Announcement

Collapse
No announcement yet.

tips på bas för sluten låda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tips på bas för sluten låda

    Har en liten bil och tänkte ev bygga i reservhjulsbaljan. Så kom med något bra förslag på basar som trivs i slutna lådor. Har ingen koll alls på det då man bara byggt portat förr.
    Det hade även varit kul om det var lite party över den så man kom upp i 130-135db
    Och jag tänkte använda mig av en 10 el 12"

  • #2
    Re: tips på bas för sluten låda

    Tycker gladen sqx låter grymt bra för pengarna, funkar bra i både sluten o portad. Har bytt o testat ganska många olika basar, men gladen kommer nog få hänga med länge då jag är nöjd med dom. Db på dom har jag ingen aning om, aldrig mätt med mätare, så länge öronen är nöjd så är det bra för mig.

    Comment


    • #3
      Re: tips på bas för sluten låda

      Kan rekommendera Hertz ES och HX serierna, bra sq med schysst drag ändå, ES tycker jag var mer prisvärt och "kul ljud" har en 10" sån i sluten låda i passat kombin på två kanaler av ett 4-kanals steg, runt 300w kanske, vet inte hur högt jag spelar men det kan jag kolla i morgon med mitt term-lab, det rockar på iaf tillräckligt för vardgslyssning.

      Om du söker mer ös och party är ett annat tips GZ Hydrogen serien som funkar både i sluten och portad precis som Hertz basarna. Där har jag iofs bara testat 8 och 15" i sluten och portad, men kan inte tänka mig 10-12" skulle vara sämre prestanda/konarea.

      (Återkommer med TL-resultat i morgon.)
      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

      www.garaget.org/Frippe_L

      Svensk Mästare 2012 i Street Stock
      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

      Comment


      • #4
        Re: tips på bas för sluten låda

        Ja just hertz es har jag hört bra om från en annan med. Dom är ju som du sa sjukt prisvärda med.
        Ja det hade varit trevligt med litet resultat. Nu är ju min bil typ hälften så stor som en passatkombi så det borde ju inte bli sämre heller

        Comment


        • #5
          Re: tips på bas för sluten låda

          jl audio lirar rätt läckert i små slutna lådor
          gillar w3 serien
          NMIAB.se
          http://www.facebook.com/nmiab
          http://www.facebook.com/Ampire.sverige

          Comment


          • #6
            Re: tips på bas för sluten låda

            Såja, då har man testat lite snabbt i bilen idag.
            Med en färdigbyggd sluten låda på runt 20L och med den lådan en peak på 48hz (bilen spelar högst vid 42 vanligen)
            Inga konstigheter vid mätningen mer än ett fällt baksäte, slutsteg osv ligger i baljan.
            Nog med pladder, det blev iaf över 130dB.
            http://www.youtube.com/watch?v=VMDof...&feature=share
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • #7
              Re: tips på bas för sluten låda

              Se på tusan.. rätt så mkt över 130 dessutom
              Ja alltså det blir nog att köra på en sån 10 av nyaste version och hertz i dörrarna med

              Comment


              • #8
                Re: tips på bas för sluten låda

                Originally posted by sjobas View Post
                Se på tusan.. rätt så mkt över 130 dessutom
                Ja alltså det blir nog att köra på en sån 10 av nyaste version och hertz i dörrarna med
                Har du plats för en 30L i baljan hade jag kört på en 12" och 500w eller så istället för en 10", men iofs så lirar det säkert tillräckligt med en 10" i den lilla bilen.

                För de 500kr jag köpte denna basen för på Seastreams garage´s rea är det lätt den mest prisvärda jag köpt
                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                www.garaget.org/Frippe_L

                Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                Comment


                • #9
                  Re: tips på bas för sluten låda

                  Usch slutet

                  Har dock lyssnat på Johans bil med 3st 13W7 i slutet och det kan jag rekommendera,
                  du skrev ingen budget så 13W7 eller 12W7 om du nu behöver den där tummen,
                  det är bra ös i

                  Comment


                  • #10
                    Re: tips på bas för sluten låda

                    Originally posted by Emilius View Post
                    Usch slutet

                    Har dock lyssnat på Johans bil med 3st 13W7 i slutet och det kan jag rekommendera,
                    du skrev ingen budget så 13W7 eller 12W7 om du nu behöver den där tummen,
                    det är bra ös i
                    Denna slutna lådan hade jag innan 10"aren, den är såld nu dock.
                    Kan inte säga jag saknade nåt tryck eller djupbas, 146dB vid 40hz var kul.
                    På den bilden ser man 4-kanalssteget jag driver hertzbasen med förresten.
                    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                    www.garaget.org/Frippe_L

                    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                    Comment


                    • #11
                      Re: tips på bas för sluten låda

                      Originally posted by Emilius View Post
                      Usch slutet

                      Har dock lyssnat på Johans bil med 3st 13W7 i slutet och det kan jag rekommendera,
                      du skrev ingen budget så 13W7 eller 12W7 om du nu behöver den där tummen,
                      det är bra ös i
                      En 8w7 isf om det ska vara i baljan

                      Comment


                      • #12
                        Re: tips på bas för sluten låda

                        Jag håller på med lådan nu och jag kan få ut 27L så det blir ca 25L till 12" räcker det? Fast jag har iofs endast 300w så 10" kanske är att föredra? Det är hertz es basarna som är aktuella.. hur många liter ska jag ha till 10" om jag vill att den ska klara att spela hyfsat ner till 35-38hz?

                        Comment


                        • #13
                          Re: tips på bas för sluten låda

                          Originally posted by sjobas View Post
                          Jag håller på med lådan nu och jag kan få ut 27L så det blir ca 25L till 12" räcker det? Fast jag har iofs endast 300w så 10" kanske är att föredra? Det är hertz es basarna som är aktuella.. hur många liter ska jag ha till 10" om jag vill att den ska klara att spela hyfsat ner till 35-38hz?
                          Kör du på tian i 25L. Skulle du tycka lådan verkar för stor, lägg i nån skiva spån i botten som då tar upp volym i lådan.
                          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                          www.garaget.org/Frippe_L

                          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                          Comment


                          • #14
                            Re: tips på bas för sluten låda

                            Originally posted by Frippe_L View Post
                            Denna slutna lådan hade jag innan 10"aren, den är såld nu dock.
                            Kan inte säga jag saknade nåt tryck eller djupbas, 146dB vid 40hz var kul.
                            På den bilden ser man 4-kanalssteget jag driver hertzbasen med förresten.
                            40Hz = Djupbas?

                            Comment


                            • #15
                              Re: tips på bas för sluten låda

                              Har testat samtliga basar som rekommenderas ovan och tycker inga av dessa kommer upp till den spelglädje som det var på Alpine SWR serien.
                              ¨
                              Dessa borde fortfarande gå att få tag på ?



                              Ot. För övrigt så spelade jag 149.6 dB med en sådan bas. Visserligen i portad låda, Men dom spelade även riktigt bra i slutna.
                              Last edited by Mikka; April 21, 2014, 14:57.
                              sigpicMS-SOUND
                              Micke7406

                              Comment

                              Working...
                              X