Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådvolym till 2st 10"basar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lådvolym till 2st 10"basar

    Hej! Har fastnat lite nu när jag räknar på en låda till 2st 10"basar med dessa parametrar:

    Mag. Wgt. (oz) 160
    V.C. Size (in.) 3.0
    V.C. Imp 2*1Ohm
    Fs (Hz) 40.44
    Vas (Cu. Ft.) .35
    Qms 1.975
    Qes 0.397
    Qts 0.330
    Xmax (in.) 0.63
    SPL (dB) 87


    Får ut att jag skall ha en låda på 51Liter med en slottport på 10"hög 1.5"bred och 13.1" djup.. räknade på nått annat sätt och fick ut att jag skall ha en låda på 43liter med en nästan likadan port för 1st bas?
    Bilen dessa ska i är en bil i storlek med en golf! (Vill inte avslöja för mycket än ). Målet är i första hand spela högt till musik och det gör inget alls om man skulle kunna burpa högt också men fokus är musik. burps kan jag hoppas att jag får med på köpet...
    Har ett Kole Audio QX 2400-1D till att driva dessa så effekt finns

    Någon som kan hjälpa mig med sista biten av mina uträkningar?
    SM 2:a i Bassrace 119,9 2009!

  • #2
    Re: Lådvolym till 2st 10"basar

    Den första får jag avstämmd till runt 37Hz och den andra till runt 39Hz.
    Det jag tycker verkar fel är att avstämmningarna är under basarnas Fs. Har läst någonstans att man ska undvika det.

    Ska la bli spännande å se vad du har för någonting på gång sen då

    Comment


    • #3
      Re: Lådvolym till 2st 10"basar

      Då vet jag att jag skall hålla mig över 40Hz avstämning på lådan iaf!

      Är inte nån som kan hjälpa att räkna ut en slottport på en låda på ca 50-55liter? Eller om du som hjälper har andra tips på lådvolymen!
      SM 2:a i Bassrace 119,9 2009!

      Comment


      • #4
        Re: Lådvolym till 2st 10"basar

        Tog detta från zatzy:
        Fs är elementets självsvängningsfrekvens. Vid denna frekvens behövs mindre effekt för att uppnå samma slaglängd som vid andra frekvenser. Portade lådor avstämda till en frekvens under elementets Fs blir ganska verkningslösa, och lådor avstämda till en frekvens över Fs bör filtreras med ett högpassfilter som dämpar frekvenser under lådans avstämning för att undvika slaglängder som är skadliga för elementet.


        Jag är tyvärr inte så insatt i spl världen så vågar mig inte på något rutinerat lådförslag men tar du 51Liter +bas och port på 10x1.5" blir porten 10.5" vid 40,5Hz om jag räknat rätt

        Comment


        • #5
          Re: Lådvolym till 2st 10"basar

          Man tackar! ska skissa lite på hur lådan kommer se ut med 51liter och dessa måtten på porten
          SM 2:a i Bassrace 119,9 2009!

          Comment


          • #6
            Re: Lådvolym till 2st 10"basar



            2st 10" Första lådan jag börjat labba med. Till musik och liiiite för lite effekt
            SM 2:a i Bassrace 119,9 2009!

            Comment


            • #7
              Re: Lådvolym till 2st 10"basar

              såja! , nu börjar vi snacka

              Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

              VEM FAAAN VAR WIECHERT?

              Comment

              Working...
              X