Announcement

Collapse
No announcement yet.

spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

    har 2 st spldynamics spl-460D2 som jag vill ha en ricktit bra låda till
    http://maxboom.fi/request.php?55
    den låten vill jag att den skall trycka ut alla hz

  • #2
    Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

    250 liter netto med 585 cm2 slotport (45x13 cm i uträkningen) som är totalt 34 cm lång, då hamnar avstämningen runt 35 Hz. Du kan sänka avstämningen några Hz genom att stoppa in skivor i porten.

    För 30 Hz avstämning görs porten 9,2 cm i innerbredd, men med 3000 W inmatad effekt finns viss risk för flåsljud. Lådan kommer inte att vara "entonslåda" i teorin iaf.

    Comment


    • #3
      Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

      Originally posted by Optima View Post
      250 liter netto med 585 cm2 slotport (45x13 cm i uträkningen) som är totalt 34 cm lång, då hamnar avstämningen runt 35 Hz. Du kan sänka avstämningen några Hz genom att stoppa in skivor i porten.

      För 30 Hz avstämning görs porten 9,2 cm i innerbredd, men med 3000 W inmatad effekt finns viss risk för flåsljud. Lådan kommer inte att vara "entonslåda" i teorin iaf.
      jag tängte använda 6":s portar. men hur många?

      Comment


      • #4
        Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

        För två stycken 18" basar rekommenderar jag en typ SKITSTOR låda..

        360 liter och en portarea på 1220cm2 och 35cm lång.

        Ska man göra det ska man göra det ordentligt.

        Ingen fjuttlåda till dessa basar.

        Lådan jag rekommenderat kommer basa SJUKT bra långt ner i registret och kommer vara perfekt till maxboom.

        Du snackar om 6" portar.. är drygt 176cm2 så då förstår du kanske att en fyrkantig port är lättare att få till.
        Builder of the Metallica Tribute Car

        Comment


        • #5
          Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

          Originally posted by Tokken View Post
          För två stycken 18" basar rekommenderar jag en typ SKITSTOR låda..

          360 liter och en portarea på 1220cm2 och 35cm lång.

          Ska man göra det ska man göra det ordentligt.

          Ingen fjuttlåda till dessa basar.

          Lådan jag rekommenderat kommer basa SJUKT bra långt ner i registret och kommer vara perfekt till maxboom.

          Du snackar om 6" portar.. är drygt 176cm2 så då förstår du kanske att en fyrkantig port är lättare att få till.
          Ja, ös på med lådvolym för kung och fosterland... ere dual 18 är det inte snack om att masa ner i minsta möjliga burk... knappt 100L efter portar etc är alldeles på tok för långt i underkant.

          Lådvolym och portarea i detta förslag ligger i linje med jenkar-tumregler för portarea vs lådvolym. Dock låter det som en redigt hög avstämning med endast 35cm längd (inget jag räknat på nu så här på bussen..)

          Surk

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

            Originally posted by zrken View Post
            Ja, ös på med lådvolym för kung och fosterland... ere dual 18 är det inte snack om att masa ner i minsta möjliga burk... knappt 100L efter portar etc är alldeles på tok för långt i underkant.

            Lådvolym och portarea i detta förslag ligger i linje med jenkar-tumregler för portarea vs lådvolym. Dock låter det som en redigt hög avstämning med endast 35cm längd (inget jag räknat på nu så här på bussen..)

            Surk
            Portlängden kan man labba lite med i och med att man måste ha kupén i iaktagelse.
            Builder of the Metallica Tribute Car

            Comment


            • #7
              Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

              Vad ska det monteras i för bil?

              Vilka steg ska du använda?

              Comment


              • #8
                Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

                Originally posted by The one n only View Post
                Vad ska det monteras i för bil?

                Vilka steg ska du använda?
                i en opel astra farmare. och ett spl dynamics ice 3500

                Comment


                • #9
                  Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

                  Originally posted by Tokken View Post
                  360 liter
                  Nettovolym?

                  Originally posted by zrken View Post
                  knappt 100L efter portar etc är alldeles på tok för långt i underkant.
                  Fast om det var mitt förslag du menade så skrev jag netto, då blir det 125 liter.
                  Last edited by Optima; August 28, 2012, 20:12.

                  Comment


                  • #10
                    Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

                    Originally posted by Optima View Post
                    Nettovolym?

                    Fast om det var mitt förslag du menade så skrev jag netto, då blir det 125 liter.
                    Jag ska erkänna att jag är kraftigt kass när det gäller netto brutto å hej å hå.
                    Men den lådvolymen är inklusive basar och port.
                    Builder of the Metallica Tribute Car

                    Comment


                    • #11
                      Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

                      När det sen gäller effekt är ETT ICE3500 i underkant till 2 SPL460D2

                      Ett steg per bas är mer rätt.
                      Builder of the Metallica Tribute Car

                      Comment


                      • #12
                        Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

                        Originally posted by Tokken View Post
                        Men den lådvolymen är inklusive basar och port.
                        Bruttovolym alltså, eller byggvolym som jag ibland skriver.

                        Då blir det runt 300 liter kvar när alla saker sitter i lådan, vilket "bara" ger 25 liter mer per bas än det jag föreslog. Blev lite fundersam om jag hade gjort en totalfel beräkning eftersom det skiljer 110 liter mellan förslagen, jag var tvungen att kolla upp.

                        Däremot har jag ju inte ens hälften så stor portarea, där skiljer det markant.

                        Comment


                        • #13
                          Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

                          Originally posted by Optima View Post
                          Bruttovolym alltså, eller byggvolym som jag ibland skriver.

                          Då blir det runt 300 liter kvar när alla saker sitter i lådan, vilket "bara" ger 25 liter mer per bas än det jag föreslog. Blev lite fundersam om jag hade gjort en totalfel beräkning eftersom det skiljer 110 liter mellan förslagen, jag var tvungen att kolla upp.

                          Däremot har jag ju inte ens hälften så stor portarea, där skiljer det markant.
                          Hehehe jaaa i detta fallet är det porten som gör susen kan man säga.
                          Med en stor portarea får man mycket bra effektivitet på lådan.
                          Samt att dom två 18" basarna flyttar förbannat mycket luft tillsammans.

                          Tror nog båda förslagen funkar men min beräkning är byggd för BAS!
                          Builder of the Metallica Tribute Car

                          Comment


                          • #14
                            Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

                            Funderar på hur man bör resonera med den låga effekten (3kw) kontra största möjliga lådvolym. Fine, man får upp effektiviteten en smula. Men samtidigt blir elementet mer effektkänsligt. Kanske blir detta inte problem <på riktigt> förrens man går mot ännu mer extrema skillnader. Men en förliten låda ger inte rättvisa med tanke på den blygsamma effekt vi har att tillgå. Samtidigt gör en rejält förstorlåda att det krävs REJÄLT med effekt för att hålla kontroll och inte basen bottnar ur och låter helvette. Nu har vi 3kw i 0.5 sladdriga ohm.
                            Förvisso går dessa aspekter att kompensera för med mindre portarea. Hade vi haft säg 6-8kw att lägga på hade jag absolut förespråkat en tokfet port... storleks ordningen en bit över 1000cm^2 för som Tokken säger, de här sakerna flyttar luft så utav helvette. Men nu har vi rätt lite effekt.

                            På 350L byggvolym, 1000cm^2 por; 50x20cm, på 65cm stämmer vi av strax runt 35 50x16 stämmer på 32hz.
                            För skojsskull/referens ger tokkens förslag på 1200cm^2 + 35cm en avstämning på 43hz. Kikar man på helheten verkar en sådant upplägg se utmärkt ut för allmänn musik. Men är man intresserad av att köra låtar med tunggung runt 33-35hz, så har man storleksordningen 10mm mer konutslag...

                            Så frågan blir ieg; skall lådan byggas för att fungera bäst på det här 3000w i 0.5ohm , eller om lådan skall fortfarande "fungera grymt" med säg dubbel eller trippel effekt...

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #15
                              Re: spl dynamics spl-460D2 x2 lådförslag?

                              Originally posted by zrken View Post
                              Funderar på hur man bör resonera med den låga effekten (3kw) kontra största möjliga lådvolym. Fine, man får upp effektiviteten en smula. Men samtidigt blir elementet mer effektkänsligt. Kanske blir detta inte problem <på riktigt> förrens man går mot ännu mer extrema skillnader. Men en förliten låda ger inte rättvisa med tanke på den blygsamma effekt vi har att tillgå. Samtidigt gör en rejält förstorlåda att det krävs REJÄLT med effekt för att hålla kontroll och inte basen bottnar ur och låter helvette. Nu har vi 3kw i 0.5 sladdriga ohm.
                              Förvisso går dessa aspekter att kompensera för med mindre portarea. Hade vi haft säg 6-8kw att lägga på hade jag absolut förespråkat en tokfet port... storleks ordningen en bit över 1000cm^2 för som Tokken säger, de här sakerna flyttar luft så utav helvette. Men nu har vi rätt lite effekt.

                              På 350L byggvolym, 1000cm^2 por; 50x20cm, på 65cm stämmer vi av strax runt 35 50x16 stämmer på 32hz.
                              För skojsskull/referens ger tokkens förslag på 1200cm^2 + 35cm en avstämning på 43hz. Kikar man på helheten verkar en sådant upplägg se utmärkt ut för allmänn musik. Men är man intresserad av att köra låtar med tunggung runt 33-35hz, så har man storleksordningen 10mm mer konutslag...

                              Så frågan blir ieg; skall lådan byggas för att fungera bäst på det här 3000w i 0.5ohm , eller om lådan skall fortfarande "fungera grymt" med säg dubbel eller trippel effekt...
                              räkna med att få ut typ 1500w på basarna när man spelar med det steget i 1ohm, inte 3kw, klart man kan lägga till ett steg till eller fetare senare iofs.
                              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                              www.garaget.org/Frippe_L

                              Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                              Comment

                              Working...
                              X