Announcement

Collapse
No announcement yet.

Golf III Master OEM bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Golf III Master OEM bygge

    Da har det egentlig skjedd litt siden sist.. ikke så mye med bygget, men de fleste av komponentene er kommet i hus. Starter med Esotarene, låter de like bra som de ser ut så skal en være ganske fornøyd







    Jeg skrev litt lenger opp at jeg skulle ha 3stk Mosconi Zero 3... Det jeg mente å skrive var at jeg skulle ha 3stk Zero 1 2 av de er kommet på plass, i lag med ny subwoofer. Det ble en Digital Designs 3518.. Det blir en ganske massiv økning i konareal, og en enorm forskjell fra å kjøre 4stk 5", men jeg synes det er mye fornuftig i påstanden om at "it's better to move a large amount of air gently, than a small amount of air violently". Bakdelen blir at det tar mye større plass, nå blir vel hele bagasjerommet opptatt av stereoen. Men men..



    AS100.4'en skal ikke inn i bilen her, men det er jo alltids greit å ha et bra 4-kanals steg liggende på lur Kjøpte det i lag med resten (er brukte komponenter). Venter på den siste Zero 1 som er inne på service for øyeblikket.

    Disse blir fargematchet til resten av bilen. Matt blå metallic. Jeg er ferdig med 1 av 3 for øyeblikket. Godt fornøyd med hvordan det ble!

    Comment


    • #32
      Re: Golf III Master OEM bygge

      Ser ut att bli en väldans trevlig set-up det där! Borde ju spela på rätt duktigt om du får till allt! Men du är inte sugen på att sälja ditt AS100.4?
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #33
        Re: Golf III Master OEM bygge

        wow!
        Vilken setup!

        Hoppas verkigen jag får chans till demo i sommar!

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #34
          Re: Golf III Master OEM bygge

          Takk takk! Satser på at det blir rimelig greit til slutt ja, hehe...

          Det som må gjøres med bilen er å fikse en ordentlig leveranse av strøm, den gamle 90A dynamoen slet selv da jeg hadde en Mosconi A-class og en Zero 4 i bilen.. Så 3x Zero 1 krever nok sitt..

          Rimeligste alternativ er nok å skaffe en OEM VW 180A dynamo og modifisere den til å passe.. Men man får jo også bolt-on 320A fra DC Power.. når man først er i gang liksom https://www.dcpowerinc.com/fit/Volks...320-spx-i.html

          Vi får se litt etterhvert.. Viktigste er å få bygget ferdig nå i første omgang.

          Det blir et bygge totalt fritt for treverk denne gangen. Kryssfiner og MDF blir byttet ut i sin helhet med stål, plexiglass og carbonfiber. Har bestilt utstyr for vacuumstøping av carbon/komposittkonstruksjoner. Greit å spare inn vekt der man kan, siden det blir ganske mange tunge komponenter som skal inn i bilen.

          For de som har et kvarter til overs, så vises hele vacuumstøpeprosessen her, det er også her jeg har handlet fra:
          http://youtu.be/VodfQcrXpxc

          Comment


          • #35
            Re: Golf III Master OEM bygge

            Det kan bli väldigt spännande det här!!!

            Jag tycker det är läge för DC Power.
            Mechman och Iraggi förefaller vara mindre och inte lika 'internationaliserade' som DC Power vid det här laget.

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #36
              Re: Golf III Master OEM bygge

              Ja, det går noen Golfer her i Norge med Mechman, men de var slett ikke så bolt on som de skulle være.. Alt går jo å tilpasses, men når man bruker såpass mye penger så er det jo greit om det passer som det skal også..

              Kassen til DD'en blir forøvrig bygget i Sverige, det er det Nautiluz Creation som tar seg av. Greit å få litt faghjelp til avanserte konstruksjoner i plexiglass.. Blir dyrt å prøve og feile med 30mm akryl

              Comment


              • #37
                Re: Golf III Master OEM bygge

                Finfint!

                Jag kände ikke till det var problem med passformen på dem till golf...

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #38
                  Re: Golf III Master OEM bygge

                  Fint og enkelt bygd

                  Wow oho... den Sony forsterkeren er ikke akkurat "liten"... !
                  MB W212 Harman kardon Logic 7
                  BMW E39 Pioneer media, Helix A4, Tru Billet B2110, Rebec coax 6.5" dash

                  Comment


                  • #39
                    Re: Golf III Master OEM bygge

                    En liten update, lenge siden sist ser jeg

                    Først og fremt så har jeg kjøpt meg en sakseløfter, så det blir lettere å jobbe med bilen:


                    Har også fått gjort litt utvendig med bilen. Montert sideskjørt, foliert om bakluke og bakfanger, fjernet hengerfeste/krok bak, og fått liit farge på Rotiform felgene.





                    Comment


                    • #40
                      Re: Golf III Master OEM bygge

                      Da er V.3 av høyttalerinnfestninger i dørene underveis. Første versjon var å bruke den originale innfestningen, som er å skru høyttaleren rett i plasten i kartlomma, som igjen er skrudd i dørtrekket. Men kuttet vekk skumplasten bak høyttaleren, slik at hele døra ble kasse for den, istedenfor den lille halvliteren eller så med volum når det ikke var åpent mellom dør og høyttaler"kasse".

                      Men det er jo ikke særlig gunstig å feste en høyttaler rett i dørtrekket uansett, det beste er å feste den i selve døra som er mye mer solid og vibrasjonsfri. Så det ble laget adaptere i MDF som ble limt og skrudd i dørblekket. Gjorde dette rett over ett år siden, før NM-finalen i bilstereo som ble holdt på gatebil i Mai i fjor.

                      Men en gammel Golf-dør er alt annet enn tørr og fuktfri inni desverre, så fuktighet hadde funnet veien inn i spacerene (selv om de var forseglet med dempematter på inn og utside). så disse hadde mistet all styrke og blitt delaminerte. Kunne plukke de fra hverandre med nevene.

                      Her er hvordan det så ut før demontering:


                      Kunne bare plukke det ut i deler pga fukt i platene:


                      Plukket ut det meste for hånd, til bare innerste del som var festet med Tec7 sto igjen


                      Resultat:


                      Sånn ble det etter å ha skrapt vekk det meste av Tec7'en:


                      Glemte å ta bilder, men har her tatt en avstøpning av formen på dørstålet (bak høyttaleren), ser det såvidt bak elementet. Prøvemontering av Dynaudioene som skal på plass her:


                      Dynaudio i VW, det burde jo passe når man er i OEM-klassen?

                      Comment


                      • #41
                        Re: Golf III Master OEM bygge

                        For å finne rett plassering av elementet så gjorde jeg det på en annen måte enn sist gang. Da var det spacere som sto rett ut fra dørstålet, men høyttalergrillen på en Golf 3 peker ikke rett ut, men er vinklet litt forover mot pedalene for å prøve å forklare det. Så høyttalerene spilte egentlig litt inn i en kasse før, istedenfor at de spilte fritt ut gjennom grillene. Så dette måtte ordnes på.

                        For å finne rett vinkel og avstand fra dørstålet, lagde jeg en ring som var litt større enn diameter på elementet, og tapet denne slik at den sto der elementet skal ende opp.


                        Skulle fått tak i noen ispinner for å feste denne til bakplaten, men grillspyd fra butikken, festet med smeltelim, gjorde jobben


                        Når den hadde nok festepunkter til at den sto stødig, tok jeg av dørtrekket


                        Forsterket formen med litt mer pinner når adkomsten var bedre (med dørtrekket av)


                        Tok den ut av bilen etterpå. Ikke noe syn for guder, men gjør jobben den skal


                        For å finne rett plassering av elementet så gjorde jeg det på en annen måte enn sist gang. Da var det spacere som sto rett ut fra dørstålet, men høyttalergrillen på en Golf 3 peker ikke rett ut, men er vinklet litt forover mot pedalene for å prøve å forklare det. Så høyttalerene spilte egentlig litt inn i en kasse før, istedenfor at de spilte fritt ut gjennom grillene. Så dette måtte ordnes på.

                        For å finne rett vinkel og avstand fra dørstålet, lagde jeg en ring som var litt større enn diameter på elementet, og tapet denne slik at den sto der elementet skal ende opp.


                        Skulle fått tak i noen ispinner for å feste denne til bakplaten, men grillspyd fra butikken, festet med smeltelim, gjorde jobben


                        Når den hadde nok festepunkter til at den sto stødig, tok jeg av dørtrekket


                        Forsterket formen med litt mer pinner når adkomsten var bedre (med dørtrekket av)


                        Tok den ut av bilen etterpå. Ikke noe syn for guder, men gjør jobben den skal


                        Så var det prøvetilpassing av spaceren, for å finne ut både om formen på den var grei å jobbe videre med, og om dørtrekket trengte tilpassing:


                        Måtte fjerne litt mer, både på selve dørtrekket, og en liten lippe på kartlommen


                        Tegnet opp en kuttelinje og satte i gang med Dremelen:


                        Dremel er et farlig farlig verktøy! ;p Disse små og utrolig skjøre kuttediskene går jo i oppløsning for ingenting. Vernebriller påbudt!


                        Kuttet egentlig vekk det meste som blir skjult av kartlommen/høyttalerdekselet.


                        Har også startet på prosessen med å få dette til å se ok ut. Sparkelarbeid og pussing er IKKE min sterkeste side.. Men grunnen for dette er at når den er klar (og strøken) så skal det tas en avstøping av denne for å lage en form. og i formen skal det støpes en ny spacer i carbonfiber.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Golf III Master OEM bygge

                          Altfor mange timer senere:





                          Omtrent klar til å lage form av, slik at nye kan vacuumstøpes i carbonfiber.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Golf III Master OEM bygge

                            Ska du försänka högtalarna, eller ska de gömmas bakom originalgallret?
                            Octan
                            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                            OctanAudio
                            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                            Fegens Vandrarhem

                            Bilstereoblog
                            Team Ljudbyggaren

                            Comment


                            • #44
                              Re: Golf III Master OEM bygge

                              På en måte begge deler. Det blir cnc-frest ringer som har en forsenkning lik formen på høyttaleren, lignende denne men med mindre flens rundt:



                              Denne vil være utbyttbar, slik at andre midbasser kan brukes i samme spacer med en tilpasset toppring.

                              Uansett så blir de stående bak originale deksler, slik det må gjøres i OEM.

                              Comment

                              Working...
                              X