Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

    Hej igen. Nu har jag hittat lite info på clip lampan. Först vill jag säga att clip lampan inte är samma som protect lampan. På denna sida står det att clip lampan börjar blinka när det börjar dista! Denna manual verkar bara gälla 7k2d 9k2d 11k2d 14k2d DET STÅR PÅ SIDA 2!

    Detta gäller säkert mina pa steg också att dom distar när det blinkar i clip lampan men dom går inte i protect.

    http://www.stetsom.com.br/Uploads/Do...0910493561.pdf

    MVH Marcus
    Last edited by Sound_lover; October 11, 2009, 03:36.

    Comment


    • #32
      Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

      Originally posted by Sound_lover View Post
      Hej igen. Nu har jag hittat lite info på clip lampan. Först vill jag säga att clip lampan inte är samma som protect lampan. På denna sida står det att clip lampan börjar blinka när det börjar dista! Denna manual verkar bara gälla 7k2d 9k2d 11k2d 14k2d DET STÅR PÅ SIDA 2!

      Detta gäller säkert mina pa steg också att dom distar när det blinkar i clip lampan men dom går inte i protect.

      http://www.stetsom.com.br/Uploads/Do...0910493561.pdf

      MVH Marcus
      Sa ju det, finns ju en anledning till att dom sätter en "CLIP-LAMPA" och det är att steget börjar klippa...kalas att vi rätt ut detta då det verkar vara många som vill veta...

      En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

      Comment


      • #33
        Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

        Allt som lyser, blinkar, surrar eller på något vis lever borde betyda att det drar ström!
        Vill ni det ?
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #34
          Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

          Tycker att hela det här snacket känns som att man glorifierar Stetsom sina udda tankar på att bygga steg som klipper vid vanlig spänning, vid att nämna att dom ger sjukt mycket effekt.

          Lika dumt som att säga att en Skoda RS i pikes peak utförande är fet att använda på gatan (även om den är obruklig) för att den är snabb som fan.

          Comment


          • #35
            Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

            Originally posted by Nonne View Post
            Och vad jag hört så har de flesta strulat eller inte fungerat heller för den delen!

            När det är på det viset så undrar jag i alla fall om stegen är "så där" eller att det är skit bakom spakarna!
            Ärlig talad Nonne, så en sån kommerntar trodde jag du hölll dig för god för att komma med. Av drygt 50 sålda steg, är det 2 steg som har uppträdd mysko , resten har som du säger varit SBS. Detta utifrån tilbakameldingar jag fått.

            Tycker jo det är lite konstigt att så många uttalar sig om dessa stegen utan att vore i närheten av dom.(el. lyssnat på dom) Visa mig et slutstegsmärke som inte har problem till och från, och vad jag har lärt mig i loppet av dom ca 25 åren jag hållit på med bilstereo, så är nog 96% av all utrustning som krånglar, et resultat av bristfällig montering/dimentionering el helt enkelt användarfel.
            Kan även upplysa att jag varit i kontakt med Stetsom, och beskrivit vad som har diskuterats i denna tråd, och återkommer med mera info imorgon när jag fått läst mailen.
            Men ang. ström så gjorde vi et test med et 2K5D steg i pojkens golf. När vi körde utan batteri, började cliplampan att blinka ung. vid halv gain, sen satte vi dit 1 st Stinger SPV 70, som gjorde att gainen kunde vridas till ca 75 %, och när vi satte dit 1 st SPV 70 till, kunde vi gaina till max, och lampan bara blinkade till vid stora pådrag, då körde vi en RE MX 18 i sluten låde på ca 80, = tungdriven. Så det är jo helt klart att stegen behöver ström. Et steg som t.ex. 6K steget, som drar uppimot 6-700 ampere, behöver garanterad mer en 2-3 st batterier.

            Återkommer med mera info.

            MVH Frode
            www.ljudgaragen.se
            www.stetsom.se
            Bilstereo,HiFi & Hemmabio sedan -92

            Comment


            • #36
              Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

              Originally posted by LJUDGARAGEN View Post
              Ärlig talad Nonne, så en sån kommerntar trodde jag du hölll dig för god för att komma med. Av drygt 50 sålda steg, är det 2 steg som har uppträdd mysko , resten har som du säger varit SBS. Detta utifrån tilbakameldingar jag fått.

              Tycker jo det är lite konstigt att så många uttalar sig om dessa stegen utan att vore i närheten av dom.(el. lyssnat på dom) Visa mig et slutstegsmärke som inte har problem till och från, och vad jag har lärt mig i loppet av dom ca 25 åren jag hållit på med bilstereo, så är nog 96% av all utrustning som krånglar, et resultat av bristfällig montering/dimentionering el helt enkelt användarfel.
              Kan även upplysa att jag varit i kontakt med Stetsom, och beskrivit vad som har diskuterats i denna tråd, och återkommer med mera info imorgon när jag fått läst mailen.
              Men ang. ström så gjorde vi et test med et 2K5D steg i pojkens golf. När vi körde utan batteri, började cliplampan att blinka ung. vid halv gain, sen satte vi dit 1 st Stinger SPV 70, som gjorde att gainen kunde vridas till ca 75 %, och när vi satte dit 1 st SPV 70 till, kunde vi gaina till max, och lampan bara blinkade till vid stora pådrag, då körde vi en RE MX 18 i sluten låde på ca 80, = tungdriven. Så det är jo helt klart att stegen behöver ström. Et steg som t.ex. 6K steget, som drar uppimot 6-700 ampere, behöver garanterad mer en 2-3 st batterier.

              Återkommer med mera info.

              MVH Frode
              Oj oj oj, tror du missuppfattade Nonne, han syftar nog mest på att det sitter "skit bakom spakarna", det finns gott om drömmare som tror att man kan ta ut effekt av ett slutsteg utan att ge det effekt...

              Det är en själjvklarhet att man måste ha batterier med "mos" för att köra dessa effektmonster, vilket många inte tänker på...

              Mvh
              Jonas
              En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

              Comment


              • #37
                Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                Helt rätt fabro bus, de flesta fel är SBS!

                Iom det figurerar Stetsom snack runt ljudbyggaren så kan jag bara referera till dessa, om det är 2 eller 3 steg vet jag inte!
                Men i vilket fall så har det varit frågor runt dessa, dessa frågor fortsätter här!
                Om stegen är bra eller dåliga kan jag inte uttala mig om, men vad jag förstått så spelar folk rätt högt med dom i alla fall!

                Om jag uttalat mig klumpigt ber jag så hemskt mycket om ursäkt!
                Men i MIN värld så FÅR inga lampor blinka eller varna för något!
                Nu är jag ingen knarkare, men vem vet vad som händer i korridoren
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #38
                  Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                  Originally posted by Nonne View Post
                  Men i MIN värld så FÅR inga lampor blinka eller varna för något!
                  Det kan ju kanske vara nödvändigt när det gäller att få ut varenda tusendels watt ur ett steg, men det hjälper ju till att minska risken för haveri för den ovane "svensson".

                  Sedan kan man förstås diskutera om "svensson" helt enkelt skylla sig själv att han/hon är så klantig att varningslampor behövs, det finns nog säkert delade meningar om den saken.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                    Har en fråga ang era mätningar på matningsspänningen. Ni säger att det ex vid en burp kanske ligger låt säga 10V till steget. Mäter ni detta bara med en multimeter eller kör ni oscilloscope. Med tanke på slöheten i en multimeter?
                    www.sp-engineering.se

                    Comment


                    • #40
                      Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                      Originally posted by newBadboy View Post
                      Har en fråga ang era mätningar på matningsspänningen. Ni säger att det ex vid en burp kanske ligger låt säga 10V till steget. Mäter ni detta bara med en multimeter eller kör ni oscilloscope. Med tanke på slöheten i en multimeter?
                      Mäts ofta med en Fluke eller liknande multimeter som ställs in på lägst uppmätta volt. iaf det jag sett.
                      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                      www.garaget.org/Frippe_L

                      Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                      Comment


                      • #41
                        Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                        Originally posted by Optima View Post
                        Det kan ju kanske vara nödvändigt när det gäller att få ut varenda tusendels watt ur ett steg, men det hjälper ju till att minska risken för haveri för den ovane "svensson".

                        Sedan kan man förstås diskutera om "svensson" helt enkelt skylla sig själv att han/hon är så klantig att varningslampor behövs, det finns nog säkert delade meningar om den saken.
                        Tror inte det är en SVENSSON som köper steg för 14000 kronor
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #42
                          Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                          Originally posted by Frippe_L View Post
                          Mäts ofta med en Fluke
                          Eller en Feltema ......... eller hur herr Holm
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #43
                            Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                            Biltema visar ju helt rätt värden
                            155++db@25hz
                            http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

                            sigpic

                            Ljudbyggaren.se

                            Comment


                            • #44
                              Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                              Originally posted by Techno_Bass View Post
                              Biltema visar ju helt rätt värden
                              Trodde att vi kom fram till något i helgen....eller missade jag något
                              En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

                              Comment


                              • #45
                                Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

                                Originally posted by Techno_Bass View Post
                                Biltema visar ju helt rätt värden
                                Det finns/fanns åtminstonne 2 som visar/visade........något
                                sigpic

                                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                                Ljudbyggaren sedan 1998

                                Importör av Mosconi, Gladen
                                Se oss på Facebook för nyheter.

                                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                                Comment

                                Working...
                                X