Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Stetsom, klipp och dist

    en kille i eslöv har ett 6k med som han vill mäta
    Ljudbyggaren Bilstereobutik i Helsingborg. www.ljudbyggaren.se

    Comment


    • Re: Stetsom, klipp och dist

      Originally posted by holmis View Post
      en kille i eslöv har ett 6k med som han vill mäta
      Vore ju en bra idé kan man tycka.
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • Re: Stetsom, klipp och dist

        Originally posted by jonash View Post
        Jag tycker vi skall invänta fler Stetsom steg att testa.

        Det finns ju några ute, och det vore kanske läge att ta nåt av dem.

        Att testa ett som kommer om ett par månader är fel, för då kan de ha ändrat konstruktionen, vilket isåfall skulle betyda att vi inte vet nåt mer om de som folk redan handlat.

        /Jonas
        Tror inte det är någon risk att de ändrar steget för då blir det helt plötsligt dyrt. Klart att de flesta "megatjofräs"-steg inte klarar både låg dist och hög effekt till de pengarna. Man får liksom välja bland dessa tre parametrar; låg dist, mycket effekt och billigt.

        Jag säger inte att det inte går att spela högt, för det har de bevisligen gjort.

        "Verkar något vara för bra för att vara sant, så är det oftast det också".
        sigpic

        -C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

        Comment


        • Re: Stetsom, klipp och dist

          stegen har ändrats sedan vi köpte våran dom nya skulle man kunna docka vilket man inte kan med dom vi har och har dom släppt dom nya så är dom ändrade och viser förmodligen lite andra siffror så testerna blir inte korrekta,

          Mitt 6k steg skall skickas och testas jag och holmis fick våran bland dom 3 första stegen i sverige om jag inte har helt fel iaf samma runda som dom första som kom in, så får vi se vad mitt visar, jag har samma problem som holmis helvetes disco lampa till clip lampa men men vi väntar och ser va som händer, tanken är skicka de nästa vecka så de kan dröja med resultat så vet folket

          Comment


          • Re: Stetsom, klipp och dist

            Vi har en mycket pålitlig bänk att testa slutsteg i så om någon vill ha sitt slutsteg provat så är det bara att skicka.

            Vi har tillgång till 2st stooora strömkällor. En stot 12V bank och en stor 16V bank.

            Samt att vi kan simulera den strömkälla som finns i kundens bil för att få mer verklighets troget resultat. Väldigt få ha 500kg batteri i bagaget.

            Och givetvis så mäter vi in och ut signal så vi får inte fram bara MAX effekt som är helt ointressant.

            MVH//Björn

            www.dbakuten.se

            Comment


            • Re: Stetsom, klipp och dist

              Japp jag och frode kmr att komma ner så småningom att bänka några steg. Därav mitt och andras 7k, 6k, 4k, och 2k Och jag kan redan nu säga att vi inte skickar några steg till dig mr björn
              Last edited by Lellen; January 7, 2010, 11:46.
              Linus "Lellen" Andersson

              Passat kombi 01 clean edition
              Espl,Bassrace

              Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
              Svensk mästare Super street NW -06

              Comment


              • Re: Stetsom, klipp och dist

                Originally posted by Lellen View Post
                Japp jag och frode kmr att komma ner så småningom att bänka några steg. Därav mitt och andras 7k, 6k, 4k, och 2k Och jag kan redan nu säga att vi inte skickar några steg till dig mr björn
                Det är väl ingen som vågar efter de hoten de får

                MVH//Björn

                www.dbakuten.se

                Comment


                • Re: Stetsom, klipp och dist

                  Originally posted by dBAkuten View Post
                  Det är väl ingen som vågar efter de hoten de får

                  MVH//Björn

                  www.dbakuten.se

                  haha vågar handlar det inte om. Du vet mkt väl vad jag pratar om
                  Linus "Lellen" Andersson

                  Passat kombi 01 clean edition
                  Espl,Bassrace

                  Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
                  Svensk mästare Super street NW -06

                  Comment


                  • Re: Stetsom, klipp och dist

                    Originally posted by Lellen View Post
                    haha vågar handlar det inte om. Du vet mkt väl vad jag pratar om
                    Det verkar inte som det?? Men skicka gärna ett PM!

                    Om mina mätningr som kan får på film skulle vara missvisande?

                    Nja de får var och en avgöra men det är exakt samma sätt som görs på Soundpressure.

                    jaja jag har nu en mobil anläggning på batteri drift så jag kan mäta rakt i bagaget hos folk nu i sommar

                    MVH//Björn

                    www.dbakuten.se

                    Comment


                    • Re: Stetsom, klipp och dist

                      Originally posted by dBAkuten View Post
                      jaja jag har nu en mobil anläggning på batteri drift så jag kan mäta rakt i bagaget hos folk nu i sommar

                      MVH//Björn

                      www.dbakuten.se
                      Apfränt detta, hoppa många tar chansen och mäter upp sitt steg på plats. Grymt Björn.

                      Comment


                      • Re: Stetsom, klipp och dist

                        Eftersom jag antar att en massa andra steg oxå har mätts upp så vore det ju intressant att veta vika märken som verkligen håller vad dom lovar.
                        Går det inte att publicera detta på något sätt eller är det för känsligt för branchen...?

                        Comment


                        • Re: Stetsom, klipp och dist

                          Känsligt Känsligt med mycket............

                          Comment


                          • Re: Stetsom, klipp och dist

                            Det hade varit väldigt intressant med en "basrigg" där man kunde testa stegen gentemot en och samma last. Alltså en tålig bas i en sluten kammare där man kan mäta både spl från basen och dist mm från högtalarutgångarna på steget.
                            Det är ju ändå intressantare hur högt man kan spela med ett steg än hur mycket effekt det ger över ett fast motstånd?
                            sigpic

                            -C5 2008 -SQuse-
                            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                            Comment


                            • Re: Stetsom, klipp och dist

                              Originally posted by BMTech View Post
                              Eftersom jag antar att en massa andra steg oxå har mätts upp så vore det ju intressant att veta vika märken som verkligen håller vad dom lovar.
                              Går det inte att publicera detta på något sätt eller är det för känsligt för branchen...?
                              Eftersom vi mäter upp stegen åt kunden i fråga så är det kunden som får besluta att lägga upp de mätningar vi gör offentligt, med alla de påföljder det medför att gå ut med dessa uppgifter. Det vi kan göra är att styrka att vi mäter stegen på samma sätt varje gång och att vi gjort så i över 10 år av den enkla anledning att tillverkarna inte mäter på samma sätt sinsemmelan och finns det 2 olika mätmetoder som visar olika är det deras moral som bestämmer vilken de publicerar som "riktig" Den som visar bäst för försäljning eller den som garanterar att steget klarar.

                              Men samma regel gäller 2010 som 1999, massor av användbar effekt kostar pengar, är det för bra för att vara sant är det garanterat så.

                              Comment


                              • Re: Stetsom, klipp och dist

                                Originally posted by Mats H View Post
                                Det hade varit väldigt intressant med en "basrigg" där man kunde testa stegen gentemot en och samma last. Alltså en tålig bas i en sluten kammare där man kan mäta både spl från basen och dist mm från högtalarutgångarna på steget.
                                Det är ju ändå intressantare hur högt man kan spela med ett steg än hur mycket effekt det ger över ett fast motstånd?
                                Är det verkligen det Mats? vad sker i en talspole på en högtalare monterad i låda när du matar på växleström/spänning med olika amplitud och distortion? jo impedansen är aldrig konstant RE vilket innebär att man aldrig får 2 låsta referenser att räkna på, ja du har VoltRMS men inget RE. Och med ohms lag krävs ju 2 fasta konstanter av spänning, ström eller resistans för att kunna räkna ut effekt. Allt annat kräver en konstant på frekvensen och distortionsnivå med, och då blir det mer komplicerat och felmarinaler mycket högre och slumpmässiga än om man har en fast last. Då vet man i alla fall att steget klarar av den angivna effekten bättre med en variabel last då impedansen i de flesta fall ökar vid högre frekvenser.

                                Givetvis är detta med 2 låsta konstanter våran grundregel för att mäta effekt och inte stegtillverkarnas (som denna tråd är ett lysande exempel på).
                                Last edited by Naughty Tee; January 7, 2010, 14:12. Reason: stavfäl såm vaanlig.t

                                Comment

                                Working...
                                X