge sedan .
            En kompis ( som inte var speciellt ljudintresserad ) hade köpt en komplett billjudsanläggning från BILLEBRO

            Förutom att det klena plåtchassit var krokigt så basarna var lätt ovala så tog kablaget i konen , vi löste det hela med en bit resår från morsans sylåda.

            Att basarna lät skit i alla former av lådor och oavsett kringanläggning gick inte att avhjälpa , köper man skräp låter det skräp .

            Trodde inte att Focal skulle göra samma tavla 30 år senare......

            Comment


            • #7
              Re: Skorrande - hjälp önskas

              Focal gör en tveksamma grejer verkar det som.
              www.sp-engineering.se

              Comment


              • #8
                Re: Skorrande - hjälp önskas

                Originally posted by newBadboy View Post
                Focal gör en tveksamma grejer verkar det som.
                Njaaa, dom gör franska grejor ..... fast om vi drar en parallell med franska bilar sa har du en poäng i det du säger
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: Skorrande - hjälp önskas

                  Har nu gjort allt för att få bukt med skiten. Blev till slut en reklamation... Tack för era tips iaf.

                  Btw: Hur står sig Gladen SQL 165 mor K2rna? Nonne kanske är är partisk men kan säkert upplysa

                  Comment


                  • #10
                    Re: Skorrande - hjälp önskas

                    Originally posted by fillel View Post
                    Har nu gjort allt för att få bukt med skiten. Blev till slut en reklamation... Tack för era tips iaf.

                    Btw: Hur står sig Gladen SQL 165 mor K2rna? Nonne kanske är är partisk men kan säkert upplysa
                    Jag må vara partisk men jag är alltid ärlig

                    Den senaste utgåvan av Focal K2 har jag inte så bra koll på.
                    För 10 år sedan så tyckte jag just K2 från Focal var ett av deras bästa kit, förövrigt ligger Focal långt ner på min lista då ljudbilden brukar vara ofokuserad och spretig.
                    Basen i Focal brukar vara hård, inte så där köttig som jag vill ha den.

                    Jämför vi med SQL så får du lätt en av de bättre diskanterna i prisklassen, rejäl tjong i midbasen.
                    SQL förtjänar mycket effekt, bra tryck i gitarrer bland annat.
                    Möter upp i system med kraftfull sub, ska helst inte spela ända ner i botten om man vill panga på ordentligt.
                    Skulle nog vilja säga att SQL ger Amega en rejäl match vilka många framhåller som tung gungets mästare.

                    Vill man ha mer HiFi så är det Zero Pro 165 som gäller, då får man mer köttig botten, bättre filter och samma diskant fast i Aluminiumhus vilket höjer nåvån ytterligare.
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Skorrande - hjälp önskas

                      Originally posted by Nonne View Post
                      Jag må vara partisk men jag är alltid ärlig

                      Den senaste utgåvan av Focal K2 har jag inte så bra koll på.
                      För 10 år sedan så tyckte jag just K2 från Focal var ett av deras bästa kit, förövrigt ligger Focal långt ner på min lista då ljudbilden brukar vara ofokuserad och spretig.
                      Basen i Focal brukar vara hård, inte så där köttig som jag vill ha den.

                      Jämför vi med SQL så får du lätt en av de bättre diskanterna i prisklassen, rejäl tjong i midbasen.
                      SQL förtjänar mycket effekt, bra tryck i gitarrer bland annat.
                      Möter upp i system med kraftfull sub, ska helst inte spela ända ner i botten om man vill panga på ordentligt.
                      Skulle nog vilja säga att SQL ger Amega en rejäl match vilka många framhåller som tung gungets mästare.

                      Vill man ha mer HiFi så är det Zero Pro 165 som gäller, då får man mer köttig botten, bättre filter och samma diskant fast i Aluminiumhus vilket höjer nåvån ytterligare.

                      Fick höra ett Focal K2 side-by-side mot ett TT Technology för 1995kr..
                      K2 fick råpisk, var nästan löjligt med tanke på prisskillnaden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Skorrande - hjälp önskas

                        För (jag tror det är) 5 år sedan hade jag ett möte med en högtalartillverkare i Italien.
                        Vi diskuterade hur olika system lät och hur dom presterade.
                        Jag sa, det Focals system jag är mest imponerad över är deras billigaste (Access)

                        Svaret jag fick ..... känner du igen den här korgen ..... med ett smajl

                        Kontentan av detta är, att ett kit för 1695:- från ett märke som vill framstå som moderns High End brand som låter bra som dom själv inte producerar borde ju få nån klocka att ringa
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: Skorrande - hjälp önskas

                          Originally posted by Nonne View Post
                          För (jag tror det är) 5 år sedan hade jag ett möte med en högtalartillverkare i Italien.
                          Vi diskuterade hur olika system lät och hur dom presterade.
                          Jag sa, det Focals system jag är mest imponerad över är deras billigaste (Access)

                          Svaret jag fick ..... känner du igen den här korgen ..... med ett smajl

                          Kontentan av detta är, att ett kit för 1695:- från ett märke som vill framstå som moderns High End brand som låter bra som dom själv inte producerar borde ju få nån klocka att ringa
                          Stämmer garanterat!
                          Auditor, Access, FLAX och Polyglass görs i kina, K2 och Utopia handbyggs i frankrike om jag inte minns helt fel.
                          Vad jag kan minnas är att K2 och Utopia har serienummer tryckta på alla element, vilken inte dom lägre serierna har

                          Comment


                          • #14
                            Re: Skorrande - hjälp önskas

                            Ursäkta att jag kapar tråden! Men vad är en matchande förstärkare till Gladen Zero PRO 165 kittet? Har kollat lite på 2 vägs kittet?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Skorrande - hjälp önskas

                              Originally posted by Maak14 View Post
                              Ursäkta att jag kapar tråden! Men vad är en matchande förstärkare till Gladen Zero PRO 165 kittet? Har kollat lite på 2 vägs kittet?
                              Gladen XL250c2 eller Mosconi AS 200.2 vore kul... men Nonne vet bäst!

                              Comment

                              Working...
                              X