Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klass AB eller D slutsteg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Klass AB eller D slutsteg

    Hej, jag håller på med ett bygge i en A-traktor och blir inte klokare av att google på om man ska satsa på AB eller D slutsteg.

    Min tänkta setup är:

    Bas: 2x12" i låda med monoblock
    Mid: 8x6.5" i dörrar med 4 kanalsteg
    Diskant: 2x i dörrar fram med 2 kanalsteg.

    Om jag har läst och tolkat rätt så är det att rekommendera med ett klass AB till diskanter men inte lika viktigt till bas och mid rent ljudmässigt? Effektförbrukningen är säkert en annan puck ...

    Några kloka input?

  • #2
    Re: Klass AB eller D slutsteg

    Det som gör att man brukar rekommendera ett Klass D till basar är för att dom drar lite mindre ström.

    Sen ljudmässigt så finns det Klass D steg som sopar banan med klass AB steg så så enkelt är det inte.

    Men om vi säger så här ......
    Vill du det ska låta metalliskt och ingen närvarokänsla så ska du satsa på en Pioneer spelare, horndiskanter och PA inspirerade mid och basar.
    Sen tillför du ett av de billigare digitala Alpine stegen .... asså då bara vill man hoppa i hamnbassängen med betongskor!
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Klass AB eller D slutsteg

      Originally posted by Nonne View Post
      Det som gör att man brukar rekommendera ett Klass D till basar är för att dom drar lite mindre ström.

      Sen ljudmässigt så finns det Klass D steg som sopar banan med klass AB steg så så enkelt är det inte.

      Men om vi säger så här ......
      Vill du det ska låta metalliskt och ingen närvarokänsla så ska du satsa på en Pioneer spelare, horndiskanter och PA inspirerade mid och basar.
      Sen tillför du ett av de billigare digitala Alpine stegen .... asså då bara vill man hoppa i hamnbassängen med betongskor!
      Ok, jag är med på din tankegång :-)

      Midarna har jag redan, det är RF PPS4-6 Punch PRO, kan Gladen RS100C4 vara ett bra alternativ?

      Har du någon åsikt om RF diskanter, går de att jämföra med Aerospace?

      Comment


      • #4
        Re: Klass AB eller D slutsteg

        RS 100c4 är ett väldigt trevligt steg, det är mer partydriv än bakåtlutat finlir.

        När vi kommer till min erfarenhet av RF produkter så är den ganska så begränsad, körde förr förr med RF och det var mer Rock n Roll än korrekt.
        Utan att ha lyssnat på RF diskanter i den lite tyngre skolan så kan jag nog sticka ut hakan och säga nej .... den är inte lika bra som Aerospace.

        För Aerospace är en av de absolut bästa diskanter på marknaden oavsett pris.
        Skulle RF diskanten vara i närheten så lyfter jag på hatten, skulle nog kunna säga att det enda Amerikanska märket som spelar i samma liga är Hybrid Audio.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Klass AB eller D slutsteg

          En aspekt som är mer intressant att utgå ifrån är vad det skall vara för typ av förstärkare, är din budget. Ett bra steg kostar pengar så har man en begränsad budget (som de flesta av oss har) bör man spendera den på rätt sätt.
          Och vi är nog ett gäng här som lärt oss det den hårda vägen och aldrig blivit klara med ett eller flera projekt för att pengarna tagit slut på vägen.
          Vis vobiscum sit!

          Comment


          • #6
            Re: Klass AB eller D slutsteg

            Originally posted by Nordenmark View Post
            Och vi är nog ett gäng här som lärt oss det den hårda vägen och aldrig blivit klara med ett eller flera projekt för att pengarna tagit slut på vägen.
            VA?

            Du har varit anställd på företag som hanterat de 2 största bilstereomärkena i världen, då var det väl bara och gå ut på lagret och hämta det du behövde?

            Det får jag höra ofta iallafall
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Klass AB eller D slutsteg

              Dom som jobbar på Statoil tankar väl gratis
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Klass AB eller D slutsteg

                👍😂
                /Calle

                Comment


                • #9
                  Re: Klass AB eller D slutsteg

                  Originally posted by Nonne View Post
                  Dom som jobbar på Statoil tankar väl gratis
                  Jag tror nog det är med er bilstereoproffs som det är med oss mekaniker :
                  -våra egna fordon får minst omsorg eftersom kundbilarna alltid går före.....

                  Comment

                  Working...
                  X